  • 1. Data: 2016-06-06 11:46:58
    Temat: Naprawy lakieru - diy
    Od: s...@g...com

    Ma ktoś linka do przećwiczonej procedury naprawy lakiery samochodowego?
    Mam pare felerów które chciałbym naprawić. Nie zależy mi na tym aby super elegancko
    wyglądało. Starczy aby powstrzymać rdzewienie i jakos żeby "się świeciło".

    Moja wiedza narazie ogranicza się do:
    -zeszlifować odłażącą farbe, rdze.
    -odrdzewić "czymś"
    -oczyścić
    -zaszpachlować
    -zeszlifować szpachle
    -oczyścić
    -położyć podkład
    -pomalować
    -położyć "klar"
    -polerować.

    Niby wiedze mam ale pewnie masy prostych szczegółów mi brakuje.
    Poratuje ktoś sprawdzonym linkiem?
    Sprawdzonym na zasadzie że ktoś zrobił rok-dwa temu i przestało gnić.

    --
    Pozdrawiam.
    Łukasz Sczygiel

  • 2. Data: 2016-06-06 12:16:16
    Temat: Re: Naprawy lakieru - diy
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2016-06-06 o 11:46, s...@g...com pisze:
    > Sprawdzonym na zasadzie że ktoś zrobił rok-dwa temu i przestało gnić.
    Nie ma takiej możliwości. Jeśli po roku-dwóch nie widać, to wyjdzie za
    kolejny rok-dwa-pięć. Przy zaprawce lakier nie tworzy ciągłej powłoki,
    więc gdzieś tam zawsze nastąpi rozszczelnienie połączenia
    zaprawki/szapchli/oryginalnego lakieru i korozja będzie dalej
    postępować. Oczywiście od staranności zależy jak szybko to nastąpi, bo
    zakładam, że po prostu zależy Ci na możliwie długim powstrzymaniu procesu.

    Maciek

  • 3. Data: 2016-06-06 12:24:06
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > Poratuje ktoś sprawdzonym linkiem?
    > Sprawdzonym na zasadzie że ktoś zrobił rok-dwa temu i przestało gnić.

    nie mam linka ale tak jak ty zacząłem sam bawić się w lakierowanie
    uszkodzeń i rdzy.
    pod szpachlę połóż podkład. szpachla jest higroskopijna i jak nie
    zrobisz tego szczelnie to wilgoć dotrze do blachy i zacznie się
    powtórka. Nie licz na to, że lakierujac zapewnisz sobie spokój na 5-10
    lat. Moje zaprawki po 2 latach w niektórych miejscach wykazują chęci do
    wychodzenia ale robiłem to pierwszy raz, bez sprzętu i bardzo dobrego
    doczyszczenia i bez kanału (sprawa tyczyl sie progu odartego przez
    kamienie z ocynku). Nie mam pożaru rdzy - ot kropkę mam.

    rdzę możesz związać cortaninem F - jak to jest skuteczne powiem ci za 2
    lata bo robilem tym w tym roku :)

    gdzie ci rdzewieje?

  • 4. Data: 2016-06-06 12:27:17
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 12:15:53 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:
> [...]
    > postępować. Oczywiście od staranności zależy jak szybko to nastąpi, bo
    > zakładam, że po prostu zależy Ci na możliwie długim powstrzymaniu procesu.

    Tak, masz racje. Mam świadomość że jak gnije fabryczne to raczej amator nie zrobi
    lepiej :)
    Zakłądam że to auta dłużej niż 2-3 lata i tak nie pojezdzi ale na wszelki wypadek
    chciałbym mu blache zrobic tak aby w sytuacji kiedy będzie jezdzic nadal nie było
    problemu z dziurami karoserii.

    Felerów jest pare więc nawet zakładając że kazdy to koszt 200pln (optymistycznie) za
    naprawe w warsztacie w sumie uzbiera się 800-1200pln.

