  • 21. Data: 2015-01-27 01:45:08
    Temat: Re: Kątomierz - jak to działą
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2015-01-27 o 01:00, GLaF pisze:

    > To się nazywa natężeniem pola grawitacyjnego i w danym miejscu jest równe
    > "przyśpieszeniu ziemskiemu". Akcelerometr, zgodnie z Ogólną Teorią
    > Względności, nie odróżnia przyśpieszenia od natężenia.

    Natężenie pola to jest tylko jeden (dominujący) czynnik w przyspieszeniu
    ziemskim.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 22. Data: 2015-01-27 08:29:59
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    W dniu 2015-01-26 o 22:07, Ghost pisze:

> [...]
    >wartość istniejącą jedynie podczas ruchu swobodnego, ale też zdolność pola
    >grawitacyjnego do nadania takiego przyspieszenia w spadku swobodnym.

    A drugim źródłem jesteś Ty, to już dwa. Ale to nic nie zmienia.
    Przyspieszenie to pochodna prędkości po czasie.

    >ATSD siła związana z występowaniem przyspieszenia ziemskiego to nie jest
    >jedynie siła ciężkości, ale wypadkowa jej i siły odśrodkowej związanej z
    >obrotem Ziemi. Akcelerometr zmierzy tę wypadkową

    Zgadza się, akcelerometr mierzy sile (wbrew nazwie), a nie przyspieszenie.

  • 23. Data: 2015-01-27 09:30:38
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Ghost" <g...@e...com> napisał w wiadomości

    > A drugim źródłem jesteś Ty, to już dwa. Ale to nic nie zmienia.
    > Przyspieszenie to pochodna prędkości po czasie.

    Gdy ciało spoczywa (na powierzchni Ziemi) to we wzorze F=mg czym według
    Ciebie jest g skoro przyspieszenie (według Ciebie (jeśli dobrze
    zrozumiałem)) nie istnieje gdy ciało spoczywa.

    > Zgadza się, akcelerometr mierzy sile (wbrew nazwie), a nie przyspieszenie.
    Zainstalujesz ten sam akcelerometr w samochodzie osobowym a potem w
    ciężarowym. Jeśli przy przyspieszaniu w obu przypadkach pokaże to samo to
    wyciągniesz z tego wniosek, że siła była w obu przypadkach taka sama, bo
    akcelerometr zmierzył siłę.
    Na jakiej podstawie w związku z tym twierdzisz, że mierzy siłę.

    Nie wiem co masz na myśli upierając się, że mierzy siłę. Jeśli chodzi Ci o
    wewnętrzną konstrukcję akcelerometru to też się z tym nie zgodzę.
    Zupełnie co innego jest co mierzy przyrząd pomiarowy, a zupełnie co innego
    jak to robi.
    Nie rozróżnianie tych pojęć prowadzi do tego, że jeden będzie twierdził, że
    on mierzy siłę działającą na pewną masę umieszczoną w jego wnętrzu, drugi że
    mierzy przesunięcia tej masy, trzeci, że naprężenia występujące w
    zamocowaniu tej masy, czwarty, że zmianę pojemności itd. I wszyscy mają
    dokładnie tyle samo racji co ten pierwszy twierdzący, że mierzy siłę.
    Na tej zasadzie to amperomierz nie mirzy prądu tylko liczy elektrony itp.
    Dlatego jak się mówi o całym urządzeniu pomiarowym określa się jaką wielkość
    ono mierzy, a nie w jaki sposób.

    Podsumowując: akcelerometr (zgodnie z nazwą) mierzy przyspieszenie.
    P.G.

  • 24. Data: 2015-01-27 09:52:43
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Ghost" <g...@e...com> napisał w wiadomości

    >Gdy ciało spoczywa (na powierzchni Ziemi) to we wzorze F=mg

    Formalnie to jest wzór na wielkość siły wywołującej określone
    przyspieszenie, gdy ciało spoczywa, przyspieszenie jest zerowe.

    >czym według Ciebie jest g skoro przyspieszenie (według Ciebie (jeśli dobrze
    >zrozumiałem)) nie istnieje gdy ciało spoczywa.

    No bardzo dobrze zrozumiałeś, gdy spoczywa nie przyspiesza -
    rencemnieopadajom.

> [...]
    >wyciągniesz z tego wniosek, że siła była w obu przypadkach taka sama, bo

    Tak, siła będzie dokładnie ta sama

    >Na jakiej podstawie w związku z tym twierdzisz, że mierzy siłę.

    Na takiej, że mierzy siłę, kłopot w tym, że masz problem z jej
    identyfikacją.

    >Podsumowując: akcelerometr (zgodnie z nazwą) mierzy przyspieszenie.

    Akcelerometr mierzy siłę.

    Podsumowując: Sprawdź definicję przyspieszenia.

  • 25. Data: 2015-01-27 12:27:37
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Formalnie to jest wzór na wielkość siły wywołującej określone
    > przyspieszenie, gdy ciało spoczywa, przyspieszenie jest zerowe.

    W tym wzorze g to przyspieszenie ziemskie i nie zeruje się nawet jak ciało
    jest w spoczynku.

    > No bardzo dobrze zrozumiałeś, gdy spoczywa nie przyspiesza -
    > rencemnieopadajom.

    Jeśli ciało spoczywa to znaczy, że wypadkowa sił działających na to ciało
    jest 0. Gdyby akcelerometr umieszczony w jakimś ciele mierzył działającą na
    nie siłę (jak twierdzisz) to powinien pokazać 0, a pokaże g.

    > Na takiej, że mierzy siłę, kłopot w tym, że masz problem z jej
    > identyfikacją.

    Koniecznie chcesz wnikać w wewnętrzne działanie akcelerometru gdzie aby
    zmierzyć przyspieszenie mierzy się siłę, a aby zmierzyć siłę mierzy się
    chyba odchylenie, a aby zmierzyć odchylenie mierzy się chyba zmiany
    pojemności w mostku, a aby zmierzyć zmianę pojemności mierzy się chyba albo
    stałą czasową, albo f rezonansu. Wszędzie piszę chyba, bo nie wiem dokładnie
    jak po kolei przekształcane jest przyspieszenie aby ostatecznie uzyskać
    wynik w postaci liczbowej (w m/s2 a nie w Newtonach).

    Jeśli jakiś przyrząd mierzy jakąś wielkość fizyczną to da się jego skalę
    opisać jednostkami tej wielkości. To jest oczywista oczywistość bo inaczej
    nie można by mówić, że mierzy on tę wielkość..
    Skala miernika prądu jest w Amperach.
    Skala miernika napięcia jest w Voltach.
    Skala miernika rezystancji jest w Omach.
    itd...

    Skala miernika siły musi być w Newtonach (w układzie SI) aby można było
    powiedzieć, że mierzy on siłę.
    Skoro akcelerometr mierzy siłę to zaproponuj jakieś rozsądne, praktycznie
    użyteczne, wyskalowanie akcelerometru w Newtonach.
    Czytałem kiedyś dawno opis jakichś MEMSów, ale jakoś nie kojarzę aby dawały
    wynik w Newtonach.

    Woltomierz najczęściej najpierw zamienia napięcie na prąd płynący w dużym
    oporniku.
    Czyli (zgodnie z Twoim tokiem rozumowania) woltomierz (wbrew swojej nazwie)
    mierzy tak na prawdę prąd a nie napięcie.
    Zgodzisz się z tym?
    P.G.

  • 26. Data: 2015-01-27 12:47:20
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2015-01-27 o 08:29, Ghost pisze:

    > Użytkownik "Mario" napisał w wiadomości grup

    > A drugim źródłem jesteś Ty, to już dwa. Ale to nic nie zmienia.
    > Przyspieszenie to pochodna prędkości po czasie.

