  • 41. Data: 2024-04-14 15:23:18
    Temat: Re: Ekspres do kawy i glony
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Debowski napisał:

    > Mam obecnie 3 ekspresy, średnia temperatura w domu 29-33C na okrągło,
    > stoją na komodzie parę metrów od okna, ale nie w jakiejś ciemnicy.

    Z pewną nieśmiałością zapytam, po co w domu trzy ekspresy?

    --
    Jarek

  • 42. Data: 2024-04-14 18:28:59
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Z pewną nieśmiałością zapytam, po co w domu trzy ekspresy?

    W domu spokojnej starości? ;)

    Robert

  • 43. Data: 2024-04-15 01:42:00
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-14, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > Z pewną nieśmiałością zapytam, po co w domu trzy ekspresy?

    Pierwszy to taki klasyczny automat co sam mieli, spienia i wycina
    hołubce.

    Drugi na kapsułki Nespresso, bo mi ich kawa w stęzeniu zblizonym do
    espresso bardzo odpowiada, a nie znalazłem tu jak dotąd żadnej
    alternatywy (przerabiałem i rozmaite urządzenia i kawy).

    Trzeci jest na tzw. k-cup'y, czyli popularny w Stanach typ powiekszonych
    kapsułek. Tu z kolei jest bradzo duzy wybór kaw smakowych, które w
    formie latte lubi żona, a sam też od czasu do czasu chętnie się napiję.

    --
    Marcin

  • 44. Data: 2024-04-15 02:02:50
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-14, PeJot <P...@n...pl> wrote:

    > Podejrzewam, że typowo, kiedy wyjmuje się tank z ekspresu i leje mocny
    > strumień z wylewki, zawartość jest przy okazji wymieszana. U mnie
    > zbiornika się nie demontuje, dolewanie wody jest elektrozaworem, niezbyt
    > silnym strumieniem, rurką od góry i dlatego woda słabo się miesza.

    Raczej nie, bo ta woda może tam stać tygodniami i nic się z tym nie
    dzieje. Przyznam, że do końca tego nie rozumiem, bo o ile w przypadku
    duzych i drogich kombajnów typu Krups czy DeLonghi, czy nawet Nespresso
    (~700-1000pln), których uzywałem parę lat, mogli dać jakąś powłokę czy
    zrobić zbiornik z materiału z jakimś mądrym biocydem, to mam też
    maszynke za ca 200zł i też w żaden sposób nie zarasta. Ale tak sobie w
    tej chwili pomyślałem, tam z kolei jest taka konstrukcja, że część
    wody/pary robi nawrót do tego zbiornika. Ale czy to wystarcza żeby to to
    ubić.

    > Wypadałoby zasilić zbiornik *od dołu*, ale jakoś nie mam pomysłu na mało
    > inwazyjne i szczelne podłączenie rurki w tym miejscu.

    Nie śledziłem dyskusji od początku, ale co stoi na przeszkodzie aby
    doprowadzić tę rurkę od dna? Z tym, że nie liczyłbym, że to rozwiąże
    zupełnie problem.

    Chyba najrozsądniej jednak ograniczyć światło. Oklej zbiornik jakąś
    folią metalizowaną w kolorze maszynki (co by nie psuć estetyki) i zobacz
    co z tego wyniknie.

    UV, jeśli obawiasz się o zżółknięcie zbiornika, możesz dać w dodatkowym
    obwodzie z pompą cyrkulacyjną. Jeszcze możesz tę wodę ozonować. Tu też
    mogą być obawy przed efektem działania na "plastiki" ale i tu i przy UV
    nie musi to przecież chodzić 24/7. Może być i tak, ze 2-10min na dobę
    wystarczy aby zapobiec wzrostowi lub istotnie ograniczyć.

    --
    Marcin

  • 45. Data: 2024-04-15 18:10:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 14 Apr 2024 04:11:51 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > stoją na komodzie parę metrów od okna, ale nie w jakiejś ciemnicy.
    > Problemu glonów, biofilmu, pleśni, nie istnieje.

    Singapur?

