    Subject: Re: Ktoś ma może kwarc do Pegasusa? ;)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Tue, 7 Apr 2020 11:15:52 +0200

    On 07.04.2020 10:58, Mateusz Viste wrote:

    > Trochę później, jakieś 20 temu, kupiłem na kaszubskim targu "grę
    > telewizyjną", tj. chiński klon Famicoma za bodaj 40 zł. Z ciekawości
    > otworzyłem, i bardzo się zdziwiłem - bo tam pusto było :) A jednak
    > działało. Była tylko malutka płyteczka z jakimś glutem, jakoś na ten
    > kształt:

    Ostatnim sensownym rozwiązaniem był układ UM6561, który w jednej
    obudowie SMD zawierał CPU i układ graficzny, co do pamięci RAM nie
    jestem pewien. Potem Chińczycy zaczęli już produkować układy dostosowane
    do montażu bezpośrednio na płytce, pod glutem. Tam więc ich przydatność
    z punktu widzenia amatorskich projektów jest znikoma. W niektórych
    konsolach tyki układ był montowany na osobnym module, wiec teoretycznie
    można by oprzeć projekt właśnie o taki moduł, ale najpierw trzeba by go
    znaleźć.
    W przypadki UM6561 można by złożyć replikę konsoli na niewielkim kawałku
    płytki, tylko wtedy gdzieś zanika klimat retro. No i jest jeszcze jeden
    aspekt - komplet UM6527P + UM6538 miałem pod ręką. Tymczasem UM6561
    musiałbym zamawiać w Chinach., co dzisiaj jest problematyczne.

    > Kontrolery, zasilanie i styk na cartridże luźno dolutowane kabelkami do
    > tego czegoś. Jak oni to robią?

    Wypadałoby raczej zapytać nie "jak", tylko "po co". MOS6502 to jeden z
    najlepiej rozpracowanych procesorów w historii. Istnieje mnóstwo
    implementacji w FPGA, więc zamknięcie tego w pojedynczym układzie
    scalonym razem z układem graficznym, RAM-em i buforami do odczytu padów
    nie jest problemem. Gdyby to robić w FPGA< wyszłoby jednak bardzo drogo.
    Produkcja struktur krzemowych jest tania, jeśli robi się to w wielkich
    ilościach. I tutaj właśnie leży odpowiedź. Chińczycy z jakiegoś powodu
    cały czas produkują ogromne ilości Famiclonów, które oparte są właśnie
    na takich rozwiązaniach (NES-on-chip), któ(C)e montuje się w
    beznadziejnych obudować, które zwierają więcej powietrza niż tworzywa
    sztucznego. Z jakiegoś powodu to coś ciągle znajduje odbiorców w 2020 roku!

    Ale może faktyczne próbuję na to patrzeć przez pryzmat bogatego zachodu.
    W krajach rozwijających się jest ponoć ogromny rynek zbytu na bardzo
    tanie telefony komórkowe (nie smartfony), może właśnie tam substytutem
    dla Xbox One jest Pegasus z bieżącej produkcji, sprzedawany za parę dolarów?