  • 11. Data: 2018-05-31 03:39:33
    Temat: Re: Eksperymenty ze starymi procesorami - MOS6502
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    news:bb565c69-772e-4c3b-93b1-a37e93dd09a6@googlegrou
    ps.com...

    > A to juz trudno powiedziec. Trzeba by zdeasemblowac i zobaczyc
    > co sie dzieje inaczej i wtedy sprawdzic czy to opcode czy wywolanie
    > kernala.

    Może spróbuję pod emulacją, może w emulowanych kompach też się z taką
    różnicą zachowa?
    Na razie Gugiel nic nie wskazuje, poza moim wpisem na newsach :)
    Ale sobie zobaczcie, przy okazji trafiłem na jakichs *.*, bo nie som
    nowocześni i po fejzbukach i tfiterach nie łażom
    (nie poprawiać, to powiedzmy, że sarkazm)
    http://www.benchmark.pl/aktualnosci/ten-commodore-64
    -wciaz-dziala-to-polski-komputer-firmowy.html
    No jak można, nie pchać się do chmury, nie mieć co najmniej
    czterordzeniowego @ 3.4 GHz na pokładzie z minimum 4 Giga RAM, oraz W10 na
    tapecie ? :P
    :)

    --
    Pies może złamać serce tylko raz,
    kiedy jego własne przestaje bić...

    PS Mogli by go raz na jakiś czas odkurzyć, żeby choć literki było widać... A
    mimo to działa :)

  • 12. Data: 2018-05-31 07:52:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 30 May 2018 12:17:41 -0700 (PDT), s...@g...com
    napisał(a):

    > A to juz zalezy od tego co chcemy uzyskac :)

    Chcemy uzyskac objaw dzialania uP :-)

    Wyskakujace kolejne adresy na magistrali beda dobrym objawem,
    bardziej skomplikowane sekwencje tez.

    Tak swoja droga, to sie zastanawiam co sie dzieje.
    Zegar jest, zakladajac, ze pullupy sa odpowiednie, to powinien
    dzialac. Czyta ... nalezy podejrzewac ze $FF, rozkaz nielegalny, ale
    zalozmy, ze wykonywalny.
    Co jeszcze moglo procka zatrzymac ?
    Na poczatku czytal adres startu z ROM, zakladajac ze to $FFFF ...
    chyba mu nie przeszkadza ze to ostatni bajt i spokojnie przeskoczy na
    0000?

    Mial ten procek rozkaz Halt ?
    A moze mu trzeba podac impuls na reset ?

    Tak sobie googlam
    -6502C mial linie HALT,
    -i mial instrukcje KIL
    http://forum.6502.org/viewtopic.php?t=1406

    J.

  • 13. Data: 2018-05-31 12:42:22
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Mial ten procek rozkaz Halt ?
    > A moze mu trzeba podac impuls na reset ?

    To nie warunkuje jednoznacznie powodzenia - zarówno pod Atari, jak i
    Commodore, zapodanie sygnału reset, może jak najbardziej spowodować
    wykonanie programu, uprzednio zdefiniowanego. Cóż za problem pod odpowiednim
    wektorem umieścic procedurkę natychmiast zawieszającą procka? :)

    Co do HALT - w każdym razie można procka odpiąć od magistrali - C128(D) jest
    kompem dwuprocesorowym (przy okazji dwuekranowym). Celem odpalenia np. CP/M,
    spod 8500 (odmiana 6502) odpala się program ładujący (*), a potem startuje
    Z80 i działa CP/M. Jako, że oba wiszą na tych samych liniach (nie wiem, jak
    z bankowaniem - 6510 i wyższe sprzętowo obsłużą do 512 k RAM (6502 musi
    posiłkować sie zewnętrznym rejestrem)), to trzeba je jakoś odizolować.
    Zastanawiam się, czy to nie w tym celu jest ta linia, musiałbym na rozpiskę
    spojrzeć, bardzo dawno tego nie robiłem...

