    From: Uncle Pete <4...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.pecet,pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Kto da więcej? lub za mniej? -- lumenów za plny?...
    Date: Mon, 11 May 2020 18:33:38 +0200

    > Co kto lubi, gdzie świeci i kiedy...
    >
    > Drewno sosnowe chyba lepiej oświetlić ciepłym światłem
    > (ciepłym  -- czy o niskiej temperaturze) zaś białe
    > tynki -- neutralnym...

    Jeżeli chodzi o drewno sosnowe, a mam tego sporo na działce, to
    najbardziej zabójczy dla niego był zielonkawy zafarb niektórych
    "energooszczędnych" świetlówek. Mam natomiast halopaki LED-owe Osrama
    4000 K i jest naprawdę bardzo ładnie - ale chyba przyłożyli się do CRI,
    zresztą policzyli sobie za to cenę...

    > - W galeriach handlowych -- neutral 4 kK?
    >   klienci nie mogą spać -- muszą kupować, ale nie mogą być
    >   zupełnie zbudzeni, bo zbudzeni będą zbyt rozsądnie myśleli...

    Przede wszystkim klienci muszą wiedzieć, jaki dokładnie kolor ma ubranie
    czy buty...

    > IMO dobry efekt -- 2452 lumeny z 18.5 W.

    > Sporo. 4 razy drożej niż w sklepie wskazanym przeze mnie.

    Nie oglądałem co pod linkiem, w opisie podałeś 24 W 2250 lm zamiast 2750
    lm. Nie twierdzę, że należy tyle przepłacić, ale z tymi tanimi LED-ami z
    Allegro bywa różnie.

    > Mnie nie chodzi o drobne różnice barwy światła, lecz o różnice jasności
    > i wydajności -- czy naprawdę mniejsza moc i niżsa cena dają więcej lumenów.

    Myślę, że nie ma reguły. Są ledy o różnej sprawności. Pierwsze żarówki
    ledowe potrzebowały ok. 5 razy mniej mocy, aby świecić jak ich
    tradycyjny odpowiednik, teraz przelicznik zbliża się do 10. I nie
    spotkałem się jeszcze z sytuacją, aby jasność ledów była zauważalnie
    oszukana, w odróżnieniu od niesławnej pamięci marketowych świetlówek.

    > Kupując kilka (siedem?) takich LEDek warto chyba zapłaciić 8.99 pln za
    > sztukę niż 37 pln za sztukę...
    >
    >    7*8,99=62,93
    >    7*37=259
    >
    > Zaoszczędzone pieniądze (prawie 2 stówy plnów) można wydać choćby na
    > listwy...

    Jeżeli widmo będzie tak samo dobre, będą same zalety w postaci bardziej
    rozproszonego światła.

    Ja po prostu nie miałem innego wyjścia, mogłem zainstalować tylko jeden
    klosz, który miał oświetlać kawałek działki. Ale za to klosz kupiłem
    bardzo tani ))