  • 31. Data: 2019-03-26 09:56:14
    Temat: Re: Nie mam czasu a tu kolejne przerwanie
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl> wrote:

    > Well, kiedy ją zastosowałem na mieszkaniu pewnego UBeka, to ani Googla
    > nie było, ani chyba jeszcze tych, co Googla wymyślili, a komputer to
    > była wielka szafa z czytnikiem kart perforowanych.

    Oj tam... :)

    https://www.geek.com/news/turn-your-web-browser-into
    -google-from-the-1960s-1531856/

    Gdzieś widziałem taki papierowy formularz wyszukiwania, ale nie mogę
    znaleźć :(

    > Fazy się wtedy oznaczało R,S i T. BTW do dziś nie wiem, od czego to był
    > skrót.

    Może fiRst, Second, Third? :)

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 32. Data: 2019-03-26 10:15:40
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-03-26 o 09:56, Queequeg pisze:

> [...]
    -google-from-the-1960s-1531856/

    > Gdzieś widziałem taki papierowy formularz wyszukiwania, ale nie mogę

    Ja pamiętam, że to na silnikach korespondowało z U V W
    Nawet forum sepowców nie zna odpowiedzi:
    https://ise.pl/forum/normy-przepisy-prawo/rst-skad-s
    ie-wzielo-3081

    --
    viktorius

  • 33. Data: 2019-03-26 10:24:17
    Od: d...@w...pl

    W dniu wtorek, 26 marca 2019 08:59:39 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
> [...]
    tylko pytanie, co oni z tym prądem robią, że mają takie dopłaty?

    > Normalnie rodzina w domu zużywa ok 300-400kWh miesięcznie(200-250zł)
    > Powyższe na podstawie mojego zużycia, moich rodziców, szwagra i tez na
    pl.misc.budowanie był wątek ile za prąd płaci się to ludziska właśnie w okolicach
    tych 200-250zł zeznawali

    To ja zużywam nienormalnie, czyli niecałe 200kWh miesięcznie (za półrocze letnie
    zwykle ok. 1100kWh, za zimowe 1300kWh).
    1kWh kosztuje, łącznie ze wszystkimi dodadatkami i VAT, 52gr - więc 104zł.
    Dodatkowo jeszcze 25,33zł miesięcznie opłat stałych - razem ok. 130zł.

    Trzeba by więc ustalić normalność - czyli ile osób jest w "przeciętnej" rodzinie, czy
    mieszkają w bloku czy w domu, jak duże to mieszkanie czy dom, ile mają lodówek, jaką
    wentylację, czy jest ogrzewanie podłogowe, ile telewizorów, komputerów, kuchnia na
    prąd czy gaz itp.

    > Więc jak wystarcza niezbyt wiele zaniżone prognozy aby w okolicach tysiaka było na
    koniec roku dopłaty

    A, to pisz od razu, że to rozliczenie roczne.
    Ja przyjmowałem, że "normalnie" półroczne.
    Bo za rok to ja mam niecałe 1500. A za półrocze 750.
    Więc jak bardzo by musiały być zaniżone te prognozy, żeby był tysiąc dopłaty?

    > Jak dodatkowo w sezonie letnim CWU prądem grzeją to kolejne 100-150zł dochodzi

    To ile m^3 tak podgrzewają?
    U mnie woda grzana jest ciepłem z sieci miejskiej i - co też jest ciekawe - zwykle w
    pierwszym półroczu wychodzi ok. 14zł/m^3, a w drugim ok. 12zł/m^3.
    Tu tak samo wraca temat "normalnej" rodziny - my we trójkę zużywamy ok. 40m^3 ciepłej
    wody rocznie.

    > Jak grzeją chatę prądem(pompa ciepła) to kolejne 2-2,5tys rocznie dolicz.

    Więc jednak dom - luksus kosztuje.
    Za zeszły rok za 72m^2 mieszkanie w bloku zapłaciłem za ogrzewanie 468zł - z czego
    288 to opłata stała, rozliczana niestety z m^2, a nie ze zużycia. Samo ciepło 180zł.

    Ale jeśli już mówimy o takich kwotach to co się dziwić tysiącowi niedopłaty? Pompa
    ciepła przy mrozie przestaje działać.

  • 34. Data: 2019-03-26 11:32:36
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 26.03.2019 um 10:15 schrieb viktorius:

    -google-from-the-1960s-1531856/

    > Ja pamiętam, że to na silnikach korespondowało z U V W
    > Nawet forum sepowców nie zna odpowiedzi:
> [...]

    To jest akurat proste. Dawniej oznaczenia biegunów maszyn prądu stałego
    były z początku alfabetu, maszyn prądu zmiennego z końca. Oznaczenia na
    silnikach były XYZ = koniec uzwojeń, UVW = początek uzwojeń, RST =
    zasilanie.

    Waldek

  • 35. Data: 2019-03-26 12:08:55
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 26 marca 2019 10:24:19 UTC+1 użytkownik d...@w...pl napisał:

    > To ile m^3 tak podgrzewają?

    Z 5kWh dziennie musisz przyjąć jak grzejesz CWU prądem

> [...]
    > Tu tak samo wraca temat "normalnej" rodziny - my we trójkę >zużywamy ok. 40m^3

    W przybliżeniu przyjmuje się, że jedna osoba zużywa 50 l wody o temperaturze 40°C w
    ciągu doby więc trochę poniżej średniej jesteście

    > Więc jednak dom - luksus kosztuje.

    Bardzo porównywalnie z mieszkaniem w bloku
    Za 38 metrowe mieszkanie w bloku płaće rocznie 3000zł opłat do wspólnoty+ prąd +
    ogrzewanie
    Za 200m2 dom płacę 268zł podatku rocznie+ 3000zł za ogrzewanie+2500zł za prąd+1500zł
    wodę

> [...]
    >
    > Ale jeśli już mówimy o takich kwotach to co się dziwić tysiącowi niedopłaty? Pompa

    Niekoniecznie
    https://groups.google.com/forum/?hl=pl#!topic/pl.mis
    c.budowanie/e4Mgx13Rys8
    1600zł rocznie za grzanie+cwu dla 160m2 domu
    Inni użytkownicy PC płaća podobnie, gazownicy ok 3tysza 200m2 domu

  • 36. Data: 2019-03-26 12:34:27
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 26 marca 2019 12:08:57 UTC+1 użytkownik Kris napisał:

    > Niekoniecznie
    > https://groups.google.com/forum/?hl=pl#!topic/pl.mis
    c.budowanie/e4Mgx13Rys8

    Prawidłowy link
    https://groups.google.com/d/msg/pl.misc.budowanie/e4
    Mgx13Rys8/07s2E-GrBAAJ

  • 37. Data: 2019-03-26 13:06:29
    Od: d...@w...pl

    > Z 5kWh dziennie musisz przyjąć jak grzejesz CWU prądem

    5kWh wystarcza na podgrzanie 4285kg wody o 1 stopien.
    Czyli podgrzewając o 25 stopni - z 15 do 40 - mamy 171l - 3,5 osoby.

    zwykle w pierwszym półroczu wychodzi ok. 14zł/m^3, a w drugim ok. 12zł/m^3.

    > W przybliżeniu przyjmuje się, że jedna osoba zużywa 50 l wody o temperaturze 40°C w
    ciągu doby więc trochę poniżej średniej jesteście

    Ale w nowych blokach obowiązuje nowe rozporządzenie - ciepła woda ma mieć od 55 do 60
    stopni - i, jakby to kretyńskie nie było (bo naprawdę można się oparzyć), tyle ma -
    jak z termometrem nalewam wody dla synka, żeby miała równo 40 stopni, to baterię
    jednouchwytową ustawiam tylko tak na 1/3 możliwego przekręcenia w stronę ciepłej
    wody.

    Podobno antykretyński argument jest taki, że się bakterie legionella nie mnożą - a 40
    stopni to dla nich luxusik idealny.

    Inna sprawa, że 1kWh ciepła z sieci miejskiej kosztuje 16gr, a prądu 52gr.

    Ale jeszcze inna, że 13zł za podgrzanie m^3 daje, przy tej cenie energii, w wyniku
    podgrzanie o 70 stopni.