    A znajomy mi mówil, ze jak jest jakakolwiek niecka, dołek w asfalcie,
    puszka porzucona - to w południe jest pełna wody, a wieczorem
    zielona od glonów czy mchu :-)

    Taka czysta woda w kranie, za słabe oświetlenie, czy ekspresy
    specjalne i jakos zabiją ... czy pokrycie specjalne, czy grzeją wodę w
    pojemniku do ~50 st C ...

    J.

  • 46. Data: 2024-04-16 03:35:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-15, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Singapur?
    >
    > A znajomy mi mówil, ze jak jest jakakolwiek niecka, dołek w asfalcie,
    > puszka porzucona - to w południe jest pełna wody, a wieczorem
    > zielona od glonów czy mchu :-)

    Jak jest na słońcu to bardzo szybko coś się tworzy, ale jak w cieniu to
    może zająć trochę czasu. Generalnie wiekszym problemem niz glony czy
    taki biofilm jest pleśń. Jak nie ma dobrego obiegu/przewiewu powietrza a
    jest akurat sezon mokry to tydzień wystarczy i jest katastrofa. Płyta
    kompaktowa potrafi zaplesnieć (miejsce gdzie się dotknęło paluchem).

    > Taka czysta woda w kranie, za słabe oświetlenie, czy ekspresy
    > specjalne i jakos zabiją ... czy pokrycie specjalne, czy grzeją wodę w
    > pojemniku do ~50 st C ...

    Watpie aby to były jakies specjalne ekspresy. Ale są jeszcze dwie
    możliwości. Flora jest inna, albo glony są mniej ciepłolubne niż wynika
    to z obiegowych opinii. Woda jest zdecydowanie czysta.

    --
    Marcin

  • 47. Data: 2024-04-20 14:50:58
    Od: PeJot <P...@n...pl>

> [...]
    > ubić.

    > Nie śledziłem dyskusji od początku, ale co stoi na przeszkodzie aby

    No bo tam na dole jest ekspres jakby :)

> [...]
    >
    > Chyba najrozsądniej jednak ograniczyć światło. Oklej zbiornik jakąś
    > folią metalizowaną w kolorze maszynki (co by nie psuć estetyki) i zobacz

    Jak zamaluję zbiornik, to glonów nie zobaczę, co nie znaczy, że ich tam
    nie będzie, ale przy okazji nie będę widział poziomu wody.

    Na razie musi wystarczyć periodyczne mycie zbiornika od środka. W każdym
    razie dziękuję wszystkim za dyskusję.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 48. Data: 2024-04-21 01:00:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-04-20, PeJot <P...@n...pl> wrote:

    > Jak zamaluję zbiornik, to glonów nie zobaczę, co nie znaczy, że ich tam
    > nie będzie, ale przy okazji nie będę widział poziomu wody.

    Dlatego sugeruję metalizowaną folię. Okleić newralgiczne miejsca na
    próbę. Jak zamalujesz "metaliczną" farbą to też zobaczysz. Zresztą można
    dać dwie warstwy, pierwszą np. białą.

    --
    Marcin

  • 49. Data: 2024-04-26 09:30:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 12 Apr 2024 16:46:57 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > było słychać o pożarach samochodów, w których z nieszczelnego
    > zbiornika
    > benzyna kapała na rozgrzany silnik.

    Kiedyś miałem przypadek, że paliwo (czysta etylina a nie mieszanka z
    olejem) przelała mi się ze zbiornika przy nalewaniu z kanistra do
    motocykla na rozgrzany silnik i rurę wydechową. Odskoczyłem ale tylko
    mocno zasyczało i nic. Nie było zapłonu. Jaka jest temperatura
    zapłonu etyliny?

    --
    Marek

  • 50. Data: 2024-04-26 09:37:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 12 Apr 2024 22:44:50 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > instruktaż, że przed oddaleniem się od zaparkowanego samochodu
    > należy
    > zdjąć wycieraczki i je gdzieś schować. Bo ukradną.

    Ostatnio oglądałem farmę Clarksona (A.D. 2022), w której bohaterowie
    licytują się, który z nich kupił lepszy traktor:
    -A mój ma GPS.
    - No a ile czasu będziesz go miał zanim ci ten GPS ukradną? Pół roku?
    -No tak max pół roku...

    Jak widać niewiele się zmieniło...

    --
    Marek