    From: pioruns <c...@b...cy>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Jak zdiagnozowac powod "zwisu"? Przejdź na Linuxa
    Date: Mon, 10 Feb 2020 14:18:53 +0000

    On 10/02/2020 12:06, jedrek wrote:
    > "pioruns"
    >
    > Przechodzenie od 10 lat idzie mi jak krew z nosa, bo co podchodzę to
    > kolejne schody na podstawach, które nie wiem jak zmienić, ustawić tak
    > jakbym to ja oczekiwał. I rzucam w kąt, bo na każdym kroku kolejna
    > niewiadoma.
    > Nawet nie wiem jak się instaluje Wine, żeby swoje ulubione programy
    > windowsowe uruchamiać na linuksie. Nawet poległem na aktualizacji
    > Firefoxa :D

    Wine instalujesz z repozytorium twojej dystrybucji. Tak samo Firefox -
    aktualizacjami zainstalowanych programów zarządza manager pakietów. Mint
    ma to w postaci graficznej, przy zegarku jest ikonka, która mówi, że są
    aktualizacje, możesz sobie wyklikać.
    Nie instaluj z paczek czy ze źródeł, bo się szybko pogubisz.

    > Raz mi się jakoś zaktualizowało, ale do dziś nie doszedłem jak ja to
    > zrobiłem. Pobrałem paczkę i zacząłem nieudolne próby, a to wypakowuję, a
    > tu w pewnym momencie stwierdzam, że coś się jednak zaktualizowało.
    > Tyle wiem o linuksie...

    Przy następnym podejściu nie ruszaj w ogóle żadnych paczek! Wszystko z
    repo, używając klikanego okna gdzie się wyszukuje i instaluje programy.
    W Debianie się to nazywa Synaptic, w popularniejszych distro (jak Mint
    czy Ubuntu) jest to Centrum Oprogramowania czy jakoś tak.

    > Wchodzi człowiek na stronę z wine, a tam z kilkanaście wersji i zgaduj,
    > która, bo jedna lepsza od drugiej i pod n-edycji linuxów.

    Czyt. punkty wyżej, wszystko wynika z instalowania czegoś, co masz już w
    repozytorium twojego systemu gotowe do pracy

    > Brakuje mi tu takich opisów jak np. swego czasu na forach o kompresji
    > video gdzie były pięknie tutoriale obrazkowe zrobione krok po kroku co i
    > jak ugryźć. Nie każdy ma w głowie całą bazę wiersza poleceń i wie co i
    > kiedy użyć :)

    Linux jest łatwy. To tylko pierwsze 100 razy jest trudne, potem już z
    górki :D haha

    > Możesz coś polecić dla początkujących, zrozumiały przekaz? Powstał taki
    > poradnik ABC?

    Jasne. Zacznij od instalacji Linux Mint. Albo używaj go z płyty
    (pendrive) Live. Zajrzyj do Centrum Oprogramowania. Zainstaluj programy
    stamtąd.

    > Nawet na etapie instalacji linuxa zastanawiam się nad ilością
    > zakładanych partycji, rodzaju systemu plików z dostępnych tam różnych
    > EXT, gdzie każdy ma zastosowanie najlepsze do konkretnej dziedziny,
    > potem zastaniawiam się na tym swapem, czy jest on zawsze niezbędny jak
    > się ma na pokładzie ileś tam RAM.
    > Przy próbach nie zakładałem żadnego swapa, pracowało na jednej partycji.
    > I nie mam pojęcia czy to jest błąd, czy są jakieś przeciwskazania
    > takiego rozwiązania.

    Nie potrzebne komplikacje, bierzesz dysk, robisz jedną partycję / i
    gotowe. Jak masz mało RAMu, albo chcesz mieć działającą hibernację, to
    robisz dodatkową drugą partycję swap.

    > Brakuje (albo są ale ja na nie nie trafiłem) takich podstawowych, ale
    > rzetelnych, zebranych do kupy przemyśleń ludzi, którzy zęby zjedli na
    > linuksie - czyli praktyk stworzył opracowanie teoretyczne dla laika.
    > Czyli opracowanie nie w stylu: rób tak bo tak ma być, ale rób tak, bo
    > jak zrobisz inaczej to będzie to i tamto. Ktoś kto się wychował na
    > windows ma często wielki problem zacząć rozumieć linuksa, bez
    > teoretycznego wprowadzenia w temat.

    Brakuje Tobie, bo jeszcze ich nie znalazłeś :) Takich blogów,
    poradników, jest pełno, ale większość będzie w języku angielskim. Na
    Youtube jest tysiące godzin takich poradników. Spędź trochę czasu to
    znajdziesz.

    Jako że jest to offtop to proponuję przejść na priva, napisz na mojego
    e-maila w nazwie (rot13 odkoduj sobie) to Ci pomogę. Pozdro:)

    --
    pozdrawiam, pioruns