  • 81. Data: 2020-01-31 15:00:02
    Temat: Re: Komunikat UKE w sprawie DVB-T2
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > 6-10s opóźnienia na drodze satelita-talerz? Wydaje mi się to jakoś
    > dużo... Ale nie znam się w temacie więc pewnie czegoś nie wiem.
    Tyle wychodzi, pamiętaj że mowa jest o satelitach geostacjonarnych.

    > Niemniej mam na podwórku talerz VSAT którym ściągam internet, i
    > latencja waha się w okolicach 300-400 ms.
    Internet nie jest miarodajny bo pakiety są buforowane przez serwery a i
    liczba serwerów w łańcuchu jest zmienna.

    Dlaczego przy TV jest to o
    > rząd wielkości więcej?
    Wynika z czasu propagacji sygnału.

    --
    Janusz

  • 82. Data: 2020-01-31 15:02:20
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-01-31 o 15:00, Janusz pisze:

    >  Dlaczego przy TV jest to o
    > Wynika z czasu propagacji sygnału.

    Po prostu Janusz.

  • 83. Data: 2020-01-31 15:18:41
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-01-31 o 15:00 +0100, Janusz napisał:
    > Tyle wychodzi

    Przy takim argumencie, mogę tylko wierzyć na słowo.

    > pamiętaj że mowa jest o satelitach geostacjonarnych.

    Bo internetowy satelita to nie geostacjonarny? Mój talerz nie śledzi
    nieba niczym letni słonecznik. Co prawda muszę regulować go ze dwa razy
    do roku, ale to nie wynika z ruchu satelity na niebie, tylko z ruchu
    owiec na gumnie.

    > Internet nie jest miarodajny bo pakiety są buforowane przez serwery a

    "buforowane"? Mogę tylko się domyślać, że kolega ma tu na myśli
    algorytm Nagle'a, ale to zupełnie bez znaczenia w kontekście
    pierwotnego pytania.

    > liczba serwerów w łańcuchu jest zmienna.

    Jeśli już, to routerów. A całkowity narzut tego przerzucania
    pakietów liczy się w milisekundach - no i to mogłoby co
    najwyżej zwiększyć latencję, a nie ją zmniejszyć.

    > Wynika z czasu propagacji sygnału.

    Najwyraźniej sygnał internetowy "propaguje się" dużo żwawiej od tego
    telewizyjnego. Moje pytanie brzmi - dlaczego?

    Mateusz

  • 84. Data: 2020-01-31 15:21:30
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-01-29 o 23:43 +0100, Robert Wańkowski napisał:
    > Bufor? A może bufory?

    Może bufory. A może te 6-10s to bajka. Nie wiem.

    A jeśli bufory - to gdzie one? W odbiorniku SAT? Na potrzeby
    jakiejś korekcji błędów? dla 10s to musiałyby być spore bufory.

    Mateusz

  • 85. Data: 2020-01-31 15:26:10
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Najwyraźniej sygnał internetowy "propaguje się" dużo żwawiej
    > od tego telewizyjnego. Moje pytanie brzmi - dlaczego?

    W telewizorni nastały teraz wielkie czasy dla porpagandy.
    To oczywiste.

    --
    Jarek

  • 86. Data: 2020-01-31 16:08:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" napisał w wiadomości grup

    >Może bufory. A może te 6-10s to bajka. Nie wiem.

    Raczej nie - to widac, jak ktos ma obraz z kilku zrodel.
    Albo np widzi w TV i na zywo.
    Gdzies te bufory sa.

    >A jeśli bufory - to gdzie one? W odbiorniku SAT? Na potrzeby
    >jakiejś korekcji błędów? dla 10s to musiałyby być spore bufory.

    Teraz GB pamieci nie dziwia, ba - da sie kupic jakies male pamieci ?
    Ale to jednak nie tlumaczy potrzeby buforowania.

    Jakies opisowe opisy mowia, ze MPEG dziala tak:
    -kompresujemy obraz nr 1,
    -wyliczamy roznice w miedzy obrazami nr N i 1, kompresujemy
    w roznicy zmiany male, wiec kompresja dobrze wychodzi,

    -dla obrazow od 2 do N-1 wyliczamy roznice w stosunku do
    interpolowanego obrazu miedzy 1 a N-tym.

    Wiec kompresor musi miec obraz nr N, aby zaczac kompresowac obraz nr
    2.
    Ile to N wynosi ... za duzo czasu raczej nie moze byc.

    Ale dekompresja juz idzie szybciej.

    Gdzies tam moze byc kwestia pasma - np kompletna zmiana sceny wymaga
    duzej ilosci danych, ktorych transmisja trwa.
    Z kolei przy statycznym obrazie tych danych idzie malo.
    Wiec jest sens zbuforowac odpowiednia ilosc danych w samym odbiorniku,
    wlasnie po to, aby dekoder mogl ich chwilami pobrac wiecej bez
    czekania.

    Ale tu IMO duzo pamieci nie trzeba - bo strumienie dosc powolne.
    8Mbit/s kanalu to raptem 1MBajt/s

    Teraz chyba przydzial pasma jest zmienny, ale wydaje mi sie, ze
    dawniej byl staly - jak program wykupil np 4Mbit/s, to dostawal co
    10-ty pakiet ze strumienia 40Mbit/s kanału, czy potrzebowal czy nie.
    Przy tym zmiennym to tez jestem ciekaw jak robia - pchaja kilka
    programow do Muxa, a niech kilka programow naraz wymaga na moment duzo
    danych.
    Wysla wolniej/pozniej, czy probuja przekodowac dane, aby zmniejszyc
    transfer ?

    I znow jakis bufor moze byc potrzebny, aby to przekodowanie dobrze
    zrobic ...

    J.

  • 87. Data: 2020-01-31 16:16:55
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    > Najwyraźniej sygnał internetowy "propaguje się" dużo żwawiej od tego
    > telewizyjnego. Moje pytanie brzmi - dlaczego?

    W przypadku internetu mierzysz czas transmisji pakietu z punktu do
    punktu (i z powrotem) a sygnał telewizyjny jest po drodze wielokrotnie
    przetwarzany. W multipleksie docelowym najczęściej jest stosowany
    zmienny bitrate - przepływność jest przydzielana poszczególnym kanałom w
    zależności od potrzeb czyli oprócz buforu potrzebnego do kompresji
    trzeba jeszcze dodatkowego by wcześniej porównywać i decydować i
    rozdziale pasma. Jeśli dosył jest przez satelitę to do pokonania jest
    trasa ziemia-satelita-ziemia-satelita-ziemia. Gdy komentatorzy są w
    studiu a nie na stadionie to sygnał musi dodatkowo przejść przez studio
    (lub do studia idzie osobny sygnał ale i tak trzeba poczekać na dźwięk
    komentatorów który nie może być zbyt opóźniony względem obrazu). W
    przypadku takiego Eurosportu dochodzi jeszcze kwestia różnych wersji
    językowych (i obrazu i dźwięku) i to, że pewnie realizator w Paryżu a
    polscy komentatorzy w Warszawie.
    W przypadku transmisji internetowej to sam odtwarzacz może buforować
    kilkanaście sekund.

    --
    SW3
    ----

  • 88. Data: 2020-01-31 16:38:27
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 2020-01-30 o 20:06, mrvtktjv pisze:
    > LTE (i 5G) może nadawać w trybie rozsiewczym (LTE Broadcast/eMBMS, dla
    > 5G - FeMBMS), dzięki czemu można uzyskać cechy wspomnianego typu emisji:
    > 1. Można nie pobierać opłaty za przesłane dane,
    > 2. Do odbioru nie ma wymagania posiadania karty SIM.

    Ale żeby zrobić broadcast telefonią komórkową na całym obszarze (we
    wszystkich komórkach) to trzeba zająć tyle samo pasma co dla broadcastu
    DVB-* (a nawet więcej bo komórki na siebie bardziej nachodzą).
    Więc po co wydziwiać?

    --
    SW3
    ----

  • 89. Data: 2020-01-31 20:47:09
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-01-31 o 16:08 +0100, J.F. napisał:
    > Jakies opisowe opisy mowia, ze MPEG dziala tak:
    > -kompresujemy obraz nr 1,
    > -wyliczamy roznice w miedzy obrazami nr N i 1, kompresujemy
    > w roznicy zmiany male, wiec kompresja dobrze wychodzi,

    Tak, to może zaiste być jakieś wytłumaczenie. Nie wiem ile wynosi
    okienko dekodera MPEG, ale może te kilka sekund się uzbiera...

    Tylko czy to aby coś specyficznego dla satelity? Zakładam, że dziś
    wszelkie programy tak czy inaczej wychodzą ze studia w jakimś
    cyfrowym formacie.

    No i czy transmisja TV satelitarnej to rzeczywiście jakiś MPEG? Już nie
    analog?

    > Z kolei przy statycznym obrazie tych danych idzie malo.
    > Wiec jest sens zbuforowac odpowiednia ilosc danych w samym
    > odbiorniku, wlasnie po to, aby dekoder mogl ich chwilami pobrac
    > wiecej bez czekania.

    No tak - ale znowu... To (chyba?) nic specyficznego dla satelity. Każda
    transmisja cyfrowa będzie tak robić.

    Mateusz

  • 90. Data: 2020-01-31 20:53:47
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-01-31 o 16:16 +0100, SW3 napisał:
    > sygnał telewizyjny jest po drodze wielokrotnie przetwarzany.

    Sygnał telewizyjny ogólnie - tak. Ale czy jest coś specyficznego w
    przypadku satelity, co tłumaczyłoby te kilka sekund lagu o którym pisał
    Janusz?

    > Jeśli dosył jest przez satelitę to do pokonania jest trasa
    > ziemia-satelita-ziemia-satelita-ziemia

    No to się uzbiera dobre półtorej sekundy. Ale w takim przypadku połowa
    tego będzie wspólna dla wszystkich odbiorców.

    Mateusz