    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Co wybudza mój komputer?
    Date: Fri, 12 Jan 2018 21:41:39 +0100

    > Tak. Prawdopodobnie pracuje Intel ME lub coś Acerowego. Wystarczy wszak
    > prosty mikrokontroler zjadający pikoampery do takiego ficzera. Nie widzę
    > problemu.

    Zdaję sobie sprawę iż to technicznie wykonalne, choć w moich odczuciach,
    tak nie powinno być aby sprzętu nie dało się wyłączyć na dobre bez
    wyciągania baterii.

    > Oczywiśce że ma. W starym, bodaj, Dellu można było ustawic w BIOSie
    > obecność 5V na *jednym* porcie USB w stanie całkowitego wyłączenia.

    Zasilanie w sensie, że możesz ładować coś tam z portu USB, to powiedzmy
    ok. Gorzej gdy ma to konsekwencje takie, że ze stanu wyłączenia, nie
    uśpienia, komputer wstaje.

    > Nie
    > pamiętam już modelu, mialem go tylko w łapach instalując system, to
    > jakies PentiumM bodaj było. Wieki temu. Dodatkowo calkiem sporo
    > komputerow wspiera właczenie komputera klawiszem albo pstryknięciem
    > myszką, laptopy też.

    Klawiszem owszem. To akurat jest intuicyjne. Nie musi mieć nic wspólnego
    z trzymaniem zasilania urządzeń na płycie. Coś na wzór oświetlenia
    schodowego w blokach. Egzystencja przycisku nie wymaga zasilania w tym
    czasie jakiegoś urządzenia.

    A co do myszy i klawiatury - nie spotkałem się jeszcze aby one włączały
    komputer ze stanu wyłączenia. Z uśpienia, to powszechne. Oczywiście nie
    mam doświadczeń serwisowych z tysiącami komputerów. Jakikolwiek sprzęt
    jaki miałem albo pracowałem na nim nie miał nigdy funkcji wybudzenia,
    źle - włączenia (bo to nie wybudzenie) - klawiaturą/myszą z wyłączenia.
    Zaskakujące, że tak jest.

    > Hue hue hue. Serio ;) Naprawde myslisz że to *twój* komputer a nie
    > wesołych chłopakow z Intela i Microsoftu którzy wiedza lepiej dlaczego
    > godzina 3AM jest super pomysłem na odpalanie pulpitu :)?

    :-)

    Swoją drogą co jest z tą 3cią bo faktycznie zauważyłem iż tego typu
    godziny są idealne na rozładowanie do zera baterii. Czy nie może to być
    np. 13:00?

    > W niektorych BIOSach laptopowych jest najzwyklejszy wake on timer.

    Pomijam takie zabawki. Chodzi mi o uruchamianie komputera wbrew woli
    użytkownika.

    > Timer
    > sobie ustawiasz jak chcesz, takim prymitywnym harmonogramem. Nie ma to
    > związku z dyskiem. Skoro BIOS potrafi ustawić godzinę nie ma problemu
    > aby i system sobie ustawił zmartwychwstanie. Problemem jest tylko to że
    > po stronie OSu jest to zrobione jak zwykle.

    ... no tak. Gdy OS sobie coś ustawi w BIOSIE, to faktycznie budzik
    zadziała. A co w przypadku takiego BIOSu jaki ja mam w lapku? Podałem
    linki do fotek screenów. Nie ma w nim nic poza "ustaw godzinę i spadaj"
    w uproszczeniu. Czy BIOS nie posiadający w swoim menu timera może go
    mieć fizycznie?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek