    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Tue, 23 Jun 2020 12:15:15 -0700 (PDT)
    <5...@g...com>
    <f...@g...com>
    <5...@g...com>
    <9...@g...com>
    <e...@g...com>
    <d...@g...com>
    <6...@g...com>
    Subject: Re: O Mathematice
    From: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > O, znowu to nic nie znaczące hasło, "gorszy".

    To w końcu jest przez to gorszy, czy nie jest (albo jest, ale nie przez to)?

    > Na dzień dzisiejszy nisze, które próbował zagospodarować Wolfram, coraz lepiej
    wypełnia Python i Jupyter.

    I jednocześnie próbuje zagospodarować kolejne nisze. Które, zapewne, będą w
    przyszłości coraz lepiej wypełniane przez Python i coś tam.
    Pytanie teraz, czy chcę być w pierwszym wagoniku tego rollercoastera, czy w którymś
    kolejnym. Podobno w pierwszym lepiej widać i są większe emocje.
    (chociaż może w pierwszym bilety są droższe)
    (nie wiem, nie jechałem)

    > Nawet pomimo wszystkich swoich wad, i pomimo tego, że Wolfram wiele rzeczy już od
    dawna ma zrobione dużo lepiej.

    Czyli pomimo wad Pythona i pomimo, że Wolfram jest lepszy, to jednak Python jest
    lepszy?

    > I wcale nie chodzi o ilość sensownie działających implementacji, tylko właśnie o
    kwestię własności.

    A co jeśli kogoś te filozoficzne rozważania o własności nie obchodzą i, no właśnie,
    po prostu chce mieć lepszy produkt?

    Google/Oracle wskazał już, że API języka nie podlega ochronie.

    > To nie ma znaczenia.
    >
    > Może gdyby ktoś rzeczywiście napisał taki interpreter, to zaczęłoby mieć, ale na
    razie nie ma.

    Czyli Wolfram jest własnością Wolframa, bo nikomu więcej nie chciało się interpretera
    napisać?
    Czyli filozoficzny problem własności sprowadza się do tego, że komuś się nie chciało?
    I dlatego Wolfram jest gorszy? Bo komuś poza Wolframem (i na kogo Wolfram nie ma
    wpływu) się nie chciało?

    O, rany.

    A ile różnych interpreterów Pythona używasz?
    Tzn. CPython na Linuksie i CPython na Windowsie i CPython w domu i CPython w szkole,
    to się nie liczy jako "używam 4".
    I to, że raz w życiu odpaliłeś Jython (czy jak mu tam), żeby sprawdzić, czy w ogóle
    działa, też się nie liczy jako "używam 2".

    > To nie jest właściwa odpowiedź.

    To w końcu Wolfram jest lepszy czy gorszy?