  • Data: 2019-12-07 22:17:08
    Temat: Re: Ile zajmie komputerowi mnożenie liczb rzędu 2^128
    Od: fir <p...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu czwartek, 5 grudnia 2019 21:18:48 UTC+1 użytkownik osobliwy nick napisał:
    > Kwestia gustu, mnie fascynują te problemy, zwłaszcza, że mają istotne związki z
    hipotezą Collatza. Chaos deterministyczny, Wolfram rules, automaty komórkowe - dla
    mnie to wszystko ciekawe rzeczy.

    sposob (bez glupot i dziur logicznych oraz w miare krotki i nie mulace - bo ludzie sa
    leniwi, zwlaszcza na starosc ;c)
    > Nie wiem jaki to jest zachęcający sposób, ale wnioskuję, że po prosty zwięzły i
    konkretny, to masz pewnie na myśli.

    calkowitych mozesz optymistycznie zalozyc zajmuja minimum jeden cykl procesora na
    dzialanie, ale oprocz arytmetyki moga byc tez tam movy (nalezaloby to napisac przy
    pomoy komend w asemblerze by to sobie zwizualizowac), dlatego jabym to pomnozyl przez
    2 lub 3, do tego jesli mowa o ifie to ten juz sie robi duzo drozszy (powiedzmy z
    15-20 cykli)
    > Ok, rozumiem.

    obcinac bit..oraz czy przypadkiem nie da sie jakos usunac tego if) mozna zgrubnie
    oszacowac na okolo 10 nanosekund (20-30 cykli) na iteracje (mowiac srednio
    optymistycznie) (jesli mowimy o 64 bitowych intach, dla 128 bit bedzie chyab ze 2-3
    razy wolniej)
    > Ok, daje mi to jakieś ogólne pojęcie.

    podejrzewam ze zanim go napiszesz to przejdziesz przez 15 wersji w ktorych bedzie
    dawal nipoprawne ;c i jak juz bedziesz to miec to nie ma problemu ze zmierzeniem tego
    - ale jesli chesz zgrubne oszacowanie to z ogory ci mowie takie rzeczy zajmuja w
    okolicach kilkudziesieciu cykli na iteracje (w zaleznosci od szczegolow)czyli w
    granicach 5,10,20, 30 nanosekund na iteracje (w zaleznosci od szczegolow)
    > Rozumiem. Czyli wszystko w sumie rozbija się w tym przypadku o napisanie
    konkretnego programu od A do Z i sprawdzenie tego. Dodam tylko, że nie umiem
    programować, zapomniałem swój kurs programowania z podstaw w C ze studiów, nie
    pamiętam jak uruchomić program, w czym to się kompilowało itd. Dlatego pytam Was i
    nie sprawdzę sobie tego sam, dopóki nie zrobię solidnej powtórki. Poza tym chciałem
    mieć tylko ogólne pojęcie nt. tego, czy realne jest zbliżenie się przy parametrze
    n=100 do czasów 0,5 mikrosekundy. Wydaje się to być możliwe, ale tak na 100% nie
    wiadomo.

    z tego co napisalem wynika ze moze to byc w granicach 0.5 do kliku mikrosekund, ile
    to bedzie zalezy od szczegolow a gadanie z kims takim jak kolega ktory nawet nei umie
    scisle wypowiedziec co to ma scisle liczyc jest bardzo nieprzyjemne

    wpieniajace jet tez to ze kolega sugeruje jakoby to bylo wazne pytanie a jest
    glupkowate i przez to traci czas ludziom

    jak jest kolega przy kasie to niech kolega zaplaci komus 200 zlotych i takie cos
    mozna napisac i przetestowac spoojnei w ciaggu kilku godzin i znajdzie sie napewno
    tlum chetnych