  • Data: 2019-07-13 04:15:11
    Temat: Re: GPS
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." 5d2874de$0$17363$6...@n...neostrada.pl

    z_relatywne

    > Ale to nie na temat, bo to raczej DGPS opisuja,

    Nie tylko -- nieco wyżej nie ma DGPS.

    https://technologiagps.org.pl/pozycjonowanie.html#po
    z_punktowe
    Pozycjonowanie punktowe

    > A ta satelitarna to w sumie podobnie dziala, mimo, ze sie tego glosno nie mowi :-)

    Pisałem -- naziemną łatwiej zsynchronizować w czasie.

    Poniżej masz sfery:

    https://technologiagps.org.pl/dzialanie-gps.html#kon
    cepcja

    Ale tak czy siak droga (odległość) i czas
    są powiązane liniowo, nie kwadratowo.

    > Dokladnie na tej ... sygnal inny

    ZTCW -- na zupełnie innej.
    Kiedy (w którym roku) wg Ciebie przybyl ów cywilny kanal na L2?

    > Tak.
    > https://en.wikipedia.org/wiki/GPS_signals

    Masz na swej myśli L2C? Zapewne tak:
    Ultimately, this became the L2C signal, so called
    because it is broadcast on the L2 frequency.

    Myślałem, że dano L5 na 1176 MHz -- być może mylę się.
    (może dano oba?))

    > No i nawet oficjalna dokumentacja tak to sugeruje .. co
    > nie zmienia faktu, ze to sa jednak hiperboloidy :-)

    Nadal nie widzę potrzeby zaprzęgania hiperboloid.

    > Ale to nadal sa hiperboloidy :-)

    Punkty nie są hiperbolidami. ;)

    > Dlatego nie bierzesz 4 satelitow w "kwadracie" tylko jednego
    > z innej plaszczyzny.

    Obojętne, które weźmiesz. Rysuję Ci jedynie dwa punkty jednakowo
    odległe od 4 satelitów i proszę o narysowanie tego przecinającymi
    się hiperboloidami.

    Ten nad głową oczywiście jest niżej niż 40 Mm, bo satelity są
    na wygiętej ;) płaszczyźnie podobnej do powierzchni Ziemi.

    > Weźmy nieco płastszy ;) świat do narysowania:

    > A to niekoniecznie

    Ależ koniecznie -- w świecie jednowymiarowym koniecznie!

    > - dawniej algorytmy ponoc dobieraly kilka satelitow
    > z horyzontu, bo wtedy pozycja byla najdokladniejsza.

    Dokładniejsza w poziomie -- kiedyś wyjaśniałem Ci, dlaczego.
    Satelity nie dają nieskończenie cienkich krzywych przecinających
    się w jednym punkcie, lecz szerokie paski przecinające się... Te
    satelity, które są tuż nad nami, dają z tego powodu mały błąd
    pionowy i duży poziomy, zaś te, które są daleko -- odwrotnie.
    Ponieważ prawdopodobieństwo złapania satelity odległego jest
    większe niż bliskiego, GPS jest dokładniejszy w poziomie niż
    w pionie. Gdy satelity są równomiernie rozłożone -- odległych
    jest więcej niż bliskich, co chyba łatwo zrozumieć.

    > Ale z miescie te z horyzontu sa zasłoniete przez budynki ...

    > Wiec moze byc tak

    > 1 S2*
    > 2
    > 3
    > 4
    > 5 S0* *S1
    > 6
    > 7 O

    > A nawet jeden.

    Cały czas Ci tłumaczę, że musisz otrzymać dwa -- jeden na Ziemi
    i drugi nad satelitami.

    Obejrzyj cokolwiek, choćby to:

    https://technologiagps.org.pl/dzialanie-gps.html#kon
    cepcja

    > Przy czym - dla 4 satelitow mozemy zestawic 6 par, czyli 6

    OK -- 6 hiperboloid dla 4 satelitów.

    > hyperboloid, ale one wszystkie przechodza przez tej jeden wspolny punkt ...

    No właśnie -- dadzą tylko jeden punkt czy dwa? Zważ,
    że masz DWA punkty tak samo odległe od 4 satelitów!
    Raz jeszcze, choć tutaj:

    https://technologiagps.org.pl/dzialanie-gps.html#kon
    cepcja

    są sfery.

