  • 311. Data: 2018-08-24 14:43:25
    Temat: Re: Jak znaleźć upływ prądu w ścianie?
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2018-08-24 13:11, Queequeg wrote:

    > Profesjonalne, aluminiowe kable? Jaką aluminium ma tam zaletę względem
    > miedzi?

    CENĘ!
    niekiedy też miedź jest zupełnie zbędna w środku (w.cz.) tylko w
    cienkiej warstwie po wierzchu :-)

  • 312. Data: 2018-08-24 15:21:20
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk"> wrote:

    > CENĘ!

    No to profesjonalne czy tanie? :)

    > niekiedy też miedź jest zupełnie zbędna w środku (w.cz.) tylko w
    > cienkiej warstwie po wierzchu :-)

    CCA?

  • 313. Data: 2018-08-24 15:24:38
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

    > To nie o opór chodzi.

    Tak... już jfox wyjaśnił :)

    Znalazłem też:

    https://www.anixter.com/en_uk/resources/literature/w
    ire-wisdom/copper-vs-aluminum-conductors.html

    https://electrical-engineering-portal.com/copper-or-
    aluminium

  • 314. Data: 2018-08-24 15:27:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 24 Aug 2018 14:43:25 +0200, Włodzimierz Wojtiuk napisał(a):

    > CENĘ!

    I wage, np jak sie je chce wieszac na slupach.
    W Airbusie sa aluminiowe.

    I np wieksza powierzchnia zewnetrzna, ktora ulatwia chlodzenie i dalej
    te cene zmniejsza.

    Ale w gesto upchanym miescie, to moze byc wada, gdy w kanale nie ma
    juz miejsca ;-)

    https://dlaelektrykow.pl/71-kable-aluminiowe-yaky

    Ktos sprzedaje, ktos kupuje ... i widac nie narzeka.

    J.

  • 315. Data: 2018-08-24 15:29:03
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Przeplywowe grzejniki owszem mamy, ale wymagaja duzej mocy.
    >
    > Wielu ludzi ma duzy zbiornik z mala grzalka, grzalka podgrzewa np 200
    > litrow cala noc, a potem pod prysznic ... i ciepla woda ze zbiornika
    > wyplywa, a zimna wplywa.
    > Odpowiednia konstrukcja, zeby zmniejszyc mieszanie, i jakos dziala.

    Właśnie te miałem na myśli, nie przepływowe grzejniki, które tak naprawdę
    są o kant d... rozbić, bo temperatura zależy w nich od przepływu (nawet w
    tych niby-inteligentnych, które tak naprawdę mają np. trzy grzałki i trzy
    obwody, włączane przy różnych przepływach).

    Bojler przecież ma wlot i wylot, a ciepła woda jest wypychana z niego
    poprzez ciśnienie napływającej zimnej.

    O tak np.:
    https://static5.redcart.pl/templates/images/thumb/12
    91/600/1200/pl/0/templates/images/products/1291/10ce
    47bf9e403ae3e5bb030490e515a2.jpg

    > Jest takie ryzyko, po zapchaniu wylotu. Ale wylewka baterii raczej
    > szeroka.

    I szeroka i niżej, więc pewnie ryzyko niewielkie... z drugiej strony czy
    ciepła woda w ogóle wylatywałaby tą wylewką, jeśli ciśnienie zimnej byłoby
    dużo większe?

  • 316. Data: 2018-08-24 15:39:26
    Od: TurboPascal <t...@g...com>

    > Jaką aluminium ma tam zaletę względem miedzi?

    Dyskusja skręciła na ciekawy, niewątpliwie, temat o wyższości świąt, tzn. aluminium
    względem miedzi lub odwrotnie...
    Postanowiłem dorzucić tu swoje trzy grosze. Na problem należy też spojrzeć od strony
    historycznej.
    Koniec lat czterdziestych, Plan Trzyletni, a potem Sześcioletni, elektryfikacja
    kraju. Pamiętam jeszcze ze szkoły,
    że Węgry były hojnie wyposażone przez naturę w boksyty, czyli rudę aluminium. Miedź
    była dostępna zapewne jedynie za ciężkie dewizy.
    Za późnego Bieruta postawiono więc hutę aluminium w Skawinie, późny Gomułka dorzucił
    hutę w Koninie.
    Do produkcji potrzeba było mnóstwo prądu (elektroliza), więc tu i tu wybudowano
    dodatkowo potężne elektrownie.
    W Koninie kolejność pewnie była odwrotna: węgiel brunatny --> elektrownia --> huta.
    I tak zapewne trwalibyśmy w kulturze aluminium, gdyby w międzyczasie nie odkryto
    ogromnych złóż miedzi w okolicach
    Legnicy, Lubina i Głogowa - ale to już całkiem inna historia...
    Blok mieszkalny 1959 - kable Cu, 1979 - kable Al.

