  • Data: 2019-07-11 15:39:00
    Temat: Re: GPS
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:5d24c4f8$0$17347$6...@n...neostrad
    a.pl...
    "J.F." sptnsb5ik8tz$....@4...net

    >Możesz rozwinąć?

    Na tej drugiej czestotliwosci, gdzie dawniej byl tylko sygnal
    wojskowy, teraz jest tez cywilny.
    Nie jest tak dokladny jak wojskowy, ale dwa sygnaly na dwoch roznych
    czestotliwosciach ponoc zwiekszaja precyzje.

    >Powaga? Dałem poglądówkę... W 2D czy w 3D, czy w 4D [teraz są już
    >flaszki
    >4D do SSD -- to jest dopiero postęp! a smartfonowe ekrany od dawna są
    >2,5D]
    >proste przetną się w jednym punkcie, o ile te D nie są zakrzywione.

    >Mierzymy różnie -- jest wie metod obliczania odległości.

    Ale tylko jedne dane zrodlowe. Mowi sie "czas przelotu sygnału", ale
    zwykly odbiornik nie ma tak dokladnego zegara, zeby zmierzyc ten czas
    przelotu.
    Wiec tak naprawde mierzy tylko roznice czasu przelotow z roznych
    satelitow - ze np z nr 23 sygnal dotarl 2ms pozniej niz z nr 15, wiec
    odbiornik jest
    ~600km dalej od nr 23 niz od nr 15.

    >Dlaczego hiperboloidę, nie obrotowy okręg czyli sferę?
    >Weźmy wzór na okręg i zamerdajmy nim...

    Nie bierzmy byle czego i nie merdajmy,
    bo linią, której punkty maja okresloną roznice odleglości miedzy dwoma
    punktami, jest hiperbola.
    A nie zaden okrag.

    Znamy pozycje satelitow, znamy roznice odleglosci, wiec nasz odbiornik
    jest gdzies na tej hiperboli.
    Ale ze to sie dzieje w 3D, to mozna hiperbole obrocic dookola linii
    łączącej satelity i wyjdzie hiperboloida.

    >Ze sferami -- dwie przecinając się dadzą: albo nic,
    >albo okrag (to nas interesuje); albo pokryją się.

    > http://images39.fotosik.pl/4/807ed6a4be809c2c.jpg

    >Część z tego okręgu odrzucimy, bo jest na pewno zbyt daleko.

    >Przecinamy ów okrąg kolejną sferą -- mamy jeden punkt.
    >(okrąg ze sferą da: albo dwa punkty; albo siebie, czyli okrag; albo
    >nic)
    >Problemem jest czwarta niewiadoma -- dokładny czas.

    I dlatego wlasnie jest hiperboloida :-)

    >>> https://pl.wikipedia.org/wiki/Prędkość

    >Dlaczego kwadraty?

    Spytaj Pitagorasa.

    >Dlaczego nie ma błędów? Liczymy błąd każdej odległości
    >i czasu, po czym z tych błędów obliczamy błąd, czy
    >raczej błędy -- poziomy, pionowy, czasu?...

    Dla sygnalow tylko 4 satelitow, przy nieznanym czasie absolutnym,
    nie ma bledow - dla danych czasow daje sie wyliczyc tylko jedna
    pozycje. I to dokladnie wyliczyc.
    I nie wiesz, czy ona naprawde dokladna, czy jednak byly bledy - bo
    matematycznie wszystko sie dokladnie zgadza.

    Jak masz wiecej sygnalow, to juz sie nie wszystko zgadza i mozna
    szacowac błędy.

    J.