  • 111. Data: 2023-12-19 21:22:46
    Temat: Re: Czy tradycyjna telefonia stacjonarna już nie istnieje?
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 19.12.2023 o 16:00, J.F pisze:

    > No ale ciekawi mnie, jaki był rozmiar nowej centrali cyfrowej w latach
    > 90-tych w TP. 10k numerów czy więcej?
    > 10k pasuje chyba do starych budynkow.

    Rozmiar, czyli zajmowaną powierzchnię/objętość czy pojemność numerów?

    > Bo niedawno to widziałem informacje cos 100-200k, wystarczy jedna
    > Wroclaw, a jak troche klientów odpadło to moze jeszcze dwa stare
    > województwa (wrocławskie i wałbrzyskie).

    Nie słyszałem, żeby w Polsce była jakaś centrala na 100k abonentów, choć
    nie wykluczam, że taka powstała.
    Problem z tak dużą pojemnością był/jest taki, że powyżej pewnej
    pojemności cena za pojedynczego abonenta wcale nie już była taka mała i
    atrakcyjna jak w przypadku dwóch mniejszych(niż 100k) central, a
    przybywa sporo innych problemów.

  • 112. Data: 2023-12-20 08:52:07
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...bezspamu.org.pl>

    W dniu 26.11.2023 o 15:08, Michał Jankowski pisze:
    > Na stronie orendża widzę tylko światłowód albo komórkę...
    >
    > Nie było kiedyś prawnego obowiązku zakładania telefonów każdemu kto
    > chciał? Skasowali?

    Offszem istnieje, aczkolwiek Orange chyba sam by chciał, żeby PSTN
    przestał istnieć.

    Ja zakładałem nową linię abonencką PTSN + Neostrada w kwietniu br.

    Na samym początku było 2x BMT, w końcu po napisaniu kąśliwego posta na
    Linkedinie i oznaczeniu w nim (ł)rzecznika Orange - sprawy się ruszyły i
    mam tradycyjną łączność na wypadek awarii wszelakich. Wszak zawsze było
    tak, że to PTSN umierał ostatni z braku prądu, no ale być może standardy
    się zmieniły i już w ogóle mają gdzieś zasilanie awaryjne.

    --
    Ślązak

  • 113. Data: 2023-12-20 18:11:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 19 Dec 2023 21:22:46 +0100, nadir wrote:

    > Rozmiar, czyli zajmowaną powierzchnię/objętość czy pojemność numerów?

    pojemnosc numerow.

    > Nie słyszałem, żeby w Polsce była jakaś centrala na 100k abonentów, choć
    > nie wykluczam, że taka powstała.

    To niekoniecznie musialo byc w Polsce.

> [...]
    > pojemności cena za pojedynczego abonenta wcale nie już była taka mała i
    > atrakcyjna jak w przypadku dwóch mniejszych(niż 100k) central, a

    A mnie tylko o to chodzi, ze jak kiedys była duża centrala
    telefoniczna w duzym miescie, powiedzmy na 10 tys nr,
    potem ją zastąpiono centralą cyfrową, też na 10 tys nr, czy moze
    rozwojowo na 20 tys nr i w tym samym budynku,
    to dzis co - centrale zlikwidowano,
    a gdzies po drodze miedzy starym abonentem a starym budynkiem
    centrali, postawiono jakies urządzenie ONU/VoIP?

    Ale moze i tak
    https://spidersweb.pl/2022/05/orange-cyfrowe-central
    e-miedzynarodowe.html

    "Sieć poinformowała właśnie, że w kwietniu wyłączyła swoją
    przedostatnią centralę cyfrową, jaką jest EMNA WARSZAWA."

    Sporo klientów przeszło na światłowód, sporo zlikwidowało swoje linie
    analogowe ... a gdzies na osiedlu stoi szafa i brzęczy :-)

    J.

  • 114. Data: 2023-12-20 18:16:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 19 Dec 2023 20:31:16 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

    > Raczej na 31200. 33600 głównie na czystym analogu.

    31200 też szybko.

    > Nie wiem co masz na myśli, V.90/V.92 wymaga "modemu" cyfrowego po
    > stronie operatora. Może to być ISDN.

    Hm, znaleźć kogos z takim modemem i linią ISDN ... może być chyba
    problem. I się nie da przetestować łączności modemowej 56k.
    A 202122 chyba jeszcze działa ...