    > I tak sugeruja to robic, ale to sa nadal rownania hiperboliczne :-)

    Albo liniowe. :)

    To takie coś dwuwymiarowe.
    Sfera (3D) też spełnia ten sam warunek.

    > Dobrze.

    Dobrze, ale ja źle powtórzyłem -- w podstawówce dorzucono info o 2D.

    > A my nie znamy tej odleglosci.
    > Za to znamy roznice odleglosci do dwoch punktow :-)

    Znamy odległości, znając czas a ten czas to kolejna
    niewiadoma i kolejne równanie zależności drogi od czasu...

    https://www.matemaks.pl/uklady-rownan.html

    > Jakbys znal dokladnie promien tej sfery, to owszem.
    > Ale nie znasz, wiec czasu nie ustalisz dokladnie.

    > Owszem - mozna ulozyc 4 takie rownania, gdzie czwarta
    > niewiadoma bedzie ten czas.

    I tak to się czyni. 4 proste równania, 4 niewiadome i niestety aż dwa wyniki.
    A dokładniej masa wyników z uwagi na błędy, bo w istocie nie krzyżujesz
    prostych czy krzywych, lecz całe paski:

    \/ <-- nie tak, ale tak --> \ \ / /
    /\ \ \/ /
    \ /
    / \
    / /\ \
    / / \ \

    IMO źle cytujesz! (co naprawiam, o ile znajdę błąd cytowania)

    > Tak jest. Tzn zna parametry swojej orbity, i je nadaje,
    > z tego mozna wyliczyc gdzie jest.

    Gdzie jest w chwili nadawania? Ale od nadania do odbioru mija
    czas, którego nie znasz. Na dodatek nadawanie trwa a satelita
    porusza się szybko względem Ciebie.

    Nie wiesz, gdzie satelita teraz jest, bo wiesz co najwyżej,
    gdzie był przed chwilą, której nie znasz. Tak jest z każdym
    satelitą.

    Nie wiesz, bo nie masz czasu przelotu informacji.

    > I bardzo dobrze - nie musze wiedziec gdzie jest teraz, wazne gdzie byl jak nadal
    sygnal.
    > (tak po prawdzie to caly czas nadaje, ale w tym sygnale jest znacznik dokladnego
    czasu).

    Wiesz, gdzie był, gdy nadawał, więc potrzebujesz albo odległości do
    niego (by wiedzieć, ile czasu informacja podążała) albo czasu nadania...
    I tak jest z każdym satelitą. Da się to ,,poplątannie'' rozwiązać:

    https://www.matemaks.pl/uklady-rownan.html

    > Zegary satelitow sa zsynchronizowane, i to bardzo dobrze.

    Dzięki tej samej metodzie, która daje dokładny czas na
    Ziemi -- synchronizują się wzajemnie. Nie ma jednego
    wspólnego/nadrzędnego synchronizatora. (jak dzieje
    się na Ziemi)

    > Problemem jest zegar w odbiorniku - ktory nie jest na
    > tyle dokladny, zeby synchronizacje utrzymac.

    Nie jest -- w tym właśnie kłopot.
    To 4 niewiadoma, 4 satelita i 4 równanie.

    https://www.matemaks.pl/uklady-rownan.html

    > Tez nie dostaniesz, jesli byly 4 i nie w jednej plaszczyznie.

    Musisz dostać dwa punkty -- tak, jak na płaszczyźnie
    dostaniesz dwa punkty przecięcia dwóch okręgów.

    Raz jeszcze to:
    https://technologiagps.org.pl/dzialanie-gps.html#kon
    cepcja
    samo.

    > rysowanie obiektow przestrzennych na ekranie 2D to nie jest taka trywialna sprawa
    :-(

    Nie jest, dlatego nie umiem narysować i nie umiem wyobrazić sobie.

    > Gorzej, bo sie rozmnozą :-)

    > a 03, 13, 23 ?

    OK -- mając 4 satelity, masz 6 hiperboloid.
    Raz pisałeś o 3 satelitach, innym razem o 4...

    > Tylko ze ciagle mamy tylko 4 pomiary czasow,
    > 3 roznice, wiec to nam nic nie daje.

    > Hm, co dadza po przecieciu ... nie wiem,

    Więc pomyśl i odpowiedz.

