  • 1. Data: 2015-01-03 11:40:17
    Temat: Noworoczne eksperymenty
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Korzystając z przerwy świąteczno-noworocznej postanowiłem
    przeprowadzić kilka eksperymentów z elementami mocy, co
    od dawna chodziło mi po głowie. Wyniki są dośc ciekawe,
    więc poniżej ich opis.

    Eksperyment 1: triak 1635/600G, stale włączony. Płytki 4x5cm z FR4 i
    IMS. Obciążenie:
    czajnik elektryczny 2,2kW. Z FR4 triak wylutował się sam po kilku
    sekundach. Na IMS wytrzymuje, choć płytka jest bardzo gorąca. Wniosek:
    IMS to naprawdę dobry laminat.

    Eksperyment 2: ten sam triak (na IMS), obciążenie = zwarcie,
    rezystancja pętli zwarcia = 0,37oma, zabezpieczenie B6, wyzwalanie
    w pobliżu szczytu napięcia. Efekt: uszkodzenie triaka bez otwarcia
    obudowy, brak połączenia między anodami. Bezpiecznik wybiło, ale
    triak padł pierwszy. Szczytowy prąd zwarciowy musiał być rzędu
    800A, a wg pdf I_TSM triaka to 160A w jednym cyklu 50Hz. Wniosek: triaki
    muszą być dobezpieczone dedykowanymi obwodami, jeżeli mają
    przeżyć -- bezpieczniki energetyczne są zdecydowanie za wolne.
    Tylko co to właściwie znaczy?

    1. Bezpiecznik topikowy szybki/bardzo szybki. Tak to zwyczajowo
    załatwiano, ale w XXI wieku uważam to za straszne druciarstwo.
    Zabezpieczenie jest jednorazowe i kłopotliwe w naprawie, jeżeli
    użytkownik jest mało techniczny i zabezpieczonych tak kanałów
    jest wiele. A jeśli jest techniczny, to wymiana triaka THT nie jest
    aż tak znacznie bardziej skomplikowana od wymiany bezpiecznika.

    2. Jeśli ma nie być jednorazowo, to może bezpiecznik polimerowy?
    Niestety nie mam na odpowiedni prąd do przetestowania, ale z
    samej zasady jego działania wynika, że za szybki to on nie jest
    i do triaków się nie nada. Mylę się?

    3. Skoro i tak powodem awarii triaka jest duży prąd, to trzeba
    mu ten prąd ograniczyć w razie awarii. IXTH16N50D2 x2, źródło do
    źródła, bramki razem i też do źródła i mamy ogranicznik prądowy
    AC na 16A. Triak nigdy nie dostanie dzięki temu więcej niż 16A,
    więc warunki pracy nawet w zwarciu będzie miał komfortowe.
    Jeden taki układ może zabezpieczać wiele kanałów i jest wielorazowy.
    Potencjalny problem: czy prąd 16A jest wystarczający do *gwarantowanego*
    szybkiego wybicia B6? Bo jeśli nie, to cała energia zwarcia wydzieli
    się na tych MOSFETach i uzyskamy efekt "płonie ognisko w lesie"...

    Kolejne eksperymenty: w roli głównej MOSFET AUIRFS8409 na starej
    (zawierającej błąd układowy) płytce IMS, pokrytej lakierem PLASTIK 70.
    Zasilacz: transformator 480W 12V, zabezpieczenie B6 na pierwotnym,
    prostownik na dużej diodzie w obudowie metalowej, oznaczenia zatarte.

    Eksperyment 3: grzanie krótkiego odcinka drutu oporowego. Wniosek:
    pokrycie lakierem praktycznie nie wpływa na oddawanie ciepła przez
    MOSFET, IMS znów pokazał, co potrafi.

    Eksperyment 4: zwarcie. :) No i tu się zaczyna włos jeżyć: MOSFET
    pękł, szczelina na oko ~1/4mm, widać było przez nie iskrę wyładowania,
    wybiło B6. Włączam bezpiecznik, znów widać iskrę w pęknięciu,
    bezpiecznik wybija. Jeszcze raz: to samo. Jeszcze raz: tranzystor
    zaczyna świecić się na żółto, po krótkiej chwili widać wyraźny płomień,
    bezpiecznika NIE wybija. Wyłączam go ręcznie, płomień gaśnie.
    Włączam -- wraca, bezpieczika dalej nie wybija. Wniosek: prawdopodobnie
    utworzył się kanał z węgla i to on rozpalał tranzystor, ale prąd był
    daleko w granicach zabezpieczenia. Nie wiem, co
    się paliło: obudowa tranzystora, czy pokrycie z PLASTIK 70.
    I tu się zacząłem bać elektroniki, bo albo ja mam wyjątkowe szczęście
    do prowokowania takich efektów, albo niemal wszystkie układy mocy
    to bomba zegarowa.

    Spytam więc wprost: jak się zabezpieczacie przeciwpożarowo?

    Mam nadzieję, że powyższe się komuś przyda. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2015-01-03 12:18:37
    Temat: Re: Noworoczne eksperymenty
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2015-01-03 o 11:40, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > czajnik elektryczny 2,2kW. Z FR4 triak wylutował się sam po kilku
    > sekundach. Na IMS wytrzymuje, choć płytka jest bardzo gorąca. Wniosek:

    wystarczy porównać rezystancje termiczne FR4 (0.25 W/mK) i IMS (1..6 W/mK)

> [...]
    > Niestety nie mam na odpowiedni prąd do przetestowania, ale z
    > samej zasady jego działania wynika, że za szybki to on nie jest

    nie mylisz, są za wolne

> [...]
    > szybkiego wybicia B6? Bo jeśli nie, to cała energia zwarcia wydzieli
    > się na tych MOSFETach i uzyskamy efekt "płonie ognisko w lesie"...

    popatrz na charakterystyki zabezpieczeń, masz tam wykresy mówiące o
    czasie zadziałania przy jakiej klasie zabezpieczenia przy danej
    krotności prądu znamionowego

    > Eksperyment 3: grzanie krótkiego odcinka drutu oporowego. Wniosek:
    > pokrycie lakierem praktycznie nie wpływa na oddawanie ciepła przez
    > MOSFET, IMS znów pokazał, co potrafi.

    patrz wzór na rezystancję termiczną - jest tam i długość drogi
    przewodzenia ciepła (grubość lakieru - mała) i powierzchnia oddawania
    ciepła (duża)

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 3. Data: 2015-01-03 13:15:03
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-01-03 o 12:18, Michał Baszyński pisze:

    > nie mylisz, są za wolne

    Potwierdzam, do przerywania prądów zwarciowych toto nadaje się średnio,
    co najwyżej gdy w obwodzie nie ma półprzewodników.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 4. Data: 2015-01-03 14:34:37
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

> [...]
    > I tu się zacząłem bać elektroniki, bo albo ja mam wyjątkowe szczęście
    > do prowokowania takich efektów, albo niemal wszystkie układy mocy

    Ja się boję odkąd spory kawałek obudowy z tranzystora IGBT wbił mi się w
    ścianę i nie był to karton-gips.... :-)

    --
    AWa.

  • 5. Data: 2015-01-03 15:19:52
    Od: s...@g...com

    użytkownik Piotr Wyderski napisał:

    > Spytam więc wprost: jak się zabezpieczacie przeciwpożarowo?

    Jakos nic mi do glowy nie przychodzi co mialoby sie zapalic.

    W wersji ekonomicznej jest rezystor ograniczajacy prad,
    w takiej stacji 500 watowej PTxxx w szereg z grzalka
    90-100ohm siedzi rezystor cos ok 1-2R.

    Wersja lepsza to bocznik, pomiar pradu i odciecie zasilania.
    Przemysl - przkladnik pradowy, izolacja galwaniczna, sterowanie itd.

    Rozwiazanie na kazda kieszen:) Wg. zasobnosci portfela:)

  • 6. Data: 2015-01-03 18:16:10
    Od: "Zbino" <z...@p...abcdpocztaonet.pl>

    > Spytam więc wprost: jak się zabezpieczacie przeciwpożarowo?
    >
    > Mam nadzieję, że powyższe się komuś przyda. :-)
    >
    > Pozdrawiam, Piotr

    Ja również wielokrotnie zastanawiałem się nad różnymi sposobami
    zabezpieczenia elektroniki i zazwyczaj kończy się na szeregowym rezystorze
    1R lub coś koło tego. Można budować źródełka prądowe o wartościach pradu
    umożliwiających spalenie bezpiecznika a umoąliwiających zachowanie
    elektroniki przy życiu, tylko że to podraża koszt urządzenia. Do elektroniki
    najbardziej nadawałby się element zbudowany z połączonych szeregowo
    termistora NTC i bezpiecznika polimerowego o wypadkowej parabolicznej
    charakterystyce (rezystancja powinna spadać ze wzrostem termperatury do np
    40 st C, po przekroczeniu np 100 st C powinna zacząć rosnąć ponownie. Nie
    wiem tylko czy takie elementy są dostępne o odpowiednich mocach?
    Byłoby to idealne rozwiązanie. Element zimny po włączeniu przez ułamek
    sekundy miałby rezystansję kiladziesiąt omów co zabezpieczałoby elektronike
    przez szokiem prądowym przy początkowym zwarciu zwłaszcza po właczeniu w
    szczycie sinusoidy, a po zwaciu w obwodzie szybko nagrzewałby się do
    temperatury gwarantującej spadek prądu do bezpiecznej wartości

    Zbych

  • 7. Data: 2015-01-03 22:54:03
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

> [...]
    > czajnik elektryczny 2,2kW. Z FR4 triak wylutował się sam po kilku
    > sekundach. Na IMS wytrzymuje, choć płytka jest bardzo gorąca. Wniosek:
    Ale drogi, wystarczy dać radiator za parę zł i efekt uzyskasz taki sam
    a sumaryczny koszt mniejszy.