    >I owszem, E1 over Ethernet nie powinien tu być problemem.

    Nie będzie tu jakis jitterów, które modem wykryje, albo długoscią
    bufora ... i kasowaniem echa w modemie?

    Mialem problemy z faksami na VoIP, a to tylko 9600 i chyba dosc prosta
    transmisja.

    Wiec jak tu wykryc, czy po drodze jest VoIP/ethernet czy co tam
    jeszcze?

    J.

  • 115. Data: 2023-12-20 18:39:59
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > Nie będzie tu jakis jitterów, które modem wykryje, albo długoscią
    > bufora ... i kasowaniem echa w modemie?

    Dlaczego coś takiego miałoby nastąpić?
    Przecież wcześniej także nie wszystko działało synchronicznie.
    IIRC w sieci z E1/E3 odchyłka częstotliwości kwarcu mogła wynosić
    chyba 10 ppm, a może to było nawet 25 ppm?

    > Mialem problemy z faksami na VoIP, a to tylko 9600 i chyba dosc prosta
    > transmisja.

    To zupełnie innego typu problemy, ale jeśli używany jest stratny kodek,
    i nie jest wykrywana transmisja faksowa, to takie są typowe efekty.
    Jeśli to jest VoIP enduserski, to pół biedy - user ma nad tym kontrolę
    (choćby taką, że może nie używać).

    > Wiec jak tu wykryc, czy po drodze jest VoIP/ethernet czy co tam
    > jeszcze?

    VoIP i Ethernet to bardzo różne pojęcia. Dlatego napisałem, że kodek
    jest istotny.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 116. Data: 2023-12-20 20:38:04
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 20.12.2023 o 18:11, J.F pisze:

    > pojemnosc numerow.

    No to nie było jednego uniwersalnego rozwiązania. W przypadku central
    mechanicznych ich rozbudowa nie była prosta i w zasadzie stawiano
    centralę na tu i teraz z pewnym zapasem. Centrale elektroniczne i
    cyfrowe były już projektowane i budowane w taki sposób, żeby dało się
    powiększać ich pojemność w przyszłości.

    > To niekoniecznie musialo byc w Polsce.

    A to chwaliły się w latach 90' różne Nortele, Alcatele czy Lucenty, że
    pobudowali centrale na 100-150tys. abonentów, coś mi w głowie świta
    Singapur, Tajwan czy Hongkong, w każdym razie jakiś azjatycki tygrys.

> [...]
    > potem ją zastąpiono centralą cyfrową, też na 10 tys nr, czy moze
    > rozwojowo na 20 tys nr i w tym samym budynku,

    A to już różnie bywało, generalnie zamiast mechanicznej 10k stawiano od
    razu nową na powiedzmy 15-20k, bo taki był popyt i ssanie. Ale czasem
    likwidowano centralę mechaniczną i w jej miejsce stawiano wynos jakieś
    innej pobliskiej centrali cyfrowej, też ze zwiększoną pojemnością.

    > to dzis co - centrale zlikwidowano,
    > a gdzies po drodze miedzy starym abonentem a starym budynkiem
    > centrali, postawiono jakies urządzenie ONU/VoIP?

    Tak to najczęściej wygląda.

> [...]
    >
    > "Sieć poinformowała właśnie, że w kwietniu wyłączyła swoją
    > przedostatnią centralę cyfrową, jaką jest EMNA WARSZAWA."

    Ale EMNA to była centrala międzynarodowa/tranzytowa, ona obsługiwała
    ruch międzyoperatorski, abonenci byli tylko na potrzeby własne TPSA/Orange.

  • 117. Data: 2023-12-21 18:22:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 20 Dec 2023 20:38:04 +0100, nadir wrote:

    > No to nie było jednego uniwersalnego rozwiązania. W przypadku central
    > mechanicznych ich rozbudowa nie była prosta i w zasadzie stawiano
    > centralę na tu i teraz z pewnym zapasem.

    No i były te centrale, i budynki dla nich ...

    > Centrale elektroniczne i
    > cyfrowe były już projektowane i budowane w taki sposób, żeby dało się
    > powiększać ich pojemność w przyszłości.

    A teraz w istniejącej sieci chcemy wywalic te stare elektromechaniczne
    i postawic cyfrowe ... w kazdym budynku jedna cyfrowa,
    czy taka cyfrowa moze obsłuzyc koncentratory w kilku
    okolicznych budynkach central.
    Tzn wiemy, że może, ale jak to robiono w latach 90-tych w TP ...

