    From: a...@m...uni.wroc.pl
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Jak wylaczac arduino?
    Date: Wed, 18 Apr 2018 15:57:03 +0000 (UTC)

    miumiu <a...@b...pl> wrote:

    > Tadaaa, dziala, z malymi modyfikacjami w porownaniu z moim pierwszym
    > schematem. Po pierwsze ten tranzystor musi byc na lini (+) a nie na masie.
    > Po drugie konieczny byl rezystor 10K miedzy G i S mosfeta, bo inaczej niski
    > stan na pinie cyfrowym (oznaczajacy niski stan baterii) nie wylaczal
    > urzadzenia. Po trzecie na lini od arduino od pinu analogowego musialem dac
    > diode zaporowa, bo inaczej przy wylaczonym urzadzeniu plynal przez ten pin
    > jakis prad zwrotny do arduino i diody kontrolne na arduino sie jarzyly co
> [...]

    Jedziesz po bandzie i marnujesz prad: przy wlaczeniu na + do
    wysterowania mosfeta na bramce potrzebujesz napiecie _wieksze_
    od wejsciowego napiecia przetwornicy. Czyli im wieksze napiecie
    progowe mosfeta tym wieksze straty. Nie wiem przy jakich napieciach
    dziala przetwornica, ale jak bys dal mosfet w wiekszym napieciem
    progowym to przetwornica moze przestac dzialac. Wylaczanie
    na minusie pozwala uzyc cale napiecie przetwornicy do sterowania
    mosfeta. Tyle z potrzebny jest dodatkowy tranzystor, bo
    w przeciwnym razie uplyw przez port nie pozwoli na wylaczenie.
    Tzn. z mosfetem na minusie bramke sterujesz przez PNP a ten z portu.

    --
    Waldek Hebisch