> [...]
    ogrzewanie
    > Za 200m2 dom płacę 268zł podatku rocznie+ 3000zł za ogrzewanie+2500zł za

    Ale dolicz sobie za dom też to, co załatwiają opłaty do wspólnoty - sprzątanie
    posesji, odśnieżanie, ochronę (jak masz we wspólnocie - choć wg mnie przydaje się
    tylko do odbierania paczek), remonty, naprawy awarii, ubezpieczenie itp. Podatek to
    nie wszystko, ja też płacę podatek za mieszkanie (młodzieżowy) i za garaż (już nie
    tak młodzieżowy, 10 razy drożej).
    Prądu w gospodarstwie domowym niewiele więcej zużyjesz w 200-metrowym domu niż w
    38-metrowym mieszkaniu - o ile oczywiście w tym domu nie mieszka 8 osób, co implikuje
    podwójną lodówkę i pralkę, telewizory i jupitery.
    Ogrzewanie - w bloku na pewno łatwiej, tanie ciepło z sieci miejskiej plus grzejący
    sąsiedzi - ja odkręcam jeden kaloryfer na 2,5 na kilka godzin dziennie po południu -
    i to jak już jest minimum -5 na dworze. Reszta dnia i w nocy zakręcone.
    Woda jak prąd - plus w bloku tańsze ciepło.
    A z tymi opłatami na wspólnotę to Cię nieźle rżną, wychodzi 6,58 za m^2 - oczywiście
    jeszcze pytanie, co tam do tego wliczasz, czy to tylko utrzymanie części wspólnej (u
    mnie wraz z funduszem remontowym to 5zł/m^2), czy jeszcze jakieś zaliczki za media,
    opłaty stałe CO+CW, wywóz śmieci?

> [...]
    > 1600zł rocznie za grzanie+cwu dla 160m2 domu
    > Inni użytkownicy PC płaća podobnie, gazownicy ok 3tysza 200m2 domu

    Porównywać trzeba by takie same domy zamieszkane przez ludzi z takim samym komfortem
    cieplnym.
    Za węgiel może wyjść jeszcze drożej, jak masz stary piec i kaloryfery bez wymuszonej
    cyrkulacji (bo pompka od lat zepsuta - albo po prostu do kontaktu nie włączają) i
    200m^2 dom może zeżreć paliwa i za 5k w ciągu sezonu, bo połowa idzie w gwizdek, a i
    z tym paleniem się napitolisz po uszy - ale weź wytłumacz, jak dom zbudowany za
    Gierka jeszcze, choć potem już ocieplany, i piec jeszcze z tamtych czasów, i "zawsze
    się tak robiło".

  • 38. Data: 2019-03-26 13:52:10
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Pawel,

    Tuesday, March 26, 2019, 2:38:42 AM, you wrote:

    > Well, kiedy ją zastosowałem na mieszkaniu pewnego UBeka, to ani Googla
    > nie było, ani chyba jeszcze tych, co Googla wymyślili, a komputer to
    > była wielka szafa z czytnikiem kart perforowanych. Instalacje były wtedy
    > TN-C i wszystko dostępne na klatce schodowej. Wystarczyło "zero" odpiąć
    > i podłączyć do "fazy". Fazy się wtedy oznaczało R,S i T. BTW do dziś nie
    > wiem, od czego to był skrót.

    Kolejne litery alfabetu. Po stronie wtórnej transformatora zazwyczaj
    szło U, V i W.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 39. Data: 2019-03-26 14:05:45
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 26 marca 2019 13:06:31 UTC+1 użytkownik d...@w...pl napisał:
    > 5kWh wystarcza na podgrzanie 4285kg wody o 1 stopien.
    > Czyli podgrzewając o 25 stopni - z 15 do 40 - mamy 171l - 3,5 osoby.

    Czyli dość dobrze oszacowałem
> [...]
    jednouchwytową ustawiam tylko tak na 1/3 możliwego przekręcenia w stronę ciepłej

    Kup Sobie baterie termostatyczna albo jeszcze lepiej zawór i wstaw na wejściu CWU do
    mieszkania. Ustawisz na 45stC i więcej nie będzie

    > Podobno antykretyński argument jest taki, że się bakterie legionella nie mnożą - a
    40 stopni to dla nich luxusik idealny.

    Kotły gazowe i PC co jakiś czas wygrzewają właśnie zasobniki aby legionele ubić.
    Bateria termostatyczna to jednak lepsze rozwiązanie

    > Inna sprawa, że 1kWh ciepła z sieci miejskiej kosztuje 16gr, a prądu 52gr.
    W 2 taryfie poniżej 0,4zł pewnie a grzane PC przy COP=3 wyjdzie podobnie jak u Ciebie
    ze spółdzielni

    > Ale dolicz sobie za dom też to, co załatwiają opłaty do wspólnoty

    > - sprzątanie posesji,
    nie ma tego w pakiecie u mnie
    > odśnieżanie, ochronę
    nie ma tego w pakiecie u mnie
    > remonty, naprawy awarii, ubezpieczenie itp.
    Jak zdecydowaliśmy o remoncie dachu 12lat temu to kredyt jako wspólnota braliśmy i
    zrzucaliśmy się na spłaty
    Ubezpieczenie- wspólnota zapewnia tylko ubezpieczenie murów, OC i wyposażenia musisz
    ubezpieczyć sam- tak jak w domu- ja za dom place 300zł rocznie za ubezpieczenie z OC

    > Podatek to nie wszystko, ja też płacę podatek za >mieszkanie (młodzieżowy) i za
    garaż (już nie tak >młodzieżowy, 10 razy drożej).