  • 14. Data: 2018-05-31 12:58:31
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@...pl> napisał w wiadomości
    > spod 8500 (odmiana 6502) odpala się program ładujący (*), a potem startuje

    Gwiazdka...

> [...]
    > odizolować. Zastanawiam się, czy to nie w tym celu jest ta linia,
    > musiałbym na rozpiskę spojrzeć, bardzo dawno tego nie robiłem...

    Miałem napisać, żeby przerwać autostart z dyskietki, i po uruchomieniu kompa
    wydać komendę BOOT, wtedy zajmie to znacznie mniej czasu.
    A jako, że przełączenie procków raczej jest programowe, bo to chyba program
    zapodaje odpowiednią wartość do odpowiedniego rejestru, to pewnie i jakimś
    POKE dało by się to zrobić ręcznie... Ciekaw jestem, czy i jakie programy,
    dało by się przepisać z 6502 na Z80, aby wykorzystywać nadaj jego pozostałe
    układy, jak oba chipy obrazowe, oraz chip dźwiękowy i magnetofon, bo
    peryferia wiadomo, chodzą.

  • 15. Data: 2018-05-31 13:26:28
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

> [...]
    > C64, zachowuje się nieco inaczej. Samo z siebie się nie wzięło, choć
    > może to gdzieś w ROMie siedzi, a nie w procku?

    Miałem długo C128 i nie zaobserwowałem żadnych różnic. Pisałem w asm-ie
    i to całkiem dużo, nawet zrobiłem sobie kontroler na 6502, pewnie z
    jakimś błędem, bo nie wystartował od razu, a chwilę później dostałem
    8048 i temat umarł. Ależ to dawno było... :(
    Jak jest chętny, to klisze i obsadzoną płytkę gdzieś mam.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 16. Data: 2018-05-31 13:31:48
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    >Zastanawiam się, czy to nie w tym celu jest
    > ta linia, musiałbym na rozpiskę spojrzeć, bardzo dawno tego nie robiłem...

    I Ty tak z głowy? 30 lat minęło!
    Ja już nic nie pamiętam z tamtych czasów, a miałem wypieki na twarzy jak
    się tematem zajmowałem ;)

    Miłego.
    Irek.N.

  • 17. Data: 2018-05-31 17:14:58
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl> napisał w wiadomości

    > I Ty tak z głowy? 30 lat minęło!

    Pewne rzeczy zacierają się wolniej :) Jeszcze od biedy coś zagaworzę
    po-russki, choć ostatnie lekcje miałem też, prawie 30 lat temu. Tak też
    pewne rzeczy z Komody jeszcze trochę się pamięta. I do dziś żałuję, że jak
    ostatni ch.j olałem mozliwość zakupu znanej książki Ruszczyca "Asembler
    6502", choć osobiście na stoisku trafiłem, i miałem na nią pieniądze, a
    stoisko było czynne (W Hali Wola, róg Człuchowskiej i Powstańców Śląskich).
    Później nie widziałem jej nigdy nigdzie... Choć polowałem, jak zdałem sobie
    sprawę, co przegapiłem. Prawdopodobnie na poważnie zająłbym się
    kodowaniem/programowaniem, na najniższym poziomie.

    > Ja już nic nie pamiętam z tamtych czasów, a miałem wypieki na twarzy jak
    > się tematem zajmowałem ;)

