  • Data: 2018-03-11 17:19:56
    Temat: Re: LED nixie
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 11.03.2018 Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> napisał/a:

    > rynku były radia i telewizory lampowe. W każdym razie ruska ołówkowa
    > lampa miała minimalne napięcie żarzenia poniżej jednego wolta i prąd
    > około 10 mA.

    I są koszmarnie wolne, do układów cyfrowych nie nadają się zupełnie. Nie
    tylko w Sojuzie takie lampy robili, na Zachodzie też były produkowane i
    stosowane, ale szybciej zastąpiono je tranzystorami. Parametry miały
    podobne.

    > To trzeba było doświadczeń nabrać. Choćby obniżyć napięcie żarzenia
    > i patrzeć, jak dobrze się przerzutnikowi przerzuca. Wiem, to trochę
    > tak, jakbym ojców pouczał, ale wciąż mnie to dziwi. Tłumaczę zatem
    > pośpiechem.

    No i nabierano - budowano układy i z tego jak działają wyciągano
    wnioski. Jak sie wie czego się szuka to jest prosto. Jak się nawet nie
    wie o istnieniu problemu to trudno mu zapobiec.

    > Z tym "bardzo szybko" trzeba ostrożnie. Dekatrony i nixie to lata
    > pięćdziesiąte, a scalony układ steriwanua (74141) pochodzi dopiero
    > z lat siedemdziesiątych.

    A kto każe sterować NIXIE ze '141? Jest tez logika lampowa i
    tranzystorowa. Nie robiłem badań statystycznych, ale czytając opisy
    różnych starych urządzeń cyfrowych robionych na "normalnych" lampach
    (nie na dekatronach czy wynalazkach typu E1T) częściej widziałem układy
    binarne - po prostu wymagają mniej lamp niz pierścieniowe liczniki
    dziesiętne, a diody do bramkowania bez problemu były dostępne
    półprzewodnikowe.

    > Mało było wcześniej logiki binarnej w układach, a dziesiętnej całkiem
    > sporo. Woltomierze cyfrowe z lampami nixie też były dziesiętne.

    Realizowane w technice scalonej na pewno binarne (BCD). Analogicznie
    tranzystorowe. Stare lampowe konstrukcje różnie, BCD i czystro
    dziesiętnie. W każdym razie prawie od początku BCD zaczęło przeważać.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator