    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet,pl.misc.elektronika
    Subject: Re: LEDki oświetleniowe...
    Date: Tue, 2 Jun 2020 17:48:32 +0200

    "Piotr Gałka" rb5e58$e2e$1$P...@n...chmurka.net

    > Element włączony w szereg z jakimś obciążeniem nie 'widzi' jaką przepuszcza moc. On
    'widzi' tylko prąd który przez niego przepływa
    > i moc która się na nim wydziela.

    > Jeśli z 12V zasilasz taśmę 50W i wstawisz w szereg element na którym straci się 1V
    to:
    > Zakładając, że obniżenie napięcia o 1V spowoduje dwukrotny spadek prądu

    Skąd to założenie?
    W ogóle -- co tu zakładać? Może zmniejszenie napięcia
    o 10% zgasi LEDki zupełnie a może przyciemni o 1%?...

    > to taśma pobierze około 25W.

    Prawie 23 W. Moc zależy od ilo_czynu[ społecznego?]
    - napięcia (które zmniejszasz o kilka%
    - natężenia, które zmniejszasz do połowy...

    50 W dla 12 V to prąd 4,16(6) A

    Jeśli zmniejszenie napięcia da połowę prądu, masz:
    2,08333333333333A*11V=22,9166666666666W

    > Można do tego podejść na zasadzie proporcji - jak 11V to 25W to 1V to 2.3W.
    > Więc ten element przepuszczający niebagatelną moc będzie sam miał moc 2.3W. Jeśli w
    związku z tym podwoisz liczbę LEDów to
    > oczywiście na tym elemencie szeregowym będzie 4.6W.

    salne-tht/micro-commercial-components/

    > Ale nie jak myślisz o 50W. Wtedy dioda na 1A jest za słaba.

    Można dać kilka szeregowo i równolegle zarazem?
    Dla 7 A to tylko ;) 49 diód?...

    > Ale jeśli mówimy (tak jak ja pisałem) o taśmach LED to można taśmę pciąć na kilka
    kawałków i do każdego dać osobną diodę.

    Można, o ile taśmy połączysz równolegle...

    > Nie wiem.
    > Była tu kiedyś dyskusja. Jest tu ktoś, kto całe oświetlenie w domu sobie zrobił na
    LEDach. On chyba podawał jakieś linki do
    > zasilaczy za grosze, które kupuje. Według mnie napięcie 11V jest nietypowe i na
    pewno łatwiej
    > kupić zasilacze 12V.

    > Do regulacji jasności LED lepiej się sprawdzi regulacja prądu bo jasność LEDów jest
    proporcjonalna do prądu. A przy regulacji
    > napięcia to dla tej samej wartości napięcia może być różna jasność np. zależnie czy
    LEDy gorące czy zimne.

    Owszem -- regulacja prądu, ale wcześniej czy później interesuje
    nas regulacja jasności a zmieniamy napięcie zasilania. ;)

    > Nie mówię, że to jest optymalne rozwiązanie, ale pierwsza w miarę prosta opcja jaka
    mi przychodzi do głowy jakbym chciał zrobić
    > sobie regulację jasności taśm LED to byłoby zrobienie impulsowej przetwornicy z
    regulacją prądu zasilanej z kupnego zasilacza do
    > LEDowych taśm (pozwala to nie zajmować się kwestią izolacji od sieci AC).

    Regulowałbyś napięcie wychodzące z zasilacza tak, by jasność
    wzrastała loga_rytmicznie wraz z liniowym regulowaniem ręką...

    Problem w tym, że prąd dla danego ustawienia jasności może być
    stały w czasie a jasność może ulegać zmianom w efekcie zmian
    temperatury czy czegokolwiek w czasie świecenia...

    > Na każdym zasilaczu (step-down) musi wystąpić jakiś spadek napięcia, ale skoro i
    tak chcemy się ograniczyć (ze względu na
    > żywotność LEDów) do 11V to ten 1V powinien pozwolić się zmieścić z naszym
    regulatorem prądu.

    warunków...

    > Z dostosowywaniem się do jasności to mam kiepskie doświadczenia.
    > Zrobiliśmy do naszego systemu wyświetlacz aktualnego czasu automatycznie
    dopasowujący się do oświetlenia.
    > Najpierw zrobiłem to na fotorezystorach z TME.
    > Po kilku latach nie do kupienia.
    > No to przerobiłem płytkę na jakiś (przewlekany - bo punkt pomiaru musi być powyżej
    płytki) czujnik półprzewodnikowy (oczywiście
    > wymagało to też przeliczenia charakterystyk pomiaru jasności i zmiany
    oprogramowania).
    > Po kilku latach - Obsolete.
    > No to znalazłem jakiś SMD i zrobiłem dla niego maleńką płyteczkę do montażu jej na
    długich drutach - że jakby element przewlekany.
    > Po pierwsze się okazało, że trafiłem na element typu popcorn (coś ostatnio zaczęli
    w elementach optycznych takiego stosować, że
    > przylutowanie tego graniczy z cudem) i 50% się psuło, a po drugie po kilku latach
    znów Obsolete.
    > Niedawno znów wyszukiwałem czym by to badziewie zastąpić. Wybrałem coś nowego.
    Zmontowaliśmy 50 sztuk - starczy na 2..3 lata i
    > przy kolejnym montażu pewnie znów się okaże że element już nie do dostania.

    > No i zdarza się, że klienci zgłaszają, że nasz wyświetlacz musi mieć jakiś problem
    z zakłóceniami bo reaguje na iskrzenie w
    > przełączniku
    > przy gaszeniu światła i przygasa :)

    Smartfony nie mają z tym problemów; mam stację pogody za kilka dych
    pln, która też radzi sobie (choć wg mnie świeci zawsze za ciemno,
    więc z tej automagii nie korzystam) nieźle...

    --