  • 31. Data: 2015-01-27 14:52:35
    Temat: Re: Kątomierz - jak to działą
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    W dniu 2015-01-27 o 08:29, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    >A prędkość to pochodna drogi po czasie

    Tak.

    . >I jak to możliwe, że używa się
    >parametru prędkość światła w kontekście znacznie szerszym niż prędkość
    >fotonu.

    Prędkość światła jest zawsze prędkością fotonu.

    >Jest to stałą fizyczna, która jest parametrem ośrodka. Używana jest w wielu
    >wzorach właśnie jako parametr ośrodka, a nie jako prędkość konkretnego
    >fotonu.

    Używa się go jako prędkość fotonu w tym ośrodku.

    >Podobnie można traktować przyspieszenie ziemskie jako stałą fizyczną która
    >jest po prostu parametrem ośrodka.

    Oczywiście.

    >W pełni dopuszczalne jest mówienie o pomiarze czy o wyznaczaniu wartości
    >przyspieszenia ziemskiego.

    O wyznaczaniu tak, o pomiarze nie. Mały kombinatorku :-)

  • 32. Data: 2015-01-27 15:17:44
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-01-27 14:21, Piotr Gałka wrote:
    [...]
    > Nie wiedziałem, że takie rzeczy to w ustawach, a nie w słowniku
    > ortograficznym :).
    No w słowniku też, ale w razie czego to rozporządzenie jest chyba
    mocniejsze. :-) Zresztą twórcy słownika jak i rozporządzenia
    konsultowali się pewnie z tymi samymi ludźmi, w tym z RJP.

    > Dla mnie powinien być Volt i 5V, a nie wolt i 5V. Newton i 5N a nie
    > niuton i 5N.
    >
    > Miałem najpierw voltomierze, ale poprawiłem na woltomierze.
    A to dziwne, bo tak ze 30+ lat temu, pod koniec podstawówki, to mnie
    jednak uczyli o woltomierzach i woltach. A na kółku fizycznym można było
    pobawić się kozackim multimetrem Lavo 2 czy 3. :-)

  • 33. Data: 2015-01-27 15:25:55
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-01-27 13:15, Jarosław Sokołowski wrote:
    [...]
    > I jeszcze ajnsztajn -- co zdecydowanie najfajniej wygląda.
    Jak to najfajniej? Przecież Prawdziwy Polak Katolik, sól tej ziemi,
    właśnie tak napisałby nazwisko Einstein. :-D Ja tu nie widzę powodu do
    drwin. :-D

  • 34. Data: 2015-01-27 15:45:56
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Ghost" <g...@e...com> napisał w wiadomości

    > To jest wzór wiążący przyspieszenie, siłę i masę, w tym przypadku dla siły
    > grawitacji ziemskiej, przy spadku swobodnym - nic więcej.

    Ależ znacznie więcej. Ten wzór działa ZAWSZE, a nie tylko przy spadku
    swobodnym.

    > Akcelerometr pokazuje sile bezwładności jaka oddziałuje na określony
    > element czujnika wewnątrz akcelerometru.

    Na moje siła bezwładności nie istnieje, tak samo jak siła odśrodkowa.

    > W żadnym razie, to ty robisz te wygibasy.

    Najpierw tylko to podejrzewałem, że chodzi o wewnętrzne działanie
    akcelerometru, ale nie dostałem odpowiedzi tylko sugestię, że mam problem z
    identyfikacją siły o którą chodzi. Wychodziło mi, że mam prawo nadal
    podejrzewać, że chodzi o wewnętrzną budowę.
    A teraz przyznajesz , że chodzi Ci o siłę ....... działającą na określony
    element _wewnątrz_ i zaraz, że z tym wewnętrznym działaniem to moje
    wygibasy.

    > Aleś się zafiksował, ale może teraz do ciebie dotrze: powiedz mi jakie
    > przyspieszenie wskaże akcelerometr gdy będzie w spadku swobodnym?
    Taki MEMS pokaże 0, a czy jakieś inne konstrukcje zainstalowane w obiektach
    o konkretnym ustawieniu nie są zerowane tak, że odejmują g to nie wiem.

