    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: GPS
    Date: Tue, 9 Jul 2019 18:46:41 +0200

    "J.F." sptnsb5ik8tz$....@4...net

    > Ale przekonaj USA, ze trzeba wylaczyc.

    EGNOS niby dotyczy Europy, ale identyczne systemy są na całym świecie.
    (inaczej nazywają się, ale są tożsame Z EGNOS)

    > W koncu jednak sami wylaczyli.

    ~10 lat przed uruchomieniem EGNOS. Chwilowo nawet ~20.

    > I przybyl cywilny kanal na L2

    Możesz rozwinąć?

    >>> kwadratowe.

    > Myslisz w 2D, a tu trzeba 3D albo 4D :-)

    Powaga? Dałem poglądówkę... W 2D czy w 3D, czy w 4D [teraz są już flaszki
    4D do SSD -- to jest dopiero postęp! a smartfonowe ekrany od dawna są 2,5D]
    proste przetną się w jednym punkcie, o ile te D nie są zakrzywione.

    > Mierzysz roznice czasu dotarcia z dwoch satelitow.

    Mierzymy różnie -- jest wie metod obliczania odległości.

    > To ci daje cala hiperboloide obrotowa mozliwych pozycji odbiornika.

    Dlaczego hiperboloidę, nie obrotowy okręg czyli sferę?
    Weźmy wzór na okręg i zamerdajmy nim...

    http://matematyka.pisz.pl/strona/1468.html
    x^2+y^2=r^2

    > Majac 4 satelity, masz 3 takie hiperboloidy, i jeden punkt wspolny.
    > Tzn hiperboloid mozesz miec 6, ale ciagle jeden punkt wspolny.

    Ze sferami -- dwie przecinając się dadzą: albo nic,
    albo okrag (to nas interesuje); albo pokryją się.

    http://images39.fotosik.pl/4/807ed6a4be809c2c.jpg

    Część z tego okręgu odrzucimy, bo jest na pewno zbyt daleko.

    Przecinamy ów okrąg kolejną sferą -- mamy jeden punkt.
    (okrąg ze sferą da: albo dwa punkty; albo siebie, czyli okrag; albo nic)

    Problemem jest czwarta niewiadoma -- dokładny czas.

    > Jesli masz wiecej satelitow, to ilosc mozliwych
    > czworek rosnie - i juz sie nie musza pokrywac :-)

    > Ale my tu czasy przelotu/odleglosci/roznice mierzymy.
    > W odleglosci miedzy punktami pojawia sie kwadrat ... i pierwiastek.

    Dlaczego kwadraty?

    > Nie ma bledow - z czworki wychodzi pozycja bez informacji o bledzie.

    Dlaczego nie ma błędów? Liczymy błąd każdej odległości
    i czasu, po czym z tych błędów obliczamy błąd, czy
    raczej błędy -- poziomy, pionowy, czasu?...

    --

    Głowa mnie boli tak mocno, że odlatuję z bólu... Mnie te chłody dobijają...