  • Data: 2019-07-14 01:42:29
    Temat: Re: GPS
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F." v...@4...net

    > Niby DGPS to tylko jeden z podpunktow, ale wszystkie jakby o tym wlasnie.

    Strona ściąga się powoli -- myślałem przez chwilę, że to mój dostęp
    do netu szwankuje, ale IMO nie aż tak powoli, by pisać coś aż tak
    mocno sprzecznego z rzeczywistością.

    > Bez znaczenia - satelity sa zsynchronizowane (bo musza).

    > Odbiorniki i tak nie maja dokladnego zegara.

    Ta niedokładność to czwarta niewiadoma.
    Na wskazanych stronach są podane równania.

    cepcja

    > Ale odleglosci juz wymagaja kwadratow wspolrzednych :-)

    Dlaczego kwadratowych -- boję się zapytać, bo wykańczasz mnie fizycznie.

    Obejrzyj porno -- może Cię natchnie...

    https://www.youtube.com/watch?v=IaNsEAQ9LQA

    > Wyglada na to, ze oba dodano - wiec mamy juz trzy czestotliwosci.

    Już są cztery -- pisałem w innym poście.

    > Zaprzegniesz czy nie - one tam sa :-)

    Są, ale nie tak jest liczona pozycja i czas.

    > Bos sobie zalozyl kwadrat. Wez wierzcholki czworoscianu.

    Obojętne, co weźmiesz -- znajdziesz dwa punkty spełniające kryterium.
    (jeden właściwy i jeden wysoko nad głową -- nie mam już sił, ale
    pokazałem Ci masę linków, które to tłumaczą; dwa okręgi też
    przetną się w dwóch punktach, chyba że te dwa pokryją się
    i będą leżały na linii łączącej środki [znów o szmalu?]
    tychże okręgów; raz jeszcze proponuję dla rozrywki porno
    spod linku https://www.youtube.com/watch?v=IaNsEAQ9LQA)

    > Sam dawales linki, gdzie pisza o 5mm :-)

    I co z tego? Rysowałem Ci wielokrotnie i dałem linki...
    Brak mi sił -- dwa paski (grube okręgi, obręcze, czy jak
    to nazwiesz) tak przetną się, że im środki okręgów są
    bardziej odległe, tym dokładność pionowa jest mniejsza...

    > Akurat sa w podobnej odleglosci

    Nad głową ~20 Mm, na horyzoncie dalej o niecały promień Ziemi.
    Naprawdę dałem Ci wiele linków do rysunków.

    Najlepiej, gdy satelity są odsunięte od siebie o 90 stopni.
    (o ile są takie same generacyjnie; im nowsze tym lepsze,
    więc można znaleźć lepszą konstelację -- złożoną
    z lepszych satelitów, choć gorzej rozmieszczonych)

    > Owszem jest ale czy dlatego ?

    Wyjaśniałem Ci WIELOKROTNIE i kiedyś (przed laty), i w tym
    wątku -- może zacznij czytać to, co piszę i to, co inni piszą.
    Nie obliczysz ani odległości, ani pseudoodległości bez błędów,
    więc nie będziesz miał krzywych, lecz rozmyte krzywe -- paski...
    Przecięciem dwóch takich pasków jest ~romb.

    > No i sie mylisz - patrz wyzej - punkty na dole sa dalej od S2,
    > a u gory bylby blizej.

    Raz jeszcze proponuję ww. porno -- można oglądać i słuchać,
    gdy brak ochoty na czytanie i patrzenie...

    > Dwa w specyficznych przypadkach.

    Zawsze.

    > Ale nie o to chodzi - wybierasz 3 z tych 6 hiperboloid i wychodzi
    > to samo jakbys nie wybral. Tzn pod warunkiem, ze te 3 obejmuja 4
    > satelity.

    Nie twierdzę, że Twa metoda nie da rezultatu, lecz twierdzę, że
    jest prostsza metoda. Liczone są pseudoodległości tak, jakby
    zegarek odbiornika pokazywał czas dobry, po czym oblicza się
    przesunięcie zegarka odbiornika względem (zsynchrnizowanych
    ze sobą i z resztą świata) zegarków satelitów. To przesunięcie
    jest czwartą niewiadomą.

    > Nie moga byc liniowe, skoro sa kwadratowe :-P

    Droga i czas powiązane są liniowo. (oczywiście milcząco tu pomijam
    dylatację czasu itp. zjawiska) Może rzuć okiem do stron, których
    linki Ci wskazałem?...

    > Czyli nie znamy :-)

    Wiesz, co to układ równań? Podałem Ci stronę ukazującą rozwiązywanie
    takich układów. (BTW -- kiedyś uczono tego w podstawówkach)

    > Tylko nie znasz tych bledow. A rozwiazanie 4 rownan ich nie ujawni.