    > A to chwaliły się w latach 90' różne Nortele, Alcatele czy Lucenty, że
    > pobudowali centrale na 100-150tys. abonentów, coś mi w głowie świta
    > Singapur, Tajwan czy Hongkong, w każdym razie jakiś azjatycki tygrys.

    A jakies New Jorki czy Paryże ?

> [...]
    > likwidowano centralę mechaniczną i w jej miejsce stawiano wynos jakieś
    > innej pobliskiej centrali cyfrowej, też ze zwiększoną pojemnością.

    No własnie ...

    > Tak to najczęściej wygląda.

    e-miedzynarodowe.html

    > Ale EMNA to była centrala międzynarodowa/tranzytowa, ona obsługiwała
    > ruch międzyoperatorski, abonenci byli tylko na potrzeby własne TPSA/Orange.

    Tylko tak jakos dziwnie napisali.
    Tych MN chyba nigdy nie było dużo, więc likwidacja przedostatniej to
    jakby żaden news.
    Moze to faktycznie ostatnia centrala cyfrowa "tradycyjna", bo lokalne
    Orange wymienił juz dawniej, a MN zostały, bo to dwustronnych
    uzgodnien wymaga.

    No chyba że ... te ch* operatorzy, zamiast grzecznie płacic umówione
    stawki, to sie od dawna przestawili w ruchu MN na VoIP i wpuszczają
    ruch jakos bokiem, za ułamek ceny :-)
    I to centrale MN nie są już potrzebne :-) ?

    J.

  • 118. Data: 2023-12-21 18:29:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 20 Dec 2023 18:39:59 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

    > Dlaczego coś takiego miałoby nastąpić?

    A bo tak nagle nie ma komu o to dbac ... przychodzi pakiet danych,
    wychodzi na port analogowy i odwrotnie ..

    > Przecież wcześniej także nie wszystko działało synchronicznie.
    > IIRC w sieci z E1/E3 odchyłka częstotliwości kwarcu mogła wynosić
    > chyba 10 ppm, a może to było nawet 25 ppm?

    A to nie wiem - kojarzy mi się skrót SDH,
    a z drugiej strony - w traktach cyfrowych/centralach/ISDN pamięci
    buforowej raczej nie było, więc jak sobie radzili - wyrzucali i
    duplikowali próbki w miare potrzeb?

    > To zupełnie innego typu problemy, ale jeśli używany jest stratny kodek,
    > i nie jest wykrywana transmisja faksowa, to takie są typowe efekty.

    Ale kodeki chyba juz nie są stratne, a faksy chyba coraz mniej chętnie
    działają.

    > Jeśli to jest VoIP enduserski, to pół biedy - user ma nad tym kontrolę
    > (choćby taką, że może nie używać).

    To jest taka se kontrola ...

    > VoIP i Ethernet to bardzo różne pojęcia. Dlatego napisałem, że kodek
    > jest istotny.

    No ale jak wykryc, ze cos takiego po drodze wstawili ?

    J.

  • 119. Data: 2023-12-21 21:51:56
    Od: <v...@l...freebsd.lublin.pl>

    J.F <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale wydawało mi się, ze Orange nie.

    Orange, obok PSO (po wydzieleniu pasywnej infry z UPC) to bodaj najwiekszy
    operator sieci GPON w kraju.

    --
    * WWW: http://www.frasunek.com ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ5JIV *

  • 120. Data: 2023-12-22 02:09:52
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 21.12.2023 o 18:22, J.F pisze:

> [...]
    > okolicznych budynkach central.
    > Tzn wiemy, że może, ale jak to robiono w latach 90-tych w TP ...

    No właśnie tak, centrale mechaniczne zastępowano cyfrowymi lub ich
    modułami zewnętrznymi.

    > A jakies New Jorki czy Paryże ?

    Może były, świat jest wielki. Ale to nie jest tak, że jak jest duże
    miasto do stawiamy jedną lub dwie duże centrale i szafa gra. Z różnych
    względów lepiej jest postawić kilka mniejszych central.

    > Tylko tak jakos dziwnie napisali.
    > Tych MN chyba nigdy nie było dużo, więc likwidacja przedostatniej to
    > jakby żaden news.

    Były trzy; Katowice, Poznań, Warszawa. Poznań się chyba jeszcze ostał.