    From: Ilona <i...@u...net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak działają prosumenckie elektroniczne liczniki en.?
    Date: Fri, 16 Feb 2018 01:03:20 +0100
    <p5p35h$dhp$1@node1.news.atman.pl> <p5p5ht$fpl$1@node1.news.atman.pl>
    <p5p5u4$ga3$1@node1.news.atman.pl> <p5p8d0$68l$1@node2.news.atman.pl>
    <8...@g...com>
    <p5rvcl$mkp$1@node2.news.atman.pl>
    <d...@g...com>
    <4p27p79d4pcf.5eev37ywwmc6$.dlg@40tude.net>
    <b...@g...com>
    <2...@4...net>
    <7...@g...com>
    <b288o1pk8bm6$.ik015l3k2jnu.dlg@40tude.net>
    <p603u8$ibs$1@node2.news.atman.pl> <p60416$ibs$2@node2.news.atman.pl>
    <1dtsestkqc2b1.145nftay6qiub$.dlg@40tude.net>
    <p62kdi$mul$1@node1.news.atman.pl>
    <5a85bb9a$0$672$65785112@news.neostrada.pl>

    On 2018-02-15 17:55, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Ilona"  napisał w wiadomości grup

    e/maszyny-synchroniczne#rodzaje

    > Praca jest synchroniczna, i w moim przykladzie zawsze pradnicowa, bo
    > jednak turbina ciagle napedza.
    > Tylko ... turbina kręci słabo, bo na poł gwizdka czy nawet na 20%,
    > prad wzbudzenia ustawiony oszczednie, skoro ma byc "niedowzbudzony" ...
    > i teraz utrzyma ten prad wirnik w synchronizmie, jak odkrecimy pare do
    > momentu nominalnego, czy nawet do 110% ?

    Jak tak patrze na ten wykres
    http://www.elektro.info.pl/images/photos/24/6333/__b
    _wykorzystanie_generatorow-synchronicznych_rys03.jpg

    to ten generator wypadnie z synchronizmu juz przy 85% znamionowej mocy
    pozornej.
    Linia BC, ogranicza moc czynna a linia GJL, zakres mocy biernej
    pojemnosciowej.

    > Tylko na moj gust to bilans sie nie zgadza. Gdzie sie te 10MW podziewa ?

    Caly obwod, (cala siec), pracuje z ujemnym katem przesuniecia fazowego i
    wyjatkowo, tym razem, moc bierna pojemnosciowa, krazy po sieci.

    > Raczej sie generator musi przestawic na produkowanie -20MW, tylko jak,
    > jesli zakladamy, ze wzbudzenia nie ruszamy ?
    > Na moj gust, to wystarczy drobne przestawienie fazy obrotow wirnika,
    > ktore sie pewnie samoczynnie dokona ... ale ja sie nie znam :-)

    Jesli zakladamy, ze 20 [MVAr], mocy indukcyjnej pobiera siec a generator
    wytwarza 30 [MVAr], mocy pojemnosciowej, to jest jak wyzej, kat fi < 0 ,
    tg fi = -0.1.

    _wykorzystanie_generatorow-synchronicznych_rys03.jpg

    nie-generatorow-synchronicznych-pracujacych-w-uklada
    ch-kogeneracyjnych-w-nadaznym-ukladzie-kompensacji-m
    ocy-biernej?print=1

> [...]
    nie-generatorow-synchronicznych-pracujacych-w-uklada
    ch-kogeneracyjnych-w-nadaznym-ukladzie-kompensacji-m

    tu, jakby ciekawszy.
    http://www.bezel.com.pl/index.php/system-elektroener
    getyczny/kompensacja-mocy-biernej

    > Ale mozna tam wyczytac
    > "Generatory synchroniczne z uwagi na przeciążalność momentem i
    > stabilność pracy (wypadnięcie z synchronizmu) powinny pracować
    > przewzbudzone.
    > Wówczas do sieci elektroenergetycznej, oprócz mocy czynnej, generowana
    > jest moc bierna indukcyjną."
    >
    > Czyli calkiem inaczej niz zakladalismy ... tylko nie rozumiem tej
    > konwencji - "generowanie mocy indukcyjnej" oznacza, ze kompensuja te
    > indukcyjne odbiorniki - czy odwrotnie - moc bierna generatora  i
    > obciazenie sie dodaje, i trzeba z sieci skompensowac dwa razy wiecej :-)

    Tak, wiecej biernej indukcyjnej.
    Tu na tym wykresie,
    http://www.elektro.info.pl/images/photos/24/6333/__b
    _wykorzystanie_generatorow-synchronicznych_rys03.jpg

    linia ABJ, pokazuje bezpieczny zakres pracy generatora a srodek tego
    obszaru, jest po stronie mocy biernej indukcyjnej. Dzieki temu ma sie
    wieksza pewnosc, ze duzy generator sie nie rozsynchronizuje a
    dostawienie obok kilku malych, tak po 5% mocy duzego, zalatwi sprawe
    kompensacji. Poza tym, linie kablowe wyprowadzajace energie z
    elektrowni, z powodzeniem kompensuja sporo mocy biernej indukcyjnej.