    A prędkość to pochodna drogi po czasie. I jak to możliwe, że używa się
    parametru prędkość światła w kontekście znacznie szerszym niż prędkość
    fotonu. Jest to stałą fizyczna, która jest parametrem ośrodka. Używana
    jest w wielu wzorach właśnie jako parametr ośrodka, a nie jako prędkość
    konkretnego fotonu. Podobnie można traktować przyspieszenie ziemskie
    jako stałą fizyczną która jest po prostu parametrem ośrodka.
    W pełni dopuszczalne jest mówienie o pomiarze czy o wyznaczaniu wartości
    przyspieszenia ziemskiego. Ten pomiar nie musi być realizowany przez
    mierzenie przyspieszenia obiektu spadającego swobodnie w próżni.
    Przyspieszenie ziemskie może być wyznaczane na przykład przy użyciu
    wahadła. Czyli mamy pomiar przyspieszenia poprzez pomiar siły F=mg. Z
    tego wniosek, że każdy pomiar siły związanej z istnieniem przyspieszenia
    ziemskiego (bliskiej sile ciężkości) jest de facto pomiarem
    przyspieszenia ziemskiego. Czyli może to być też proste zważenie
    ciężarka. Czy to zwykłą wagą czy poprzez zważenie miniaturowego ciężarka
    w elemencie MEMS.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 27. Data: 2015-01-27 13:08:13
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2015-01-27 12:27, Piotr Gałka wrote:
    [...]
> [...]
    > itd...
    >
    > Skala miernika siły musi być w Newtonach (w układzie SI) aby można było
    Tak w kwestii formalnej, to nazwy jednostek miar w języku polskim
    piszemy małą literą (nawet jeśli pochodzą one od nazwisk) - Dz.U. 2006
    nr 225 poz. 1638, § 17 pkt 1
    (http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU200622
    51638).

    A tak poza tym to wolt a nie Volt no i niuton a nie Newton. :-)

  • 28. Data: 2015-01-27 13:15:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    JDX pisze:

> [...]
    51638).

    > A tak poza tym to wolt a nie Volt no i niuton a nie Newton. :-)

    I jeszcze ajnsztajn -- co zdecydowanie najfajniej wygląda.

    Jarek

    --
    Uszy mają odmrożone, nosy w szalik otulone,
    Spodnie mają zeszłoroczne, miny mroczne.

  • 29. Data: 2015-01-27 14:21:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "JDX" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Tak w kwestii formalnej, to nazwy jednostek miar w języku polskim
    > piszemy małą literą (nawet jeśli pochodzą one od nazwisk) - Dz.U. 2006

    Nie wiedziałem, że takie rzeczy to w ustawach, a nie w słowniku
    ortograficznym :).

    > A tak poza tym to wolt a nie Volt no i niuton a nie Newton. :-)

    Dla mnie powinien być Volt i 5V, a nie wolt i 5V. Newton i 5N a nie niuton i
    5N.

    Miałem najpierw voltomierze, ale poprawiłem na woltomierze.
    P.G.

  • 30. Data: 2015-01-27 14:44:15
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Ghost" <g...@e...com> napisał w wiadomości

    >W tym wzorze g to przyspieszenie ziemskie i nie zeruje się nawet jak ciało
    >jest w spoczynku.

    To jest wzór wiążący przyspieszenie, siłę i masę, w tym przypadku dla siły
    grawitacji ziemskiej, przy spadku swobodnym - nic więcej.

    >Jeśli ciało spoczywa to znaczy, że wypadkowa sił działających na to ciało
    >jest 0. Gdyby akcelerometr umieszczony w jakimś ciele mierzył działającą na
    >nie siłę (jak twierdzisz) to powinien pokazać 0, a pokaże g.

    Akcelerometr pokazuje sile bezwładności jaka oddziałuje na określony element
    czujnika wewnątrz akcelerometru.

    >Koniecznie chcesz wnikać w wewnętrzne działanie akcelerometru

    W żadnym razie, to ty robisz te wygibasy.

    >Zgodzisz się z tym?

    Aleś się zafiksował, ale może teraz do ciebie dotrze: powiedz mi jakie
    przyspieszenie wskaże akcelerometr gdy będzie w spadku swobodnym?