    Jak to mawiają, organ nieużywany zanika :) Pamiętam, jak w radioklubie, w
    swoich początkach, siadałem do radia po wakacjach, to conajmniej dzień
    mijał, zanim sobie na nowo to poukładałem... choć z wiekiem zapominanie
    zmalało i dziś mogę nawet po dłuższej przerwie zacząć, choć obecnie wena już
    nie ta... oraz zasilanie, nie mam porządnego i za szybko mi baterie siadają.
    Więc z pewnością dziś, startując z kimś w parze o identycznym podejściu i
    możliwościach, ale ten drugi bez doświadczenia, "świeżak" znaczy się, to Ty
    byś znacznie szybciej sobie to przyswoił.
    Ja do dziś pamiętam numery techników na wszystkich centralach w ówczesnej,
    czyli przed (ponad) ćwierć wieku, Warszawie. Wiem która z którą, która
    naokoło, choć nie wykluczam pomyłek, z racji długiego okresu "zapomnienia".
    Do dziś pamiętam szczegóły, które pozwoliły by mi określić, wyłącznie na
    podstawie subtelnych dźwięków towarzyszących łączeniu, przez jaką centralę
    międzynarodową w innym kraju, szło jakie łączenie. Np. Kamerun i KRLD szły
    przez Paryż... Niue przez Londyn... Rwanda i Burundi przez Brukselę (w końcu
    to byłe kolonie belgijskie), Libia i kilka innych krajów afrykańskich) przez
    Rzym... A nie pamiętam, w którą stronę otwierały się drzwi, stojącej na
    centrali lodówki :)) Choć czasem coś sie w niej chłodziło i kierownik
    niekiedy taktownie przemilczał to, że wie co :DD Zresztą, pokażcie mi choć
    jedną centralę w .pl, gdzie nie kapnęła choć kropla gorzały :)) W sumie na
    nocnych dyżurach, oczywiście, po wykonaniu zleconych badań, dokręciłem się
    do ok. 280 krajów... Ale na nocy nie działałem, nigdy sam.

  • 18. Data: 2018-05-31 21:01:24
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/30/2018 7:48 AM, Atlantis wrote:
    > Ok, tak zrobię w następnej kolejności.

    Nie masz wyjąscia, musisz to zrobić najpierw. 6502 ma instrukcje które
    powodują zablokowanie wewnatrznej maszyny stanów i objawia się to
    właśnie "zatrzymaniem" aktywności na szynie, procesor nic nie robi mimo
    taktowania.

    > BTW w przypadku MOS6502 muszę stosować jakieś bufory szyny adresowej i
    > dwukierunkowy bufor szyny danych? Czy procesor poradzi sobie obciążony
    > pamięciami, dekoderem adresów i paroma peryferiami?

    Zerknij na schematy C64.

    A na serio to polecam "Mikroprocesor 6502 i jego rodzina" Kruszyńskiego
    i Kulpy. Trafia się na allegro.

  • 19. Data: 2018-05-31 21:28:04
    Od: kasik <k...@s...pl>

    > Zresztą, pokażcie mi choć jedną centralę w
    > .pl, gdzie nie kapnęła choć kropla gorzały :))

    Domyślam się, że gorzała nie była ze sklepu, lecz robiona ze spirytusu
    przeznaczonego do konserwacji styków ;)

  • 20. Data: 2018-05-31 21:34:14
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 31 maja 2018 00:52:44 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:

    > Chcemy uzyskac objaw dzialania uP :-)
    >
    > Wyskakujace kolejne adresy na magistrali beda dobrym objawem,
    > bardziej skomplikowane sekwencje tez.

    A to rzeczywiscie jak by ustawic EA - nop to poleci po magistrali adresowej
    inkrementalnie.

> [...]
    > Zegar jest, zakladajac, ze pullupy sa odpowiednie, to powinien
    > dzialac. Czyta ... nalezy podejrzewac ze $FF, rozkaz nielegalny, ale

    Zatrzymac? Moze nie zatrzymalo ale po wierzchu nie widac ze cos robil.
    FF moze byc opcodem ktory nie zwieksza adresu. Krzywy ale dzialajacy.

    Poczytaj o sandsifter. Dziwne sa niektore rozkazy. I mozliwe ze ich natura jest po
    prostu przypadkowa. Ale moze jednak nie...

    > Na poczatku czytal adres startu z ROM, zakladajac ze to $FFFF ...
    > chyba mu nie przeszkadza ze to ostatni bajt i spokojnie przeskoczy na
    > 0000?

    A rzeczywiscie, powinien.

    > Mial ten procek rozkaz Halt ?
    > A moze mu trzeba podac impuls na reset ?

    czasem warto, tak dla higieny.