    Ależ znasz masę czynników błędotwórczych.
    Sam pisałeś, że satelity podają błąd swego czasu.
    Raz jeszcze -- poczytaj którąkolwiek ze wskazanych przeze mnie
    stron -- wszystkie (; piszą ;) to samo. (autorzy piszą) To strony
    raczej zaufanych autorów...

    > Mozliwe.

    Celowo utrudniasz życie?
    Na szczęście łatwo odróżniać moje pisanie od Twego:
    - polskie cudzysłowy
    - myślniki zamiast dywizów
    - polskie diakrytyki

    > Bez znaczenia byloby, wazne ze znales pozycje w chwili nadawania.

    Owszem, ale swą pozycję satelita zna z błędem.
    (grawitacja Słońca, Księżyca, wiatr słoneczny,
    niejednorodność grawitacyjna Ziemi, błędy
    zegara atomowego...)

    > A owszem. To "nadawanie" trwa calkiem dlugo, w zasadzie to caly czas nadaja.

    Owszem. ;) Nieustannie przez dziesięciolecia. ;)

    czasu).

    > Owszem, na tym to polega ... i chyba wydaje Ci sie, ze to jakas
    > przeszkoda - nieslusznie.

    Owszem -- niesłusznie tak uważasz.

    > Tu sa liniowe, a my mamy kwadratowe :-(

    WSZĘDZIE są liniowe -- na wszystkich stronach o GPS...

    > Jest - USAAF ma trzy stacje kontroli - tzw "segment naziemny".
    > Ale nowe satelity potrafia sie synchronizowac same miedzy soba - widac
    > pomysleli co bedzie, jak im ktos te trzy stacje uszkodzi.

    Napisałem przecież, że synchronizują się dzięki tej metodzie,
    która daje dokładny czas na Ziemi. Ogólnie wszystkie zegarki
    atomowe są zsynchronizowane z innymi...

    Jest taki dowcip o czasie. Pytają trąbkowego, skąd wie, kiedy trąbić
    hejnał -- on na to, że idąc do pracy, przechodzi obok sklepu z bardzo
    dobrymi zegarkami i ustawia swój zegarek wg wskazań zegarków zza szyby.
    Pytają więc sprzedawcę tych zegarków, skąd on ma dokładny
    czas -- sprzedawca mówi, że z hejnału... ;)

    cepcja

    > Blad od samego poczatku - nie znamy tych odleglosci.

    IMO Twój błąd -- chyba WSZĘDZIE (chyba na każdej wskazanej
    przeze mnie stronie) jest informacja o pseudoodległościach.
    Może rzuć Googlom zapytanie typu 'pseudoodległości GPS', by
    zaprzestać męczenia mnie...

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Pseudoodleg%C5%82o%C5%
    9B%C4%87

    > Sklej sobie z papieru :-)

    Dzięki za radę.

    > GPS potrafi zadzialac i 3 satelitach, tylko musi znac wysokosc odbiornika.

    Owszem. Trzy niewiadome i układ trzech równań.

    > Za duzo myslenia :-)

    > To zdecydowanie NTG

    Jak i cały wątek o GPS.

    > Pisza, ale nie znasz tych bledow.

    Ale mam 4 satelity i układ czterech równań.

    > http://mason.gmu.edu/~treid5/Math447/GPSEquations/

    The equations that are solved to approximate
    a reciever's location using GPS are:
    (x-A1)^2+(y-B1)^2+(z-C1)^2-(c(t1-d))^2=0
    (x-A2)^2+(y-B2)^2+(z-C2)^2-(c(t2-d))^2=0
    (x-A3)^2+(y-B3)^2+(z-C3)^2-(c(t3-d))^2=0
    (x-A4)^2+(y-B4)^2+(z-C4)^2-(c(t4-d))^2=0

    > Przy czym tu faktycznie jest prezentowane podejscie
    > "sferyczne", z niewiadomą d.

    Do tej pory widziałem tylko takie strony o GPS, które
    <<prezentowały podejscie ,,sferyczne">>.

    > Ale sa nieznane. Wiec wiemy, ze pewnie jakies sa, ale nie wiemy jakie.

    Może zacznij czytać to, co wskazałem linkami -- lub cokolwiek,
    co znajdziesz gdziekolwiek o niedokładnościach GPS...

    > Przy wiekszej liczbie satelitow mozemy szacowac z samych wynikow
    > pomiarow i obliczen.

    Przy większej liczbie satelitów możemy:
    - mieć różne konstelacje czwórek
    - wybrać satelity nowsze/dokładniejsze
    - wyliczyć lepszą szerokość z jakiejś
    konstelacji a z innej -- długość itd.,
    po czym wybrać najlepsze wyniki tego
    samego położenia, bo odbiornik GPS
    liczy bardzo szybko (możesz wrzucić
    jakąś apkę Androidową, która powie,
    jak szybko liczy odbiornik GPS)
    choć same depesze [gratulacyjne?]
    trwają dłuuuugo
    - możesz też, znając już swe koordynaty,
    założyć, że jesteś na powierzchni Ziemi,
    przez co znasz swą wysokość z lepszych
    źródeł niż GPS...

