    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak wygląda TSSOP8?
    Date: Thu, 14 Jun 2018 12:18:59 +0200

    > *Wszystkie*?

    Tak.
    Przejąłem u nas projektowanie PCB w okolicy 2006. Głównie chodziło o to,
    że ćwiczona 2004-2006 metoda, że ktoś robi a ja mu patrzę na ręce (w
    temacie EMC) się nie bardzo sprawdzała. Zamiast stać nad głową wolałem
    nauczyć się obsługi Protela - tak jest szybciej, a i tak od czasu EMC
    płytki spadły na mnie.

    Praktycznie co nowa płytka to muszę zdefiniować jeden, góra dwa nowe
    footprinty. To mały ułamek czasu całego projektu, a jak przyjmę, że coś
    zaczynam używać to przyda się też w kolejnych projektach. Nie wiem czy
    szukanie gdzieś gotowych footprintów i sprawdzanie czy są dobre (bez
    sprawdzania to za duże ryzyko - często zamawiamy od razu serie
    produkcyjne) nie zajęło by mi więcej czasu niż zdefiniowanie samemu
    (zdefiniowanie = kopia jakiegoś zbliżonego i poprawa kilku liczb).

    Teraz planuję się przenieść do KiCada (zasadniczo jak będzie V5 -
    zakładam, że w sierpniu). Pierwsze na co zwróciłem uwagę w ich
    footprintach to 0603 rezystorów - znacznie więcej miejsca między padami
    niż 0603 kondensatorów (ja w Protelu miałem jeden wspólny 0603, ale
    spodobał mi się pomysł, że można mieć różne). Wychodzi, że bez
    przekraczania granic rozsądku mógłbym dwie ścieżki tamtędy machnąć.
    To 0603 dla R dokładnie się zgadza z kartami katalogowymi Vishay, ale JM
    elektronik (u nich produkujemy praktycznie wszystko) używa rezystorów z
    innego źródła. Zapytałem ich o ten footprint i mi go nie zaakceptowali -
    nie spełnia tolerancji elementów i montażu.
    No to zapytałem też o SOT23, SOT323 i też nie za bardzo (te które miałem
    dotychczas - OK, te KiCada - za małe pady).
    Jak poszukałem kart katalogowych rezystorów różnych producentów to
    stwierdziłem, że różne footrpinty proponują i jest to związane z
    fizycznym rozmiarem metalizowanych części na rezystorze (Vishay ma
    wyjątkowo małe).

    > Na psychoterapeutów by mi pieniędzy nie starczyło. ;-)

    Przy projektowaniu płytki trzeba więcej myśleć - jest bardziej
    stresujące, niż proste przenoszenie rysunku footprinta z karty
    katalogowej. To jest ta odprężająca część pracy :)

    > Próbuję sobie wyobrazić rysowanie obudowy QFN69 i testowanie poprawności
    > footprintu.

    Nie rozumiem pojęcia testowania poprawności. Ja nie wymyślam sam
    footprintów tylko biorę z kart katalogowych. Jeszcze nie miałem pecha
    trafić na kartę w której byłby narysowany nie pasujący do elementu
    footprint. Może jak kiedyś trafię to zrozumiem, że nie można polegać i
    trzeba przetestować. Zresztą na czym miałoby polegać to przetestowanie.
    Jak wybieram do stosowania jakiś nowy element to nie mam go fizycznie w
    ręku. Wprojektowuję na płytkę. Zamawiamy serię produkcyjną (np 50szt),
    każemy sobie do biura konstrukcyjnego przysłać 3..5 na których
    uruchamiany oprogramowanie - dopiero wtedy widzę jak to wygląda.

    > Nie, podziękuję. I szczerze podziwiam. :-)

    A mi się wydawało, że robię normalnie - jak wszyscy :)
    P.G.