    Ano własnie

> [...]
    38-metrowym mieszkaniu - o ile >oczywiście w tym domu nie mieszka 8 osób, co
    implikuje >podwójną lodówkę i pralkę, telewizory i jupitery.

    Prawie 2 więcej wyjdzie zużycia w domu jak w mieszkaniu:
    pompki co, cwu, routery, monitoring, oświetlenie zewnętrzne itp

    > Ogrzewanie - w bloku na pewno łatwiej, tanie ciepło z >sieci miejskiej
    Zależy gdzie taniej- u nas z sieci miejskiej drogi. A zresztą tańszego jak z PC z
    sieci miejskiej raczej nie uzyskasz.

    > plus grzejący sąsiedzi - ja odkręcam jeden kaloryfer na >2,5 na kilka godzin
    dziennie po południu - i to jak już >jest minimum -5 na dworze. Reszta dnia i w nocy
    zakręcone.

    I mimo tego płacisz 1/3 tego co w podlinkowanym poście yarecki za ogrzewanie domu
    iCWU z uzyciem PC
    Kolezanka z pracy za ogrzewanie gazem 60m2 mieszkania płaci 4000zł na sezon,
    koleżanka żony mieszkanie ma mniejsze ale na poddaszu i płaci ponad 4tys. W lutym
    zdażało się ze rachunki miała ponad 1 tys. Wiec wszędzie nie tak różowo jak u Ciebie
    Lokatorzy których mam na mieszkaniu przeprowadzili się do mnie tylko dlatego że w
    poprzednim rachunki za ogrzewanie ich zabijały

    > Woda jak prąd - plus w bloku tańsze ciepło.
    To tańsze ciepło w bloku to nie zawsze a zaryzykuje nawet że mało kiedy taniej
    wychodzi kWh z sieci jak kWh z gazu czy PC

> [...]
    >(u mnie wraz z funduszem remontowym to 5zł/m^2), czy >jeszcze jakieś zaliczki za
    media, opłaty stałe CO+CW, >wywóz śmieci?
    Fundusz remontowy, opłaty administracyjne, wynagrodzenie administratora, woda śmieci)

    komfortem cieplnym.

    Yarecki napisał jakie temperatury utrzymuje

    > Za węgiel może wyjść jeszcze drożej, jak masz stary piec
    stary piec zgoda
    > i kaloryfery bez wymuszonej cyrkulacji (bo pompka od lat >zepsuta - albo po prostu
    do kontaktu nie włączają)
    Bzdura
    Wprost przeciwnie, w takich instalacjach cyrkulacja grawitacyjna i duże średnice rur
    powoduje że ogrzewanie jest bardziej ekonomiczne. Wielokrotnie to omawialiśmy na
    pl.misc.budowanie

> [...]
    Gierka >jeszcze, choć potem już ocieplany, i piec jeszcze z >tamtych czasów, i

    A tu pełna zgoda
    Tak samo jak z mieszkaniami w starych blokach gdzie za samo ogrzewanie ludzie płacą
    z4-5tys rocznie i 1000miesięcznie "czynszów"
    Pełno takich przykładów ze swojego podwórka mogę podać. Zerknij zresztą na ogłoszenia
    "wynajmę" tam często kwoty miesięcznych opłat podają
    Za to współcześnie budowany dom trzeba nieźle spartolić żeby za ogrzewanie gazem
    chociażby płacić więcej jak 3tys rocznie

  • 40. Data: 2019-03-26 15:32:22
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 26.03.2019 o 10:24, d...@w...pl pisze:

> [...]
    >
    > Ale jeśli już mówimy o takich kwotach to co się dziwić tysiącowi niedopłaty? Pompa

    Nie mów tego mojej pompie ciepła! Ona nie wie. I działa.
    A za ogrzewanie płacę nieco poniżej 1k PLN rocznie.

    P.P.