    > Suwmiarka ma okreslona dokladnosc,

    Podobnie z satelitami -- dokładnością zegarków atomowych, z efemerydami itd...

    > i wiesz ze dokladniej nie bedzie.
    > Ale jak masz zdezelowana suwmiarke, to jeden pomiar nie da ci informacji o bledzie.

    A jak nie masz suwmiarki i mierzysz sznurkiem lub (jak kiedyś
    zarzucił komuś Irokez) gumką od majtek -- jeszcze gorzej.
    Ale co ma tu do rzeczy zdezelowanie?

    > Przyklad obliczeniowy dla plaszczyzny: mamy punkty S1 (-4, 0) i
    > S2 (4, 0).

    > Punkt B, tez na pl jest w odleglosci 5 od S1 i 5 od S2.
    > Oblicz pozycje puntu B ... i podaj z jakim bledem okreslona.

    > A teraz dorzucmy punkt S3 (4, 4), i niech odleglosc B-S3 wynosi 4 ...
    > gdzie jest B?

    Otrzymasz wiele wyników. Wiesz, co to błąd/dokładność/niedokładność/itd.?

    > Toz pisalem - hiperboloidy :-)

    Wskazałem jedynie stronę ukazującą rozwiązywanie układów
    równań -- ta strona nie jest powiązana z GPS. To strona
    mówiąca ogólnie o rozwiązywaniu układów równań z wieloma
    niewiadomymi...

    x+y=0 <-- dwie niewiadome i jedno równanie;
    rozwiązaniem jest prosta

    x+y=0 <-- dwie niewiadome
    x-y=0 i układ dwóch równań;
    rozwiązaniem jest punkt

    Jedna z metod to merdanie, inna -- rysowanie...
    Zamerdajmy:

    x+y+x-y=0 <=> 2x=0 <=> x=0
    podstawiamy 0 pod x:
    0+y=0 <=> y=0
    sprawdźmy jeszcze symetrycznie:
    0-y=0 <=> y=0

    Miałeś aż ;) dwie niewiadome i układ tylko ;) dwóch
    równań liniowych, więc gładko odnalazłeś rozwiązanie.

    Podobnie możesz uczynić z czterema niewiadomymi, gdy masz
    układ czterech (rzecz jasna różnych) równań/zależności
    łączących te niewiadome.

    Tego uczą (mnie tego uczyli) w podstawówce.
    Proponowali dla niezbyt kumatych rozkładanie na części,
    jak ja wyżej, ale bardziej kumaci mogli od razu podstawić:

    x+y=0 i x-y=0 => x+y=0 i x=y => x=y i 2y=0 => y=0=x

    > Tylko te wredne procesory nie maja kartki papieru, zeby sobie
    > narysowac, a tym bardziej nie maja kawalka przestrzeni 3D :-)

    Te wredne procesory mają możliwości znacznie lepsze -- potrafią
    rozwiązywać układy setek czy tysięcy równań z setkami czy tysiącami
    niewiadomych... Mogą nawet (przy pomocy ludzi -- rzecz jasna)
    wymnożyć ze sobą/wzajemnie macierze o nieskończonej liczbie
    wymiarów...

    Powaga -- skończony/ograniczony komputer i nieskończoność. ;)

    **Coś na kształt** greckich rozterek okołociągowych, gdzie strzała
    czy inny biegacz rzekomo nie potrafi dogonić żółwia, startując krok
    od tegoż żólwia w kierunku i zwrocie zgodnym z żółwiowym... ;)

    To specyfika nieskończonych ciągów geometrycznych, których suma
    może być skończona. (1/2+1/4+1/8 itd. aż do ,,końca'' =1)

    Te procesory (w połączeniu ze stosownymi ;) algorytmami (opartymi
    o analizę matematyczną chociażby) potrafią ,,rysować'' przestrzenie
    znacznie mocniej skomplikowane niż 2D i 3D...

    [a najnowsze pamięci do dysków SSD są już budowane w technologii 4D?]

    > gdyby sie zegar satelity rozjechal, i system by o tym wiedzial, to
    > jest przewidziane pole podajace odchylke tego zegara.

    Niby wybrnąłeś, ale i co z tegp, skoro źle?

    > Ale to nie zmienia tego, ze innych bledow nie znamy, a z obliczen na
    > wyjda jakies wspolrzedne - i nie wiadomo, na ile bledne.

    Proponuję raz jeszcze lekturę stron opisujących budowę i funkcjonowanie GPS.
    Wymiękam mechanicznie -- chcę wyspać się i zając się sobą. :)

    Dzięki za info o dorzuceniu cywilnej ;) częstotliwości...
    (dorzucono już co najmniej trzy)

    --

    Wszystkim polecam porno:

    https://www.youtube.com/watch?v=IaNsEAQ9LQA