  • 317. Data: 2018-08-24 15:56:33
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 23 sierpnia 2018 16:54:51 UTC-5 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    y-latwiej-w-zycie-wejdzie-unijna-dyrektywa-psd-ii

    jakos sensownie takie parowanie zostanie uskutecznione.

    > Unia przemyslala, tak, zeby Sofortowi bylo dobrze :-)
    > Ale chyba przemyslala bardziej, i beda lepsze rozwiazania.

    > To, ze webowym skryptem, to akurat zaleta, bo haslo pozostaje na twoim
    > komputerze. O ile oczywiscie producent skryptu nie klamie :-)

    Nienienie. Webowy skrypt jest u sofortu. Bo idea byla taka zeby cos sie dzialo jak ty
    nic nie robisz :)

    nie nada? Bo mi sie cos wydaje ze nie.

    > I chwalic, ze wprowadzamy niesprawdzony standard ?

    Early adopters. Takie cyrki sie dzieja caly czas. I niektorzy sa z tego dumni. Taki
    maglev, fajna sprawa. Ale droga. Jest sie czym chwalic? Niby tak, ale jakos masowo
    tego nie uzywa sie...

    > I wszystkie stare mieszkania bez przewodu PE i roznicowki ...

    Ale i tak lepiej niz spora czesc swiata. A to o to chodzi inicjalnie. Nie bycie
    najlepszym, bycie dobrym. I calkowanie po dobroci aby pokazac ze jednak jestesmy
    wsrod najlepszych (po scalkowaniu dobrze zrobionych rzeczy).

    bankowosci internetowej nie znali za bardzo.
    mial listy jednorazowe i takie tam...
    nie sadze aby to umniejszalo zasludze ze u nas cos lepszego jest i korzystamy.

    > W porownaniu do naszego przelewu - dosc glupi.

    Ale jego zastosowanie jest inne.
    Czekiem nie placi sie w kiosku.

    > Ale taka sytuacja - kupujesz uzywany samochod za wieksza kwote,
    > i jak nie macie konta w jednym banku, to d*.

    nieeee. Wypisujesz czek a wlasciciel zanosi do swojego banku. Banki sie rozlicza.
    Podzwonia, poonlineuja sie. A jakby co to masz czek. Prawnik i sad sie w razie czego
    nieuczciwym wystawca zajma...

    > Ale przyjac czek od nieznajomego ... tez d* :-)

    To jest powod dla ktorego za woda przyklada sie wage do tego czy ktos kogos zna i czy
    ma dobra opinie. Zaskakujaco sprawnie to dziala dla pewnych spolecznosci.
    Choc nie powiem aby bylo najlpesze...

    > Teraz ? Przeciez te Wallmarty mieli od dawna.

    Teraz. Mieli. Ale nie ubjaly malych sklepow skutecznie.
    Zreszta te walmarty opiewane jako "gigantic" to takie jak nasze galerie czy inne
    teska. Rozmiar podobny, asortyment tez. No, moze poza wyborem.
    Bo mam wrazenie ze jest skromniejszy. Choc nie przez internet. Na ichnich stronach
    wybor jest duzy. Ale przesylka trwa...

    > Tzn jak - transfer z Polski do USA wolny ?
    > Z winy USA czy Polski ?

    Nie, poprostu nie maja pokladzionych swiatlowodow w tej tak zwanej ostatniej mili.
    No i gestosc zaludnienia tez daje im po dupie w kwestii zasiegu transferu
    komorkowego.
    W miastach jest ok, choc i tak cierpia na monopole. Np. Comcast.
    To taka ich tepsa, tylko zamiast nieruchawa u nich jest zlodziejska. I to
    korporacyjnie.
    Dodaj do tego ze ichnie telekomy maja wspolnego wlasciciela z firmami medialnymi i
    juz wiesz czemu filtruja ruch aby taki netflix nie robil konkurencji dla ich
    nieporadnych prob wystawiania tresci.