    Dlaczego z tego ma wynikać, że akcelerometr mierzy siłę a nie
    przyspieszenie. Jak coś spada swobodnie to działa na to siła F=mg (na
    Ziemi), nie zerowa i przyspieszenie ciała wynosi g - też jest niezerowe. A
    przyrząd pokazuje 0 - czyli co - ani siły, ani przyspieszenia nie mierzy.
    Z tego jedynie wynika, że zero skali miernika jest gdzie indziej niż Ci się
    wydaje, a nie co on mierzy.
    Jeśli taki akcelerometr będzie umieszczony w czymś spadającym swobodnie i
    będzie pokazywał 0 to jak na to coś zadziała jakaś siła (inna od grawitacji
    wywołującej ten spadek swobodny) to jego wskazania będą proporcjonalne do
    wywołanego tą siłą przyspieszenia (niezależnie od masy tego czegoś). Czyli
    przyspieszenie da się odczytać bez względu na masę tego czegoś, a aby
    wyliczyć siłę to trzeba znać tę masę.
    Przyrząd ewidentnie mierzy przyspieszenie a nie siłę.

    Ile powinien pokazać akcelerometr w satelicie. Moim zdaniem 0 (jak nie
    działają silniki), a przecież satelita cały czas spada swobodnie (i spaść
    nie może).

    Uważam, że jedynym możliwym odniesieniem dla akcelerometru (kiedy ma
    pokazywać zero) jest właśnie spadek swobodny.
    Inaczej to każdy używany na powierzchni Ziemi akcelerometr powinien np.
    wskazywać przyspieszenie dośrodkowe Ziemi w ruchu wokół Słońca, dośrodkowe
    naszego układu w ruchu wokół centrum galaktyki.
    P.G.

  • 35. Data: 2015-01-27 15:49:14
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Ghost" <g...@e...com> napisał w wiadomości

    >Ależ znacznie więcej. Ten wzór działa ZAWSZE, a nie tylko przy spadku
    >swobodnym.

    Działa tak samo jak F=ma

    >Na moje siła bezwładności nie istnieje, tak samo jak siła odśrodkowa.

    acha

    >Taki MEMS pokaże 0

    Wiec pokazuje przyspieszenie czy jednak nie?

  • 36. Data: 2015-01-27 15:55:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "JDX" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A to dziwne, bo tak ze 30+ lat temu, pod koniec podstawówki, to mnie
    > jednak uczyli o woltomierzach i woltach. A na kółku fizycznym można było
    > pobawić się kozackim multimetrem Lavo 2 czy 3. :-)

    Też mnie uczyli ale w 1987 roku byłem w Norwegii i zaglądając do różnych
    firm elektronicznych udało mi się zdobyć 1,2m katalogów (jak to się
    zmieściło w bagażniku malucha (a przecież jeszcze kanister 10L tam był) to
    teraz ciężko mi sobie wyobrazić).
    Od tej pory o elektronice czytam właściwie wyłącznie po angielsku no i
    woltów już tak dawno nie widziałem, że nie pamiętam.

    Już wysyłałem tego maila a tu się Outlookowi nie spodobało "woltów" i
    zasugerował między innymi "Voltów" :).
    P.G.

  • 37. Data: 2015-01-27 16:04:50
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > acha

    To znaczy, ze przyjąłeś te fakty do wiadomości, czy to ma znaczyć co innego?

    > Wiec pokazuje przyspieszenie czy jednak nie?
    Czytałeś dalej, czy za trudne było ?
    Siły też nie pokazuje.
    P.G.

  • 38. Data: 2015-01-27 16:48:08
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Ghost" <g...@e...com> napisał w wiadomości

    >To znaczy, ze przyjąłeś te fakty do wiadomości, czy to ma znaczyć co innego

    To znaczy, że masz kłopot z myśleniem abstrakcyjnym.

    >Czytałeś dalej, czy za trudne było ?

    No wiec powiedz mi dlaczego zadajesz pytanie zamiast przyznać, że jednak po
    prostu nie mierzy przyspieszenia?

    >Siły też nie pokazuje.

    Ciało leci po geodezyjnej, więc siły bezwładności nie ma.

  • 39. Data: 2015-01-27 21:22:41
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2015-01-26 o 07:56, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Irokez" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

    > Strasznie stary musial byc.

    Nie, jest całkiem nowy:
    http://www.seika.de/english/html_e/NA_e.htm

    --
    Irokez

  • 40. Data: 2015-01-27 21:39:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Nie, jest całkiem nowy:
    >http://www.seika.de/english/html_e/NA_e.htm

    Hm ... plik pdf z opisem ma date utworzenia 20.04.2005 :-)

    J.