  • Data: 2019-03-19 09:44:30
    Temat: Re: Mój pomysł na płyty następcę płyt DVD/bluRay
    Od: knrdz <x...@t...cy> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-03-19 o 00:53, Adam pisze:

    > Źle mnie zrozumiałeś. Żadne pretensje :)
    > Dyskietki zdobyczne. Winchester też.
    > Oraz karton kart dziurkowanych i trochę taśm z dalekopisu - ale tu można
    > już zaprząc do pracy choćby skaner.

    Piszesz zatem o czymś innym niż ja. Nigdzie nie twierdziłem, że
    wszystkie standardy nośników danych są wieczne i nadają się do
    długotrwałej archiwizacji. Wręcz przeciwnie, uważam że takich standardów
    jest niewiele, zwłaszcza tych które ceną i popularnością kwalifikują się
    także dla użytkowników domowych.

    > Chodzi mi o to, że napisałeś, że "żaden problem podłączyć".

    Napisałem konkretnie o napędach CD i DVD z interfejsem PATA, gdyby ktoś
    chciał archiwalne nośniki odczytać na współczesnym komputerze
    korzystając z napędu "z epoki". Choć przecież nie musi, bo ciągle w
    sprzedaży są nowe napędy DVD i Bluray z interfejsami SATA i USB, które
    te archiwalne nośniki są w stanie odczytać.
    Napisałem to w kontrze do sugestii że "skoro standard VHS odszedł do
    lamusa a historia lubi się powtarzać, to samo musi czekać wszystkie inne
    standardy przechowywania informacji". Do CD-R i DVD+/-R ta teza nie ma
    zastosowania na kilku płaszczyznach - nie tylko napędy następców tych
    nośników są wstecznie kompatybilne i odczytują a często są w stanie
    nawet zapisać te poprzednie standardy nośników, to jeszcze napędy CD-R i
    DVD+/-R były tak popularne, że dekady później ciągle bezproblemowo i
    tanio da się kupić działające napędy, a nawet ciągle da się kupić
    egzemplarze fabrycznie nowe, z interfejsami które nawet jeśli przestały
    być implementowane we współczesnych komputerach (jak PATA) to na tyle
    popularnymi, że bezproblemowo dostępne są przejściówki do interfejsów
    aktualnie stosowanych.