    > moze faktycznie elipse lub hiperbole ..

    > Owszem, tylko potem najprosciej odjac stronami az zniknie ten
    > błąd czasu ... i zostana tak naprawde rownania hiperbol :-)

    Możesz poodejmować tutaj?

    > Troche inaczej, jesli satelitow wiecej i dobieramy punkt
    > o najmniejszym bledzie.

    Popatrz, co choćby tu:

    https://technologiagps.org.pl/bledy.html

    piszą o błędach.

    > Przeciez juz wczesniej napisales o kwadratach, wiec wiesz :-)

    Nie wiem.

    https://technologiagps.org.pl/bledy.html

    > No wlasnie - nie znamy dokladnego czasu, jesli jestesmy gdzies na pustyni.

    Obojętne, gdzie jesteśmy, poza chyba biegunami.
    (nie wiem, dlaczego na biegunach jest źle)

    > Mozemy wyliczyc - ale 4 rownania z 4 niewiadomymi
    > daja jedno konkretne rozwiazanie - dokladne.

    https://technologiagps.org.pl/bledy.html

    > I nie wiesz o ile sie pomylilo.

    > A 5 satelit ta metodą pozwala na zestawienie 5 czworek,
    > z ktorych wychodzi 5 konkretnych pozycji, zapewne
    > roznych ... i co teraz - srednia wyliczyc,
    > wybrac pozycje najblizej sredniej ?

    Pisałem Ci o suwmiarce -- jeden pomiar też daje pojęcie o błędzie.
    Nawet biorąc wielkość z tablic -- masz jakieś pojęcie o błędzie;
    fizyk zwykle nie operuje wielkością bez podania jej błędu.

    siła = 5 N <-- to niewiele (nic) znaczy

    > Bo jak juz obliczymy odleglosc, to mozna policzyc jak dlugo
    > sygnal lecial i skorygowac zegar.

    Nie. Bo rozwiązanie 4 równań z 4 niewiadomymi powie nam,
    co skrywa się pod tymi niewiadomymi. Ale trzeba do tego
    4 równań.

    > Albo jak mowisz - 4 rownania i obliczamy naraz ...

    Można kolejno, zamiast naraz. (stronami odejmując od siebie
    i dodając -- dążymy do znajdowania zależności pomiędzy
    niewiadomymi, aby kolejne niwiadome zastępować którąś
    z tych niewiadomych)

    a, b, c, d -- niewiadome

    tak merdamy tymi równaniami, że poznajemy zależność
    łączącą d z pozostałymi, przez co za d podstawiamy
    równanie zawierające tylko a, b, i c... I tak aż
    do końca...

    https://www.matemaks.pl/uklady-rownan.html
    https://www.matemaks.pl/metoda-podstawiania.html

    ale można inaczej, w tym i graficznie:

    https://www.matemaks.pl/metoda-graficzna.html

    > Ba - w sygnale jest informacja o bledzie tego czasu.

    Wcześniej piszesz, że z 4 satelitów błędu nie wyliczymy!
    Teraz piszesz, że satelita podaje błąd swego czasu...
    WAŻNE WAŻNE WAŻNE WAŻNE WAŻNE WAŻNE
    Zdecyduj się...

    > Nie - dostaniesz jakas pozycje, dokladnie odpowiadajaca
    > czasom, ktore zmierzono, i nie masz bladego pojecia o ile
    > sie rozni od rzeczywistej, bo nie ma tego jak ustalic.

    Wcześniej piszesz, że satelita wysyła info o błędzie swego czasu...

    JF> Ba - w sygnale jest informacja o bledzie tego czasu.

    Więc jest choć jedna podstawa do wyliczenia błędu...

    > (no - sygnaly dochodzą czesto, po sekundzie mozna ustalic
    > czy dochodzily stabilnie czy z rozrzutem w kolejnych pomiarach)

    20 tysięcy km to mniej niż 0.1 sekundy w próżni.
    Nawet najodleglejsze (najniższe) satelity nie leżą
    300 tysięcy km od nas a powietrze nie spowalnia światła
    aż tak mocno...

    > A jak nie znasz ?
    > Wychodzi z suwmiarki 30.0mm i wierzysz lub nie :-)

    Znam ograniczenia suwmiarki.
    Pisałeś wcześniej, że satelita podaje błąd swego czasu.

    --