    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Jakie napiecie akumulatora ?
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    <9...@g...com>
    <5b4d1712$0$603$65785112@news.neostrada.pl>
    <b...@g...com>
    <5b4d2162$0$693$65785112@news.neostrada.pl>
    <c...@g...com>
    <5b4e0391$0$608$65785112@news.neostrada.pl>
    <pilkkt$f37$2@node1.news.atman.pl>
    <5b4e5fea$0$614$65785112@news.neostrada.pl>
    <pio5gv$7rt$1@node2.news.atman.pl>
    <5b4fc212$0$612$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: Sat, 21 Jul 2018 16:15:10 +0200

    Dnia Thu, 19 Jul 2018 00:40:21 +0200, LordBluzg(R) napisał(a):
> [...]
    > regulacją (ograniczeniem prądu). Ograniczenie prądowe, powoduje że
    > akumulator nie dostaje większego prądu niż 10% jego pojemności a zakres
    > 40V pozwala (bez ograniczenia) przy połączeniu bezpośrednim na przepływ
    > prądu (przykładowo dla aku 50AH) na podanie mu 30A. Przy 10 godzinach
    > ładowania, odparuje. Stąd zalecenia producenta że natężenie prądu nie
    > powinno przekraczać 10% i układ sam to reguluje bo jest STABILIZATOREM.
    > Widziałeś kiedyś stabilizator ręcznie kręcony co parę minut? :D
    > Na dodatek, taka ładowarka sama się wyłączy po okresie ok 10h bo to w

    No w koncu nie rozumiem. Ustawiasz prad 5A czy 30A ?
    Po cholere dawac zasilacz 40V do aku 12V ? Ale niech sobie bedzie.

    30A z zegarem na 2h naladuje. Moze troche gorzej niz 5A w 10-12h.
    Ale jak aku bedzie na poczatku naladowany, to zaszkodza chyba
    podobnie.
    Albo jak sie okaze, ze akumulator ma juz tylko 25Ah, i po polowie
    czasu zaczyna gazowac.

    Dlatego takie cwane ladowarki kontroluja tez napiecie.

    > Niestety nie mogą, bo rezystancja wewnętrzna akumulatora jest inna i
    > inny jest wtedy prąd ładowania.
    > Zauważ, że mieszasz pojęcia, stosując odczyt prądu ładowania z obwodu o
    > stabilizacji napięciowej (czyli swojego [sorry] prostego/prostackiego
    > prostownika) a nie prądowej i z góry masz ustalone maksymalne napięcie
    > zasilania z prostownika

    I starczyloby. Tylko niestety te prostackie prostowniki maja szczytowe
    napiecie wysokie, wiec na 14.5 czy 15V sie nie konczy.
    Zostaw na dwa tygodnie i po akumulatorze.

    > a zarazem jego prąd w najwyższej wartosci w
    > zalezności od rozładowania akumulatora. Te dane NIGDY nie są
    > wyznacznikiem bo się różnią za każdym razem. Im większe będzie miał
    > napięcie prostownik tym większy prąd popłynie. To błąd pomysłu/umysłu :)

    Tylko taki prostownik przy okazji nie jest 50A, a 5 czy 10.
    I nawet jest to jest tylko napis na obudowie, to prad sie jednak
    ograniczy. Moze nie do 5 a np do 12A, ale to akumulatora nie zabije.
    Szczegolnie ze zaraz spadnie.

    > Producent NIE może podać innych wartości niż wspomniane bo pomiar
    > napięcia podczas ładowania akumulatora (w zależności od ładowarek

    Ale przeciez podaje napiecia, sam cytowales.

    > stałonapięciowych) jest na tyle różny, że jedna ładowarka będzie miała
    > 1V więcej i odczyt napięcia będzie wyższy co całkowicie zmienia czas
    > ładowania.

    A to juz problem posiadacza takiej ladowarki. Ma miec dobra, a nie
    taka skrzywiona o 1V.
    W praktyce zreszta tez bez wiekszego znaczenia.

    > Niektórzy producenci podają pomiar gęstości elektrolitu i
    > tutaj trzeba się zaopatrzyć w aerometr.

    A korki mozna wykrecic, czy nie ? :-)

    > Wystarczy wyższe/niższe napięcie
    > w sieci energetycznej czy różnice na akumulatorze.

    To w koncu stabilizowane napiecie, czy nie ?

    > Nikt przecież nie
    > podłącza miernika amperogodzin jakie płyną do akumulatora i w sumie nie
    > wiadomo ile dostał z obwodu,

    No widzisz - to czemu sie upierasz, ze trzeba 10h ladowac ?

    > gdzie jak tutaj wszyscy piszą, czas jest
    > nieistotny a nawet bredzą że pozostawienie na parę dni akumulatora pod
    > prądem 1A go nie uszkadza

    Dlatego kryterium napieciowe lepsze. Tylko "zwykly prostownik" go nie
    zapewnia.

    > a później biadolą że im się pojemność zmniejszyła

    Ale to po wielu latach w pojezdzie. Ktory ma w instalacji ~14V, a
    pradu nie kontroluje wcale.

    >albo elektrolit odparował, szczególnie przy bezobsługowych.

    I elektrolitu nie trzeba dolewac, o ile jest tych 14v ...

    > Gdzieś tam nabazgrałem linki do producentów akumulatorów to sobie
    > poszukaj i poczytaj a w sumie to te wartości znajdziesz w każdym manulau
    > od producenta akumulatora.

    W czesci wydaje mi sie to dupochronem.
    Cos trzeba napisac, to wpisuja C/10, i do tego nikt sie przyczepic nie
    moze.
    Swoja droga to zalecenie ma chyba ze 100 lat. Technologia plyt sie
    zmienila, domieszki sie zmienilo, a ciagle C/10 najlepsze ?

    A rozruchowego sie przeciez nie laduje wcale jak dobrze pojdzie.
    Sam sie laduje z instalachi pojazdu, i to tylko uzupelniajac ubytki.

    J.