  • Data: 2019-12-04 13:46:29
    Temat: Re: Ile zajmie komputerowi mnożenie liczb rzędu 2^128
    Od: o...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    > ale dalsze iteracje już są ułamkowe.

    Zgadza się. Traktujesz mnożenie z dzieleniem jako jedną operację. Natomiast są to
    dwie operacje.

    > dla 2^64 całkowite są tylko do 32 iteracji:

    To też się zgadza. Zrobiłeś tak naprawdę 64 iteracje, wypisałeś tylko nieparzyste.
    Ogólnie nie można tego w żaden sposób skrócić. Trzeba liczyć tak jak jest. Czyli
    a*2,5+2,5=b. A dopiero później dzielimy przez 2.

    To wynika z definicji funkcji, którą rozważam:

    f(x) = 2,5*x+2,5 - gdy x jest nieparzyste

    f(x) = x/2 - gdy x jest parzyste

    Dla liczb 2^n-5 jest ją łatwo liczyć. Ale gdy spróbujemy 2^n-19, to nie ma dróg na
    skróty. Kolejne wyrazy raz są nieparzyste, raz parzyste - brak wyraźnego wzorca. Stąd
    w każdym trzeba sprawdzać ich parzystość i albo dzielić przez 2 albo mnożyć z
    dodawaniem. Dlatego nie chciałem, żebyście stosowali jakieś skróty, czy uproszczenia
    wynikające z matematyki, bo w większości przypadków nie da się ich zastosować.