  • Data: 2019-07-12 13:51:40
    Temat: Re: GPS
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:5d27e610$0$17350$6...@n...neostrad
    a.pl...
    "J.F." 5d273c81$0$17341$6...@n...neostrada.pl
    >Najpierw (dla zaciemnienia?) link:
    > https://technologiagps.org.pl/pozycjonowanie.html#po
    z_relatywne
    >Widzisz gdzoeś hiperbole? Nie widzę. :)

    Ale to nie na temat, bo to raczej DGPS opisuja,

    >Widzę tutaj:
    > https://technologiagps.org.pl/nawigacja.html
    > Radionawigacja hiperboliczna
    >ale to IMO historia naziemnej nawigacji. :)

    A ta satelitarna to w sumie podobnie dziala, mimo, ze sie tego glosno
    nie mowi :-)

    >Dokładnie na tej i dokładnie taki sam?

    Dokladnie na tej ... sygnal inny

    >Możesz jeszcze rozjaśnić? Cywile używają tej samej
    >(pomijając modulację) częstotliwości co wojacy?

    Tak.
    https://en.wikipedia.org/wiki/GPS_signals

    >Ale ma do dyspozycji konstelację aż 4 satelitów.
    >Czas jest kolejną niewiadomą i masz kolejne równanie.

    No i nawet oficjalna dokumentacja tak to sugeruje .. co nie zmienia
    faktu, ze to sa jednak hiperboloidy :-)

    >Weź 4 satelity leżące w wierzchołkach kwadratu i policz te
    >różnice czasów -- otrzymasz dwa punkty spełniające warunki.

    Ale to nadal sa hiperboloidy :-)

    >Jeden na Ziemi -- szukany, ale i drugi ze 40 tysięcy km nad
    >głową, bo ,,płaszczyzna'' (trochę zakrzywiona) na której te
    >satelity leżą jest symetrią...

    Dlatego nie bierzesz 4 satelitow w "kwadracie" tylko jednego z innej
    plaszczyzny.

    Weźmy nieco płastszy ;) świat do narysowania:

    > S0* O *S1
    >S0 i S1 -- satelity
    >O -- Odbiornik
    >M -- miraż/lustro/mkstake ;)
    >Masz dwa satelity (S0 i S1) oraz siebie pomiedzy nimi.
    >Takie coś jest jedno -- OK, ale naprawdę jesteś ~20 Mm
    >pod satelitami, więc jest tak:

    A to niekoniecznie - dawniej algorytmy ponoc dobieraly kilka satelitow
    z horyzontu, bo wtedy pozycja byla najdokladniejsza.
    Ale z miescie te z horyzontu sa zasłoniete przez budynki ...

    Wiec moze byc tak

    1 S2*
    2
    3
    4
    5 S0* *S1
    6
    7 O

    >Dla każdych 2 satelitów.
    >Gdy przetniemy takie 3 hiperboloidy otrzymamy tylko 2 punkty?

    A nawet jeden.

    Przy czym - dla 4 satelitow mozemy zestawic 6 par, czyli 6
    hyperboloid, ale one wszystkie przechodza przez tej jeden wspolny
    punkt ...

    >Dlaczego? Załóżmy, że mamy czas jako niewiadomą.
    >Ale dodatkowo mamy dodatkową satelitę, więc dodatkowe
    >równanie, dzięki któremu obliczymy nie tylko położenie
    >(3 wymiary, 3 niewiadome) ale i (4 niewiadomą) czas...

    I tak sugeruja to robic, ale to sa nadal rownania hiperboliczne :-)

    >'Okrąg' to takie coś, co jest w każdym swym punkcie
    >równo oddalone od jakiegoś punktu, zwanego 'środkiem
    >tegoż okręgu' a leżacego poza tymże okręgiem.
    >Tyle zapamiętałem z podstawówki -- dobrze mnie uczyli? ;)

    Dobrze. A my nie znamy tej odleglosci.
    Za to znamy roznice odleglosci do dwoch punktow :-)

    >Nie biorę jednego okręgu, ale dwa, które przecinam ze sobą.
    >Albo raczej sfery (bo mamy 3D) które ze sobą przecinam.
    >Przecinam ze sobą aż 4 sfery, bo mam 4 niewiadome -- 3
    >niewiadome położenia i 1 niewiadomą czasu.

    >2 sfery przetną się w okrąg, trzecia zawęzi to do dwóch
    >punktów (jeden na Ziemi i jeden nad ~40 Mm głową)
    >a 4 sfera da info o dokładnym czasie...

    Jakbys znal dokladnie promien tej sfery, to owszem.
    Ale nie znasz, wiec czasu nie ustalisz dokladnie.

    Owszem - mozna ulozyc 4 takie rownania, gdzie czwarta niewiadoma
    bedzie ten czas.

    >Skąd znamy to położenie satelitów? Bo satelita je zna
    i je nadaje?

    Tak jest. Tzn zna parametry swojej orbity, i je nadaje, z tego mozna
    wyliczyc gdzie jest.

    >Ale nie wiesz, kiedy satelita je nadał, więc nie wiesz, gdzie jest
    >teraz!

    I bardzo dobrze - nie musze wiedziec gdzie jest teraz, wazne gdzie byl
    jak nadal sygnal.
    (tak po prawdzie to caly czas nadaje, ale w tym sygnale jest znacznik
    dokladnego czasu).

    >Hiperbolizacja ;) z góry postu to raczej czasy naziemnej
    >nawigacji, gdzie odległości (więc i czasy propagacji
    >światła oraz synchronizacji zegarków) były niewielkie.
    >Można było zsynchronizować zegarki nadawców...

