  • 1. Data: 2019-03-14 18:54:39
    Temat: Mój pomysł na płyty następcę płyt DVD/bluRay
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    Czy nie można by zrobić tak jak to jest w twardych dyskach - sektory
    zamiast jednej spirali? Teraz każde przejście w inne miejsce zmusza
    silnik do zmiany prędkości. Poza tym jak się nagrywa to mały błąd i
    płyta do wyrzucenia, zamiast jednego z milionów sektorów.
    Jeśli chodzi o pojemność to czytałem, że zastosowano dwa lasery i o ile
    dla jednego bit ma wielkość fali światła, to tu miał o wiele mniejszą,
    poza tym kilkaset czy tysiąc warstw i pojemność to nie terabajt ale
    petabajt (!)

    http://kopalniawiedzy.pl/DVD-petabajt-dane-laser-poj
    emnosc,21343

    http://www.extremetech.com/computing/159245-new-opti
    cal-laser-can-increase-dvd-storage-up-to-one-petabyt

    http://gizmodo.com/researchers-have-found-a-way-to-c
    ram-1-000-terabytes-on-531549229

    http://www.sciencealert.com/an-australian-researcher
    -has-worked-out-how-to-store-1000tb-on-a-cd

  • 2. Data: 2019-03-14 21:49:13
    Temat: Re: Mój pomysł na płyty następcę płyt DVD/bluRay
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2019-03-14 o 18:54, Borneq pisze:
    > Czy nie można by zrobić tak jak to jest w twardych dyskach - sektory
    > zamiast jednej spirali?

    To żadna nowość, przecież od ponad 20-tu lat DVD-RAM tak działa.

  • 3. Data: 2019-03-14 23:03:15
    Od: Poldek <p...@i...eu>

> [...]
    ram-1-000-terabytes-on-531549229

    > http://www.sciencealert.com/an-australian-researcher
    -has-worked-out-how-to-store-1000tb-on-a-cd

    Ok, ale po co?

    W zastosowaniach domowych posługiwanie się płytami, jakie by nie były -
    DVD, BluRay, czy inne, to już nie ma sensu. Po co przechowywać fizyczne
    płyty, które zajmują miejsce i znalezienie właściwej płyty i właściwego
    pliku, gdy potrzebny zajmuje absurdalnie dużo czasu?
    W zastosowaniach profi też wszystko jest na serwerach. Więc po co?
    Jeżeli komuś zależy, żeby przechowywać dane off-line, to bierze
    odłączalny HDD.
    A takie plastikowe płyty niesamowicie szybko stają się plastikowym
    śmieciem trudnym do utylizacji.

  • 4. Data: 2019-03-15 07:21:11
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2019-03-14 o 23:03, Poldek pisze:

> [...]
    > odłączalny HDD.
    > A takie plastikowe płyty niesamowicie szybko stają się plastikowym

    Między zastosowaniami prywatnymi a profi jest jeszcze ogromna "nisza"
    gdzie płyty CD/DVD są ciągle w użyciu i na razie nie zapowiada się że z
    płyt zrezygnują. To różnego rodzaju instytucje, administracja i urzędy w
    tym kraju, szczególnie trójkąt Sądy-Prokuratura-Policja.

  • 5. Data: 2019-03-15 08:30:32
    Od: ń <k...@t...sie>

    Także i medycyna.
    Może nasze wnuki będą miały petabajty swojego życia w jednym D.O.
    Piramidy i moanu zostaną, fajtybajty znikną.

    -----

  • 6. Data: 2019-03-15 10:19:34
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-15, nadir <n...@h...org> wrote:

> [...]
    > płyt zrezygnują. To różnego rodzaju instytucje, administracja i urzędy w
    > tym kraju, szczególnie trójkąt Sądy-Prokuratura-Policja.

    Nie znalazłem jak dotąd alternatywy dla 3D BD. Można zrobić oczywiście
    zrzut do pliku ale bardzo niewiele urządzeń radzi sobie z formatem MVC,
    natywnym dla BD. Alternatywą dla tego formatu mogłoby być SBS ale w
    formacie pełnym też niewiele urządzeń sobie radzi a połówkowe SBS ma jak
    nazwa wskazuje połowę rozdzielczości horyzontalnej oryginału. Poza tym co
    jest dostępne w sprzedarzy jako pliki/strumienie nawet się nie zbliża
    jakością do BD, tak że jeszcze odrobinę to potrwa zanim znikną.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2019-03-15 11:09:24
    Od: ń <k...@t...sie>

    Jeden BD wystarczy do dobrego filmu 4k UHD?

  • 8. Data: 2019-03-15 23:53:50
    Od: knrdz <x...@t...cy>

> [...]

    > płyty, które zajmują miejsce i znalezienie właściwej płyty i właściwego
    > pliku, gdy potrzebny zajmuje absurdalnie dużo czasu?

    W celu archiwizacji? Archiwizacja ma to do siebie, że czas dostępu do
    danych nie jest aż tak istotny jak pewność że te dane da się odczytać.
    Miejsce na dyskach twardych jakoś przestało tanieć, w najtańszych
    dyskach niby spadło poniżej ceny jednostki miejsca na markowej płycie
    DVD, ale nie na tyle by trzymać te same dane na kilku dyskach...

    > A takie plastikowe płyty niesamowicie szybko stają się plastikowym
    > śmieciem trudnym do utylizacji.

    ...bo w przeciwieństwie do płyt DVD+/-R i CD-R, które poprawnie
    przechowywane wytrzymają dziesiątki lat, dysk twardy po odłączeniu od
    komputera, przy kolejnej próbie dostępu do danych może okazać się być
    już tylko przyciskiem do papieru. Nie wiem skąd się biorą mity o
    awaryjności płyt, mam do dziś np. te które wypalałem w 1996 i czytają
    się tak samo dobrze jak 20 lat temu. Naści przykład CD-R wypalonego
    prawie 22 lata temu:
    https://i.imgur.com/GM7DcIp.png

  • 9. Data: 2019-03-16 00:02:56
    Od: ń <k...@t...sie>

    Tego to akurat nie wiadomo, ale to samo dotyczy większości innych nośników.
    Przy czym nadpaloną lub rozerwaną odbitką zdjęcia pradziadka da się cieszyć po
    setlatach.

    -----

  • 10. Data: 2019-03-16 00:20:33
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 2019-03-16 o 00:02, ń pisze:
    > Tego to akurat nie wiadomo, ale to samo dotyczy większości innych nośników.
    > Przy czym nadpaloną lub rozerwaną odbitką zdjęcia pradziadka da się cieszyć po
    setlatach.

    To akurat wiadomo, wrzuciłem przecież nawet skan jakości odczytu
    przykładowej płyty wypalonej w maju 1997. To prawie 22 lata, czyli już
    jak najbardziej "dziesiątki lat" temu. Przechowywana jest bez żadnego
    cudowania, na "wałku" na jakim sprzedaje się 50-paki płyt, w biurku.
    W porównaniu z nadpaloną odbitką zdjęcia pradziadka, na takiej płycie
    (650MB) zdjęć mieści się parę tysięcy, póki co cieszyć się można nimi w
    takiej samej jakości jak te 22 lata temu, nie ma utraty części
    informacji na skutek "nadpalenia". Twardy dysk, którego używałem gdy
    wypalałem tę płytę (Seagate Medalist 2.1GB) dawno odszedł do krainy
    wiecznych łowów.