    Pomysl jak by sie w polsce nerw podniosl jakby taki orange wstrzykiwal reklamy w
    strone na ktorej tych reklam oryginalnie nie ma. A tam takie cyrki sie dzieja...

    > Ale po co z Polski, jak wiekszosc serwerow w USA ?

    > Na wsi byc moze, ale takiej naprawde dalekiej.
    > Przeciez te wszystkie DSL to amerykanski wymysl, dla Polakow robili ?

    Nie musi byc daleka. Zerknij sobie na statystyki albo na penetracje szerokopasmowego
    internetu. Zdziwisz sie jak to wyglada w malych _miasteczkach_.
    U nich zeby podniesc te statsy rozwazaja zeby zmniejszyc predkosc od ktorej uznaje
    sie lacze za broadband.
    No i zaliczaja ze jak jest zasieg komorkowy i teoretycznie jakies 3g to juz broadband
    jest i statsy uznaja za spelnione. A ze stronki sie wczytuja kupiato albo limit jest
    na 2-5-10GB/msc to juz w statsach nie bruzdzi.

    A u mnie na wsi za 57pln mam 100/10mbit swiatlowodu (dwa razy tyle w nocy).

    > Znow - podziej przez zarobki.
    > Okaze sie, ze znosne, nawet bardzo.

    Raczej podziel przez to co zostaje po oplatach.
    Bo co z tego ze john smith zarobi 3k$ jak oplaci dom, auto, ubezpieczenie, zarcie i
    mu zostaje ten tysiac dolcow (czesto mniej jak tyle zarobi).
    A za komorke placi 70$/msc. To jakos nie robi szalu, tak jak u nas komora za 70pln
    przy 1000pln oszczednosci.

    Ale trzeba przyznac ze u niego elektronika wtedy wychodzi taniej, w sensie u niego
    500$ a u nas 1500pln.

    Tak czy siak, szalu nie ma, ergo u nas jest niezle. Co bylo do udowodnienia ;)

    > To jak u nas 30 zl, albo i mniej.

    > A nie maja juz no-limit z internetem ?

    Maja, ale nie za 30$

    > Znow - ta zagranica nie robi przeciez tylko dla Polakow.

    > Hiszpania nie tak znow zamozna. I w ogole niewiele wieksza od Polski.

    Hiszpania w skali globu taka bidna nie jest. Nie sa to niemcy ale bidy tam nie ma. A
    mieli czas aby z dotacji se te autostrady pobudowac. A u nas nawet bez autostrad
    spokojnie sie jedzie. Moze nie szybko ale i nie jakos katastroficznie.
    No i caly czas sie poprawia...

    > To co maja w tych wielkich Wallmartach ?
    > A moze porownywal do swojego malego sklepiku, ktory wlasnie
    > bankrutuje?

    Nie, porownanie do walmartow. Zazwyczaj kazda klasa produktow ma kilka opcji.
    Czyli maka pszenna - 5-7-10opcji.
    W tym:
    Producent1 - opakowanie 2,5kg maki bielonej
    Producent1 - opakowanie 5kg maki bielonej
    Producent1 - opakowanie 2,5kg maki nie bielonej
    Producent1 - opakowanie 5kg maki nie bielonej
    Producent2 - opakowanie 2,5kg maki bielonej
    Producent2 - opakowanie 5kg maki bielonej
    Producent2 - opakowanie 2,5kg maki nie bielonej
    Producent2 - opakowanie 5kg maki nie bielonej
    Do tego jakas jedna czy dwie fikusne maki.

    Dalej, maka z jakiegos dziwnego afrykanskiego rodzaju.
    I jakas z migdalow, i jakas z azji.

    A u nas co prawda wszystko po 1kg ale producentow i klas jest parenascie plus jakies
    mieszanki na chleb itp.

    Proszkow do prania nie ma. Znaczy sie moze gdzies sie daje znalezc ale trudno jest.
    Tylko kapsulki zelowe z plynem. Cale 3-4 rodzaje.

    I tak dalej. W praktyce niczego nie brakuje ale wybor jest ograniczony.

    > W UK jest nie tylko Tesco, ale tez np Sainsbury.
    > Wielkosc sklepow podobna, w dodatku firma ma tez przetworstwo
    > zywnosci, a produkty tej marki byly dobre i niedrogie.

    W uk zbytnio nie badalem co maja. Co nie zmienia faktu ze u nas wybor jest dosyc
    szeroki.

    > Znow kwestia zarobkow - US zdaje sie ma poczte dobra i niedroga.
    > I mnostwo sklepow wysylkowych dzieki niej

    Nie bardzo :)
    Bo jak sie kupuje cos wysylkowo to raczej produkt przemyslowy. A te ceny maja podobne
    i tam i u nas. I wtedy wyzsza sena przesylki z ta sama cena produktu czyni sytuacje
    mniej rozowa. Ergo: u nas jest lepiej, cbdu :)

    > Bo niepotrzebne - kurier przywozi pod drzwi i zostawia.
    > I nikt nie kradnie. :-)
    >
    > Z tym "nikt" to oczywiscie przesada, kurierzy tez bywaja ciekawi ..

    Tak, z tym tez jest w kratke.
    I do listy trzeba by tez dodac przestepczosc. W polsce jest niska.
    Poza polska nie jest az tak rozowo...

    A i na koniec disclaimer:
    Moje notki na temat usa/kanady/australii sa reprezentatywne dla tej nie
    metropolitalnej czesci tych krajow. W miastach jest niezle, w miasteczkach juz tak
    fajnie nie jest.
    Co sprawia ze to co jest u nas nie wyglada zle.

  • 318. Data: 2018-08-24 16:01:57
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 24 sierpnia 2018 04:48:53 UTC-5 użytkownik Queequeg napisał:

    > W sumie dziś to się wydaje oczywiste, wystarczy porównać opór alu i
    > miedzi. Ale że alu tańsze...

    > Z jakich przyczyn?

    Zeby nie sprzatac po cpunach i nie musiec zamykac restauracji jak jakis przedawkowal
    i prokurator ogledziny robi.

    > Tylko czy wymianę powietrza ma...

    Ma, wentylacja mechaniczna :)

  • 319. Data: 2018-08-24 16:11:20
    Temat: Re: Jak znale?? up?yw pr?du w ?cianie?
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Dnia Mon, 20 Aug 2018 15:33:06 +0000 (UTC), a...@m...uni.wroc.pl
    > napisa?(a):
    >
    > Nie 150, tylko 16.

    Faktycznie, zero mi sie przesunelo.

    --
    Waldek Hebisch

  • 320. Data: 2018-08-24 16:38:52
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 24 Aug 2018 06:56:33 -0700 (PDT), s...@g...com
    napisał(a):

    > Nienienie. Webowy skrypt jest u sofortu. Bo idea byla taka zeby cos sie dzialo jak
    ty nic nie robisz :)

    Myslalem, ze o Kontomierzu piszesz.

    Tam obiecuja, ze haslo twojego komputera nie opuszcza - lokalny skrypt
    siega na strone banku, sciaga dane, a potem sie konczy i haslo znika
    gdzies w RAM..

    nie sadze aby to umniejszalo zasludze ze u nas cos lepszego jest i korzystamy.

    > Ale jego zastosowanie jest inne.
    > Czekiem nie placi sie w kiosku.

    Mozna. Tylko potem ten czek wedruje do banku sprzedawcy, z niego do
    banku wystawcy, ten robi przelew do banku sprzedawcy i juz sa
    pieniadze na koncie :-)

    Ale skoro tego nie widzisz, to co cie to obchodzi :-)

    > nieeee. Wypisujesz czek a wlasciciel zanosi do swojego banku.

    No wlasnie. A u nas sie tak nie da, taki dobry system mamy.

    >Banki sie rozlicza. Podzwonia, poonlineuja sie.
    >A jakby co to masz czek. Prawnik i sad sie w razie czego nieuczciwym wystawca
    zajma...

    Na razie efekt bedzie taki, ze samochodu nie masz, i pieniedzy nie
    masz.
    Na pocieszenie - moze kiedys sprawca pojdzie siedziec :-)

    > To jest powod dla ktorego za woda przyklada sie wage do tego czy ktos kogos zna i
    czy ma dobra opinie. Zaskakujaco sprawnie to dziala dla pewnych spolecznosci.
    > Choc nie powiem aby bylo najlpesze...

    W jakims zapyzialym miasteczku moze to i dziala, w takim NY nie moga
    sie wszyscy znac.

    > Teraz. Mieli. Ale nie ubjaly malych sklepow skutecznie.

    Dziwne. Co sie zmienilo ?

    Teraz to im mogl Amazon ksiegarnie wybic.

> [...]
    teska. Rozmiar podobny, asortyment tez. No, moze poza wyborem.
    > Bo mam wrazenie ze jest skromniejszy. Choc nie przez internet. Na ichnich stronach

    A ponoc US Mail dziala bardzo sprawnie.

    > Nie, poprostu nie maja pokladzionych swiatlowodow w tej tak zwanej ostatniej mili.

    Aaa, czyli ostatni kabel miales na mysli, nie łacza zagraniczne.

    > No i gestosc zaludnienia tez daje im po dupie w kwestii zasiegu transferu
    komorkowego.

    Niewatpliwie ... ale kto by sie w prowincje zapuszczal :-)

> [...]
    strone na ktorej tych reklam oryginalnie nie ma. A tam takie cyrki sie dzieja...

    to i u nas bedzie, i pochwalisz za nowoczesnosc ;-)

> [...]
    broadband jest i statsy uznaja za spelnione. A ze stronki sie wczytuja kupiato albo
    limit jest na 2-5-10GB/msc to juz w statsach nie bruzdzi.

    Musze przyznac, ze na niemieckiej wsi LTE bardzo dobrze chodzil.

    > A u mnie na wsi za 57pln mam 100/10mbit swiatlowodu (dwa razy tyle w nocy).

    Ciekaw jestem, czy nie jestes wyjatkiem.

    W kazdej wsi mozna sobie swiatlowod zamowic ?

    > Raczej podziel przez to co zostaje po oplatach.
    > Bo co z tego ze john smith zarobi 3k$ jak oplaci dom, auto, ubezpieczenie, zarcie i
    mu zostaje ten tysiac dolcow (czesto mniej jak tyle zarobi).

    A ile zostanie Janowi Kowalskemu z 3k pln po oplaceniu domu, auta,
    zarcia ? :-)

    > A za komorke placi 70$/msc. To jakos nie robi szalu, tak jak u nas komora za 70pln
    przy 1000pln oszczednosci.

    O wlasnie - ale to z telefonem ten abonament ?

    https://www.t-mobile.com/

    4 "linie" to po 35$.

    > Ale trzeba przyznac ze u niego elektronika wtedy wychodzi taniej, w sensie u niego
    500$ a u nas 1500pln.

    Jest maly niuans - u nas z VAT, u nich o podatku dowiesz sie przy
    kasie. Ale i tak czesto jest taniej,

    > Hiszpania w skali globu taka bidna nie jest. Nie sa to niemcy ale

    A byla niezbyt bogata

    > bidy tam nie ma. A mieli czas aby z dotacji se te autostrady
    > pobudowac.

    Oni chyba sporo sami zbudowali, a potem jakos Niemcy kiepsko pilnowali
    rozdzielania funduszy :-)

    > A u nas nawet bez autostrad spokojnie sie jedzie. Moze
    > nie szybko ale i nie jakos katastroficznie.

    Taaa ... z naciskiem na spojnie.
    70 na licznik i spokojnie ...
    Katastroficznie ... a to zalezy od dystansu, 600km to juz troche trwa,
    jak nie ma autostrady.

> [...]
    > I jakas z migdalow, i jakas z azji.
    >
    > A u nas co prawda wszystko po 1kg ale producentow i klas jest parenascie plus

    No ale ... czy producent maki ma znaczenie ?

    > Proszkow do prania nie ma. Znaczy sie moze gdzies sie daje znalezc ale trudno jest.
    Tylko kapsulki zelowe z plynem. Cale 3-4 rodzaje.

    Moze wiecej nie trzeba :-)

    Ale widze ze jest ... w internecie.

    > Tak, z tym tez jest w kratke.
    > I do listy trzeba by tez dodac przestepczosc. W polsce jest niska.
    > Poza polska nie jest az tak rozowo...

    Az tak niska, zeby kurier mogl zostawic pudlo pod drzwiami, to jeszcze
    nie jest :-)

> [...]
    fajnie nie jest.
    > Co sprawia ze to co jest u nas nie wyglada zle.

    U nas na wsi tez jest inaczej.

    Rodzina np do sklepu nie chodzi. Sklep przyjezdza do niej. Ale zakupy
    lepiej dzien wczesniej zamowic.

    J.