    Zegary satelitow sa zsynchronizowane, i to bardzo dobrze.
    Problemem jest zegar w odbiorniku - ktory nie jest na tyle dokladny,
    zeby synchronizacje utrzymac.

    >Hiperboloida obrotowa, hiperbola, sfera czy
    >dwa przecięte okręgi -- kwadratowa sprawa... ;)

    >Ale czy dostaniesz lustrzane odbicie ze 40 Mm nad głową?
    >(nad satelitami?) W zabawie ze sferami otrzymasz, ale czy

    Tez nie dostaniesz, jesli byly 4 i nie w jednej plaszczyznie.

    >otrzymasz z hiperbolami/hiperboloidami? A przeca satelity
    >muszą wskazać dwa takie punkty -- nieprawdaż?

    >Możesz to jakoś zobrazować linkiem? -- Może gdzieś w necie
    >jest gotowy rysunek, który mógłbyś wykorzystać lub nawet
    >samodzielnie wykonać? Google potrafi już rysować, a jeśli
    >nawet nie potrafi -- w necie są gotowe programy rysujące... ;)

    rysowanie obiektow przestrzennych na ekranie 2D to nie jest taka
    trywialna sprawa :-(

    >Tak czy siak -- hiperbola, parabola, elipsa czy
    >okrąg -- mamy zmienne występujące w kwadratach.
    >[a mówią, że nie ma kwadratury koła...]
    >Gorzej ;) z obliczeniami... (gorzej, bo kwadraty mogą zniknąć)

    Gorzej, bo sie rozmnozą :-)

    >Dlaczego aż 6? -- nie rozumiem.
    >Każda dwójka satelitów da jedną
    >hiperboloidę a tych dwójek mamy 3 sztuki.
    > 01 pierwsza hiperboloida
    > 12 druga hiperboloida
    > 02 trzecia hiperboloida

    a 03, 13, 23 ?

    Tylko ze ciagle mamy tylko 4 pomiary czasow, 3 roznice, wiec to nam
    nic nie daje.

    >Każde 2 przetną się jak? Dadzą jakąś elipsę?

    Hm, co dadza po przecieciu ... nie wiem, moze faktycznie elipse lub
    hiperbole ..

    >Chyba nie.
    >Ta 4 niewiadoma to kolejne równanie i kolejny satelita...
    >IMO okręgi i sfery mogą pozostać.

    Owszem, tylko potem najprosciej odjac stronami az zniknie ten błąd
    czasu ... i zostana tak naprawde rownania hiperbol :-)

    Troche inaczej, jesli satelitow wiecej i dobieramy punkt o
    najmniejszym bledzie.

    Przeciez juz wczesniej napisales o kwadratach, wiec wiesz :-)

    >Czas liczymy tak samo jak położenie. Znamy go na Ziemi dokładnie.
    >('znamy dokładnie' == ,,znamy dokładność'', czyli ,,znamy niezerowy
    błąd tegoż czasu'')

    No wlasnie - nie znamy dokladnego czasu, jesli jestesmy gdzies na
    pustyni.
    Mozemy wyliczyc - ale 4 rownania z 4 niewiadomymi daja jedno konkretne
    rozwiazanie - dokladne.
    I nie wiesz o ile sie pomylilo.

    A 5 satelit ta metodą pozwala na zestawienie 5 czworek, z ktorych
    wychodzi 5 konkretnych pozycji, zapewne roznych ... i co teraz -
    srednia wyliczyc,
    wybrac pozycje najblizej sredniej ?

    >GPS daje na Ziemię nie tylko info o dokładnych współrzędnych, ale
    >także o dokładnym czasie. ('dokładny' -- czyli o 'niezerowym,
    >znanym błędzie')

    Bo jak juz obliczymy odleglosc, to mozna policzyc jak dlugo sygnal
    lecial i skorygowac zegar.

    Albo jak mowisz - 4 rownania i obliczamy naraz ...

    >Może nie tyle dokumentacja całego GPS określa tę dokładność czasu
    >i położenia, ale/co dokumentacja z uwzględnieniem konkretnych
    >satelitów, gdyż różne satelity (różne wersje, różne generacje
    >itd.) są różnie wyposażone i różnie zbudowane.

    Ba - w sygnale jest informacja o bledzie tego czasu.

    >Mając tylko 4 satelity widoczne -- dostanę
    >w telefonie info o zerowym błędzie? Powaga? ;)

    Nie - dostaniesz jakas pozycje, dokladnie odpowiadajaca czasom, ktore
    zmierzono, i nie masz bladego pojecia o ile sie rozni od rzeczywistej,
    bo nie ma tego jak ustalic.
    (no - sygnaly dochodzą czesto, po sekundzie mozna ustalic czy
    dochodzily stabilnie czy z rozrzutem w kolejnych pomiarach)

    >Mając do dyspozycji tylko suwmiarkę i mierząc coś tylko jeden
    >raz -- otrzymam bezsensowne info o zerowym błędzie? Chyba
    >niekoniecznie. Suwmiarka ma jakiś własny błąd, który znamy
    >przed mierzeniem.

    A jak nie znasz ?
    Wychodzi z suwmiarki 30.0mm i wierzysz lub nie :-)

    >Tylko na podstawie różnych wyników?
    >2,3,4,5,6 -- ,,średnia przydatna'' 4+/-2?
    >To IMO słabe określenie błędu.

    Slabe, ale zawsze jakies.
    Jakbys dostal 0,2,4,5,9 - to bys nie pisal 4+/-2 :-)

    Jest inny problem - to moze byc skutek zlego pomiaru czasu tylko od
    jednego satelity.
    Tylko jak go znalezc i wyeliminowac ...

    J.