    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Czy istnieje możliwość fotografowania rzeczywistości?
    Date: Wed, 27 Mar 2019 01:26:24 +0100

    > Masz na myśli chyba sytuację po jakiejś obróbce, np. korekcji gamma.
    > Normalnie, sam sensor, taki zwykły CMOSowy scalak np. używany ostatnio
    > przeze mnie AR0521 jest z grubsza liniowy.

    Zgoda, ale wąskim zakresie. Oko widzi logarytmicznie więc pozornie długi
    liniowy odcinek jest i tak zdominowany przez nieliniowości w światłach i
    cieniach z naciskiem na te pierwsze. Dużo trudniej odzyskać szczegóły z
    przepaleń niż z cieni. Tak mówi praktyka z kilkoma matrycami, jakie
    przetwarzałem.

    W tym się zgadzamy - jak postrzegam.

    > Ale jeśli nie dopuścisz do wysycenia, to detale będą tam najlepsze.

    Zauważ, że z mojego pliku kolega Piotrne odzyskał sporo z bieli. Co
    dowodzi iż charakterystyka S przetwornika jest znacznie bardziej łagodna
    w cieniach. W przyszłości albo postaram się obniżyć światła poprzez
    oddalenie obiektu od tła, albo zastosuję reanimację odzyskiwania detali
    ze świateł zupełnie inną niż z cieni.

    > Kwestia liczby bitów matrycy, ew. korekcji po drodze, oraz liczby bitów
    > na wyjściu (np. JPEGa). No i akceptowalnego poziomu szumów w cieniach.

    Jeden z kolegów w niniejszym wątku zwrócił mi uwagę na błędne
    postrzeganie dynamiki matrycy poprzez liczbę bitów. Liczba bitów określa
    bowiem ilość poziomów kwantyzacji w obszarze dynamiki jaki widzi
    przetwornik. Czyli jeśli podzielimy na 14 bitów kwantyzacji zakres
    czułości przetwornika np. 4ev i 10ev, to z ilości bitów wyniknie
    równoważność.

    > Należałoby zdefiniować pojęcie klasy, ale oczywiście większe matryce są
    > niewątpliwie lepsze.

    Nie zgodzę się. Duża matryca 50Mpx może być znacznie gorsza od
    mniejszej, ale 8Mpx. Kluczem jest wielkość piksela. W drugiej kolejności
    technologia.

    > Bardzo dużą rolę pełni jednak obiektyw, obawiam się
    > że w znakomitej większości telefonów większym problemem są obiektywy niż
    > matryce.

    Tu się zgadzam. A już w szczególności zaskakuje mnie twierdzenie osoby z
    grupy GSM, która upatruje problemów przede wszystkim w stopniu kompresji
    JPG aplikacji do robienia zdjęć.

    Jeśli weźmiemy aparat z małą matrycą ale ze względnie jasnym
    > obiektywem (użyteczna średnica przedniej soczewki rzędu cm, nie mm), to
    > różnica nie będzie już aż tak porażająco dramatyczna.

    Mały piksel w dodatku w kiepskiej technologii i doby obiektyw nic nie
    da. Jakość jest tak dobra jak najgorszy element łańcucha.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek