eGospodarka.plGrupypl.comp.programmingJaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w Programista 9/2018 › Re: Jaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w Programista 9/2018
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Tue, 8 Jan 2019 08:21:21 -0800 (PST)
    <5...@g...com>
    <9...@g...com>
    <1...@g...com>
    <8...@g...com>
    <d...@g...com>
    <a...@g...com>
    <4...@g...com>
    <q11npe$1r4h$1@gioia.aioe.org>
    Subject: Re: Jaki język polecić początkującemu? - komentarz do artykułu w
    Programista 9/2018
    From: Wojciech Muła <w...@g...com>

    On Tuesday, January 8, 2019 at 9:42:25 AM UTC+1, AK wrote:
    > 1. W tym watku _nie dyskutuje sie_ o sumowaniu kwadratow
    > poczatkowych liczb perwszych. To klasyczny "learning by example".

    Jest to problem skrajnie niepraktyczny, w przeciwieństwie do MD5.
    Fajnie, że można zabawkowe rzeczy napisać szybko, ale to tylko
    zabawki. Rzeczywistość boleśnie pokazuje, że fajne języki są
    fajne tylko na slajdach, nikt ich na poważnie nie stosuje.
    Oczywiście nie można odmówić fajnym językom zalet. Można o nich
    napisać pracę magisterską, a nawet dorobić się doktoratu, czy
    pojawiać na konferencjach ze stosownie mądrymi odczytami i
    ogólnie być ponad tą masą debili piszących w mainstreamowych
    językach. Ale to wszystko tak naprawdę jest bez znaczenia.

    > PS: Smieszne to rzeczywiscie bylo (w innym watku) podnoszenie (przez
    > Szanownych Ayatollahow badziewia zwanego C++) sprawy niemoznosci
    > zrobienia listy/standardowej kolekcji prymitywow Javowych jako niby
    > wada samej Javy jako jezyka.

    Nie, to jest wada Javy, bo nie można pogodzić starych typów z
    nowymi z powodu maszyny wirtualnej, której z kolei nie można
    zmienić "bo kompatybilność". Maszyna wirtualna została
    zaprojektowana 25 lat temu i jest przestarzała od jakiś 20 lat.
    Co nie wpływa na fakt, że Java nie zdechnie przez następne
    150 lat, tyle kodu w niej powstało.

    > 2. W tym watku dyskutuje sie o badziewnosci i trupowatosci C++
    > w stosunku do innych jezykow programowania.

    Słaba ta dyskusja, miałka niestety. Mnie, jako wieloletniego
    krytyka C++[1] i jednocześnie praktyka nic tutaj nie przekonuje.
    Daleko tu do mojego ulubionego https://yosefk.com/c++fqa/.
    Niestety, Yosef wymiękł i nie kontynuuje dzieła wytykania głupot
    w C++11, C++14, czy C++17, a byłoby tego sporo. Co ciekawe, dużo
    można by dodać np. z konferencji CppCon, bo wbrew opiniom
    programiści C++ są krytyczni. Np. Stroustrup mówił, że "auto"
    jest używane wbrew intencjom --- nie chwaląc się, przewidziałem
    ten efekt 4 lata temu.

    [1] Na przykład:
    http://0x80.pl/notesen/2019-01-07-cpp-read-file.html
    http://0x80.pl/notesen/2018-04-28-be-careful-with-di
    r-iterator.html
    http://0x80.pl/notesen/2018-03-16-awful-part-of-cpp.
    html
    http://0x80.pl/notesen/2015-11-22-another-cpp-nasty-
    feature.html

    > PS:Az dziw mnie bierze, ze Szanowna Mlodziezy - tak przecie z
    > natury "Nowoczesna" i "do przodu" tak broni tego emeryta i kołtuna
    > zwanego C++ :).

    Pochlebiasz mi, ale ja już jestem na tyle stary, że
    zrozumiałem na czym polega inercja. Można napisać 1 gigabajt
    tekstów o tym, że C++ jest badziewiem, ale co to niby
    zmieni? Badziewie zadziwiająco dobrze się trzyma i
    zadziwiająco dużo kasy w niego idzie z różnych stron. Staje
    się mniej badziewne nawet, o czym jednak trudno się
    przekonać bez praktyki.

    Szczęśliwie już jestem na tym etapie, że mało mnie interesują
    języki programowania, to dość nudny kawałek IT. Naprawdę
    ciekawe są kompilatory, ale tylko ta cześć za frontendem. :)

    w.