    Subject: Re: Ktoś ma może kwarc do Pegasusa? ;)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Date: Tue, 7 Apr 2020 17:08:10 +0200

    On 07.04.2020 15:26, Mateusz Viste wrote:

    > Właśnie o te gluty mi chodzi - nie idzie tego dziś kupić? Skoro ktoś to
    > tak sprytnie wykombinował że wszystko upchał w kilku milimetrach
    > kwadratowych, szkoda byłoby nie skorzystać...

    Pewnie można, w Chinach. Na Aliexpress jest całe mnóstwo aukcji starych
    części elektronicznych, ewidentnie z demontażu, czasem dodatkowo
    "odświeżanych" (np. przez nanoszenie oznaczeń laserem). Ewidentnie ktoś
    kiedyś wysłał do Chin ogromną ilość kontenerów ze złomem elektronicznym,
    a teraz tamtejsi przedsiębiorcy zarabiają na jego demontażu i odsyłaniu
    części miłośnikom retro z zachodu. ;)
    Można tam trafić na oferty o różnej jakości. Parę razy kupowałem MOS6502
    i okazywało się, że działają może ze dwie sztuki z dziesięciu. Innym
    razem kupiłem TMS9918 i działały wszystkie.
    Tyle tylko, że obecnie zamawianie czegokolwiek z Chin jest mocno
    utrudnione, wiec muszę pracować z tym co już mam pod ręką albo mogę
    zamówić lokalnie. ;)

    > Skoro istnieją takie gluty, to pewnie wersje "normalne" też?

    Najbliżej będzie wspomniany UM6561 w obudowie SMD. Też nie do dostania w
    Polsce. ;)

    > 6502 to akurat rozumiem, ale to tylko malutki procesorek. W tym
    > Famicomie który rozkręciłem w 1990 było jednak też mnóstwo innych
    > rzeczy - rzędy kondensatorów, jakieś diody, cewki itp. Wypchany był
    > elektronika dosłownie po brzegi. Stąd moje zaskoczenie, 10 lat później,
    > że ten cały szmelc udało się upchać pod kilkumilimetrowym glutem...

    Bez przesady. Famicom był akurat dużo mniej skomplikowany od typowego
    systemu na 6502. Tam siedział procesor, układ graficzny, dwa układy
    pamięci SRAM 2kB, dekoder adresów (139) rejestr z zatrzaskiem (373) oraz
    dwa bufory (368) pośredniczące w komunikacji pomiędzy padami i i szyną
    systemową. Już na tym etapie sporo dodatkowych elementów było
    zintegrowanych z procesorem, m.in.GPIO, układ dźwiękowy i chyba nawet
    DMA, które obsługiwało się przez rejestry zmapowane na przestrzeń adresową.
    Tych dodatkowych kondensatorów, diod i cewek wcale nie było tak dużo.
    Poza filtrowaniem zasilana składały się one na modulator, elementy
    obwodu audio czy układy opóźniające na pewnych liniach.
    W późniejszych chipach układ graficzny, logika sterująca i pamięci były
    integrowane w jednej krzemowej kostce, więc i elementów dyskretnych było
    potrzeba coraz mniej.

    > Nie ma potrzeby sięgać po egzotyczne kraje - w Polsce jeszcze po
    > roku 2000 takie gry dawało się znaleźć na bazarach (może i później też,
    > ale mnie już nie było), i znajdywały nabywców. No bo możemy mówić co
    > chcemy, ale to rozrywka była i jest przednia, a koszt już żaden.

    Oni to masowo produkują do dzisiaj. Nie tak dawno temu Dark Archon z
    kanału arhn.eu robił recenzję jednego z takich produktów. Koszmarna
    jakość wykonania. łamliwy plastik, trzeszczące pady, a w środku
    oczywiście niewielka płytka z jednym chipem pod glutem. Niemniej jest w
    stanie odpalać kartridże z Pegasusa... Forma obudowy oczywiście
    wzorowana na współczesnych produktach Sony i Microsoftu. :)

    Swoją drogą to trochę zastanawiające, że przez tych trzydzieści lat
    Chińczycy nie skopiowali późniejszych produktów Nintendo. Nic mi nie
    wiadomo o klonach SNES-a czy Nintendo 64. Były za to chyba jakieś
    podróbki konsol SEGI.