    Starczy aby pomogło na 2-3 lata. Jak pomoże na dłużej to tym lepiej :)

    --
    Pozdrawiam.
    Łukasz Sczygiel

  • 5. Data: 2016-06-06 12:33:57
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Felerów jest pare więc nawet zakładając że kazdy to koszt 200pln (optymistycznie)
    za naprawe w warsztacie w sumie uzbiera się 800-1200pln.

    > Starczy aby pomogło na 2-3 lata. Jak pomoże na dłużej to tym lepiej :)

    dopoki gnije to do czego masz dostęp to problemu nie ma. jak będzie ci
    gnić pod progami (wzmocnienia) czy profile zamknięte to robi się problem
    i ciężko z tym walczyć bez cięcia i sprawania.

  • 6. Data: 2016-06-06 12:58:47
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 12:24:11 UTC+2 użytkownik sirapacz napisał:
> [...]
    > kamienie z ocynku). Nie mam pożaru rdzy - ot kropkę mam.
    >
    > rdzę możesz związać cortaninem F - jak to jest skuteczne powiem ci za 2

    Gnije tam gdzie zwykle w foce :)
    Nad rejestracja z tylu na klapie i blotniki z tylu na łączeniu z zderzakiem.
    Do tego jakieś małe pypcie gdzieś tam...
    No i na fieście błotnik. Ale ten błotnik to bity był :)

    Łukasz Sczygiel

  • 7. Data: 2016-06-06 13:07:55
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Gnije tam gdzie zwykle w foce :)
    > Nad rejestracja z tylu na klapie i blotniki z tylu na łączeniu z zderzakiem.

    Jeżeli Focus 1, to należy uszczelnić ten plastik nad rejestracją, między
    niego a blachę dostaje się woda. Mi aż do kloszy żarówek podświetlenia
    rejestracji woda się nalewała. Jak tylko to zauważyłem, odkręciłem
    plastik, nasmarowałem silkonem sanitarnym i przykręciłem z powrotem.
    Żadnej rdzy nie mam.

    A dolne ranty drzwi masz w porządku? To dopiero ruda kocha...

  • 8. Data: 2016-06-06 13:16:55
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Gnije tam gdzie zwykle w foce :)
    > Nad rejestracja z tylu na klapie i blotniki z tylu na łączeniu z zderzakiem.
    > Do tego jakieś małe pypcie gdzieś tam...
    > No i na fieście błotnik. Ale ten błotnik to bity był :)

    foki nie znam ale jak gnije na laczeniu ze zderzakiem to znaczy ze
    uszkodzenia sa mechaniczne (ziarenko piasku pracujace ze zderzakiem
    wydziera ci dziurę). Dużo napeciaj tam farby aby mialo sie co wycierac i
    na wierzch bezbarwny z utwardzaczem (rozumiem, ze nie lakierujesz
    bezbarwnym w aerozolu:))).
    nad rejestracją też poszukaj tego co trze lakier (nie wiem jak to w foce
    jest zrobione ale jak kolega ci radzil - po polakierowaniu jakims
    silikonem unieruchomić plastikową ramkę/nakładkę czy co tam trze i
    powinno się skończyć.

    błotnikowi psychoterapie i dobre oczyszczenie powinno zaradzic - byl
    wyklepany i szpachla na wyrownanie?

  • 9. Data: 2016-06-06 14:56:37
    Od: Maciek <n...@x...pl>

> [...]
    > super elegancko wyglądało. Starczy aby powstrzymać rdzewienie i jakos żeby "się

    Trzymaj się lakierów jednego producenta, przynajmniej się nic nie
    powinno pogryźć i powinno się trzymać kupy.
    Ja robiłem amatorsko klapę i poprawki w Focusie zgodnie z propozycją Novola:

    http://www.w114-115.org.pl/forum/img01/1268941602_Na
    prawaelementu.jpg

> [...]
    > Poratuje ktoś sprawdzonym linkiem?
    > Sprawdzonym na zasadzie że ktoś zrobił rok-dwa temu i przestało gnić.

    Z tego co zrobiłem kiedyś rozeznanie punkt "odrdzewić czymś" można
    pominąć, wpływa zazwyczaj na lepsze samopoczucie amatora lakiernika i
    nic więcej.
    Trzeba sobie uzmysłowić, że nie będzie rdzewieć jeżeli odetniesz blachę
    od czynników zewnętrznych, koniec i kropka.

    Zedrzyj do gołej blachy rdzę, odtłuść i leć na to podkładem epoksydowym
    np. Novol Protect 360. Tworzy mocną powierzchnię odcinającą blachę. Nie
    szlifuj go jak wyschnie.
    Połóż na niego szpachlę (ja nie miałem dużych ubytków więc poszła od
    razu szpachlówka "finish"). Potem szlif szpachli. Ostrożnie. Jeżeli
    przetrzesz do blachy, zabawa na nowo.
    Na to potem lecisz podkładem akrylowym a jak porządnie wyschnie szlif na
    mokro. Na tym etapie musisz zrobić naprawdę gładką powierzchnię bez rys.
    Jeżeli coś spierniczysz będzie widoczne. Przetrzesz do szpachli, zabawa
    na nowo.
    Następnie, odpylenie, odtłuszczenie i jedziesz z kolorem (bazą).
    Do Focusa świetnie przypasowała mi baza z t4w (zapewne znajdziesz jeżeli
    będziesz chciał;-) kupiona na chybił trafił.
    O tyle jestem zadowolony, że lakier perła i ziarnem i kolorem nie
    odstaje od starego na samochodzie.
    Jak położysz bazę nie czekaj za długo tylko leć z klarem. Jeżeli
    prześpisz temat będziesz pytał na grupie "dlaczego odchodzi mi
    bezbarwny" ;-) Klar kładłem po około 30min. od położenia bazy.
    Przez 2 tyg. nie dotykaj lakierowanego elementu, nie czyść, nie
    kombinuj. Niech to wszystko porządnie stwardnieje. Potem możesz
    spolerować na lustro np. Fareclą G3.

    Odstępy czasowe między warstwami lakierów, mieszanie z utwardzaczem i
    wszystko co z tym związane przeczytasz na puszkach.
    O szlifowaniu szpachli jest sporo w necie.
    Reszty niestety nie zastąpi nic jak praktyka, więc na początek dobrze
    jest pobawić się na jakimś badziewiu zanim zacznie się z samochodem.

    U mnie w Foce klapa miała purchle, po takiej aplikacji trzyma się dobrze
    już 2 czy 3 rok, śjakoś tak. Lakierowałem ją od szyby do zagięcia na
    poziomie listwy klapy. Teraz wiem, że poleciałbym całą ;-)
    Co jeszcze z nią zrobiłem to pod listwę nad rejestracją dałem gumowe
    podkładki na śruby tak aby nie skręcać listwy bezpośrednio z blachą klapy.
    Teraz również ;-) pod znaczek Forda wkleiłbym samoprzylepną taśmę gumową
    1mm (taką też zastosowałem na bokach ramki rejestracyjnej, która ma
    tendencję do drgań i niszczenia lakieru klapy).

    aha jeżeli masz problem z rantami drzwi na dole to zedrzyj do gołej
    blachy, na to podkład epoksydowy i potem Tectyl Valvoline-a. Mam tak
    zrobione poprawki pod maską na rantach, nic ich nie rusza.

  • 10. Data: 2016-06-06 15:25:11
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 14:56:40 UTC+2 użytkownik Maciek napisał:

> [...]
    > blachy, na to podkład epoksydowy i potem Tectyl Valvoline-a. Mam tak
    > zrobione poprawki pod maską na rantach, nic ich nie rusza.

    Ogromne dzięki za sugestie i nazwy preparatów :)
    Trzeba będzie skompletować i zabrać się w jakiś weekend :)

    Jeszcze raz dziekuję.

    --
    Lukasz Sczygiel