> [...]
    > muszą być dobezpieczone dedykowanymi obwodami, jeżeli mają
    > przeżyć -- bezpieczniki energetyczne są zdecydowanie za wolne.
    Jak chcesz zabezpieczać triak takim bezpiecznikiem to musisz dać
    mocniejszy aby wytrzymał impuls + dławik aby zwolnił narastanie prądu i
    dał szanse triakowi.

> [...]
    > Niestety nie mam na odpowiedni prąd do przetestowania, ale z
    > samej zasady jego działania wynika, że za szybki to on nie jest
    Nie, są za wolne, sam się nad nimi poważnie zastanawiam ale jak na razie
    mają więcej wad niż zalet.

> [...]
    > AC na 16A. Triak nigdy nie dostanie dzięki temu więcej niż 16A,
    > więc warunki pracy nawet w zwarciu będzie miał komfortowe.
    Jesteś pewien że będą pracować jako źródło prądowe?
    bo ja na pdf-ie fig2 widzę że przy prawie 30V prąd wynosi 25A i nadal
    rośnie z napięciem. Poza tym tranzystor dość drogi, może szukać innej
    drogi, przekażnik wyłącza się w 10ms, jeżeli dasz trafo prądowe i układ
    wyzwalający to możesz zdążyć wyłączyć przekaźnik zanim triak osiągnie
    prąd maksymalny, do tego układ podtrzymania wyłączenia na przekaźniku
    bistabilnym i masz też zabezpieczenie przed pożarem.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 8. Data: 2015-01-03 23:23:14
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Sat, 03 Jan 2015 11:40:17 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

> [...]
    > muszą być dobezpieczone dedykowanymi obwodami, jeżeli mają
    > przeżyć -- bezpieczniki energetyczne są zdecydowanie za wolne.

    Jesteś pewny, że triak padł prądowo a nie od przepięcia wygenerowanego w
    momencie wyłączania zwarcia przez eskę? Wątpię w prąd zwarciowy rzędu
    800A - rezystancja pętli zwarciowej musiała by być bardzo mała, nie wiem
    czy do osiągnięcia w domowej instalacji.
    > Potencjalny problem: czy prąd 16A jest wystarczający do *gwarantowanego*
    > szybkiego wybicia B6? Bo jeśli nie, to cała energia zwarcia wydzieli
    > się na tych MOSFETach i uzyskamy efekt "płonie ognisko w lesie"...

    Nie jest wystarczający. Dla charakterystyki typu B wyzwalacz zwarciowy
    (elektromagnetyczny) działa przy prądzie (3-5)xIn.
> [...]
    > I tu się zacząłem bać elektroniki, bo albo ja mam wyjątkowe szczęście
    > do prowokowania takich efektów, albo niemal wszystkie układy mocy

    Eska B6 potrzebuje minimum 18A do zadziałania wyzwalacza
    elektromagnetycznego. Pytanie ile płynęło w obwodzie skoro prąd
    znamionowy trafo wynosi około 2A.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 9. Data: 2015-01-03 23:48:01
    Od: Dupek Żołędas <s...@g...com>

    W dniu 03-01-15 o 11:40, Piotr Wyderski pisze:
    > Korzystając z przerwy świąteczno-noworocznej postanowiłem

    > Pozdrawiam, Piotr

    To temat ,który mnie nurtował przed bardzo wielu laty.
    Niestety. Taniej i prostej metody nie ma. Nie licząc specjalnie
    wykonywanych specjalnych ultraszybkich bezpieczników do zabezpieczania
    triaków/tyrystorów, które w czasach gdy się tym zajmowałem były w cenie
    elementów zabezpieczanych.Jak jest teraz nie wiem, ale prawdę mówiąc nie
    mam już ochoty wchodzić do tej rzeki po raz kolejny.
    Owszem. Straszno i nie śmieszno.
    W elektronice jak w medycynie. Lekarz medycyny ogólnej jest specem od
    wszystkiego i niczego zarazem.
    Tak samo jest obecnie w informatyce i elektronice.
    Co więcej czasy self made manów dobiegają nieodwołalnie końca.
    Z wielu przyczyn (ogrom i zróżnicowanie elementów, stopień
    skomplikowania, konkurencja azjatycka, certyfikacje etc.)

    również pozdrawiam

    z.

  • 10. Data: 2015-01-04 00:22:44
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2015-01-03 o 23:23, badworm pisze:

> [...]
    > 800A - rezystancja pętli zwarciowej musiała by być bardzo mała, nie wiem
    > czy do osiągnięcia w domowej instalacji.

    kiedyś byłem świadkiem mierzenia impedancji pętli zwarcia w budynku
    mieszkalnym i jeżeli dobrze pamiętam to wynik pomiaru wyszedł na
    poziomie 0.2 oma.
    Znalazłem też warunki przyłączenia budynku jednorodzinnego do sieci
    energetycznej i w nich wyraźnie napisano, że aparaturę instalacyjną w
    budynku należy dobrać na prąd zwarciowy wynikający z obliczeń, ale nie
    mniejszy niż 6kA..

    --
    Pozdr.
    Michał