    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Mon, 22 Jun 2020 22:49:54 -0700 (PDT)
    <5...@g...com>
    <f...@g...com>
    <5...@g...com>
    <9...@g...com>
    <e...@g...com>
    <d...@g...com>
    Subject: Re: O Mathematice
    From: g...@g...com

    W dniu poniedziałek, 22 czerwca 2020 20:33:11 UTC+2 użytkownik Maciej Sobczak
    napisał:
> [...]
    fragment, który wydał mi się istotny w kontekście tej dyskusji:

    Those are public goods. No-one owns language; to the extent that it is owned
    (trademarks and so on) it may actually limit the utility of language. These tools are
    all about introducing fundamental new mental representations and mental operations.
    Those aren't owned by any company, they're patterns owned by humanity."

    > A co konkretnie jest istotne w tej dyskusji?
    > Sugerujesz, że Wolfram jest własnością Wolframa i przez to jest gorszy? Tak ten
    fragment zrozumiałem.

    O, znowu to nic nie znaczące hasło, "gorszy".

    > Otóż Wolfram nie jest jedynym językiem z jedyną sensownie działającą implementacją.
    Takich języków było i jest więcej i nie ma powodu sądzić, że łamie to jakieś
    fundamentalne zasady dotyczące języka jako narzędzia komunikacji.

    Są powody.
    Na dzień dzisiejszy nisze, które próbował zagospodarować Wolfram, coraz lepiej
    wypełnia Python i Jupyter. Nawet pomimo wszystkich swoich wad, i pomimo tego, że
    Wolfram wiele rzeczy już od dawna ma zrobione dużo lepiej.

    I wcale nie chodzi o ilość sensownie działających implementacji, tylko właśnie o
    kwestię własności.

    > Ja ten fragment powyżej rozumiem nawet jeszcze inaczej - "No-one owns language"
    oznacza, że z powodów fundamentalnych nie da się tej wyłącznej własności osiągnąć,
    nawet jeśli ktoś to sobie napisze na papierze i jeszcze postawi tam pieczątkę. W tym
    kontekście można powiedzieć, że "No-one owns the Wolfram language", aczkolwiek tylko
    Wolfram ma (i sprzedaje) działający interpreter. Ale nic nie stoi na przeszkodzie,
    żeby napisać drugi - wyrok w sprawie Google/Oracle wskazał już, że API języka nie
    podlega ochronie.
    > Więc wszystko się zgadza.

    To nie ma znaczenia.

    Może gdyby ktoś rzeczywiście napisał taki interpreter, to zaczęłoby mieć, ale na
    razie nie ma.

    Tak jakbyś na prośbę o pokazanie kodu źródłowego odpowiedział: "sam se napisz".

    To nie jest właściwa odpowiedź.