  • 51. Data: 2019-01-29 10:33:58
    Temat: Re: O ładowaniu w samochodzie
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Tomalo <r...@g...com> wrote:

    > Weź poczytaj trochę. Wszystko o czym napisałem podano w książce
    > Zdzisława Ziętkiewicza: Akumulatory samochodowe i motocyklowe. WKiŁ
    > 1983. Wydanie 7.

    Służę linkiem, jeśli ktoś zainteresowany, choć niestety to skany.

    https://chomikuj.pl/user347/Books/Techniczne/Zdzis*c
    5*82aw+Zi*c4*99tkiewicz+Akumulatory+samochodowe+i+mo
    tocyklowe,2791067075.pdf

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 52. Data: 2019-01-29 11:26:35
    Od: Andrzej S <a...@e...pl>

    W dniu 2019-01-28 22:55, Zenek Kapelinder pisze:
    > To mnie ubawiles ze nic sie nie zmienilo. W zasadzie wszystko sie zmienilo z
    wyjatkiem nazwy.

    Bardzo sympatycznie sobie Panowie dogryzają, tak trzymać.

    Trochę reklamy.
    Kupiłem właśnie ładowarkę Foxsur 12V, 5A (gdzieś tutaj była
    rekomendowana). Na wyświetlaczu widać, że mierzy temperaturę
    i przy -8 stC napięcie ładowania zwiększa do 15,8V. Napięcie
    co chwila się zmienia. Chyba wie co robi.

    Mam mały aku motocyklowy, uważałem go za padnięty. Foxsur
    mówił po 10 min. ładowania że jest FULL. Bez nadziei
    podłączyłem owego Foxsura w trybie Repair (jakiś algorytm
    pulsowania) i po kilku cyklach i kilkudzisięciu godzinach
    wg. manuala aku zreanimował się. Nie wiem jak z utrzymaniem
    parametrów, pojadę w weekend to sprawdzę. Stoi tydzień na zimnie.
    Ale na pierwszy rzut oka różnica poraziła mnie.

    I jeszcze to: miało być dowalanie VAT-u Aliexpressowi,
    a jest darmowy transport w 2 tyg.

    Allegro - co tam u was?

    pozdr serd
    --
    A S

  • 53. Data: 2019-01-29 12:01:51
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 29 stycznia 2019 11:26:38 UTC+1 użytkownik Andrzej S napisał:
    > Bez nadziei
    > podłączyłem owego Foxsura w trybie Repair (jakiś algorytm
    > pulsowania) i po kilku cyklach i kilkudzisięciu godzinach
    > wg. manuala aku zreanimował się.

    Od kilku tygodni mam dokładnie tą samą ładowarkę.
    Mam pytanie o tryb "repair" czy można go używac do aku który jest fizycznie w
    samochodzie?
    Elektronika auta(auto oczywiście wyłączone ale aku podłączony) nie zgłupieje, nie
    padnie od tego "repair"?
    Bo auto niedawno kupiłem i aku niby ok- odpala na mrozie(minus 15stc najwięcej było,
    1,6hdi) itp ale jak raz na kilkanaście minut zostawiłem wyłączone auto z włączonymi
    światłami to już aku nie zakręcił. Foxtur podłączony w tryb "ładowanie ładował aku ze
    20minut i pokazał "full"
    I co prawda od tamtego czasu problemów z aku nie ma ale chcę przetestować ten tryb
    repair tylko się boję żeby od tego elektronika w aucie nie powariowała.

  • 54. Data: 2019-01-29 12:54:17
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 29 Jan 2019 09:33:58 +0000, Queequeg wrote:
> [...]
    >
    > https://chomikuj.pl/user347/Books/Techniczne/Zdzis*c
    5*82aw
    +Zi*c4*99tkiewicz+Akumulatory+samochodowe+i+motocykl

    5 zł :/

    Mateusz

  • 55. Data: 2019-01-29 12:57:43
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Tomalo <r...@g...com> wrote:

    > Jednak producenci pojazdów z systemem start-stop podwyższają, bo jest
    > problem z akumulatorami w takich pojazdach przy napięciu 14 V.

    Ale tam chyba ogólnie jest bardziej skomplikowany kontroler ładowania niż
    prosty regulator z klasycznego alternatora...

    > Problem głównie tkwi w ubytkach wody. Granicą gazowania i rekombinacji
    > dla elektrolitu przyjęto 14,4 V. Powyżej jest spory ubytek wody i nie da
    > się stosować akumulatorów bez korków, tzw. Szczelnych.

    No właśnie. I albo ktoś tę wodę doleje, albo gęstość elektrolitu wzrośnie
    za bardzo i będzie problem (podobno może dojść do korozji płyt).

    > To 14 V jest kompromisem pomiędzy trwałością, żywotnością a stanem
    > naładowania. Dla żywotności i zdolności rozruchu i stanu naładowania
    > lepiej aby to było wyższe napięcie, natomiast dla bezobslugowosci
    > niższe. Ale to nie jedyny aspekt tej sprawy.

    Zastanawiam się, czy pełne naładowanie akumulatora (wysycenie elektrolitu
    siarką) musi wiązać się z gazowaniem.

    Może kontrolery ładowania nie powinny mierzyć napięcia, tylko akumulatory
    powinny mieć wbudowane czujniki gęstości elektrolitu...

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 56. Data: 2019-01-29 13:10:26
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 29 Jan 2019 03:01:51 -0800 (PST), Kris napisał(a):

> [...]
    repair tylko się boję żeby od tego elektronika w aucie nie powariowaŁ
    Panowie, szypta rozumu. Jedynym poprawnym pomiarem stanu faktycznego
    *dowolnego* aku jest naładowanie go w kontrolnych warunkach do pełna i
    kontrolne rozładowanie. Kontrolne to znaczy z użyciem amperomierza,
    woltomierza, opornika kontrolnego, teromostatu i stopera. Wszelkie
    powoływanie się na takie czy inne ładowarki nie ma sensu bo nie znamy
    algorytmu jakm się one posługują. Oraz oczywiście, znajomość właściwych
    charakterystyk publikowanych przez producenta. Więc nie młóćcie plew po
    próżnicy bo przykro was czytać.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 57. Data: 2019-01-29 13:28:12
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 29 stycznia 2019 13:10:28 UTC+1 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:

> [...]
    > kontrolne rozładowanie. Kontrolne to znaczy z użyciem amperomierza,
    > woltomierza, opornika kontrolnego, teromostatu i stopera.

    Kogutek kiedys pisał cos w stylu"Polak jak się w robocie nie upie...li i zmęczy to
    uważa że zapłata mu się nie nalezy"

    To co wyżej piszesz pewnie ma sens ale tez weź pod uwagę że zamiast ręcznie robić to
    co nazywasz wyżej "poprawnym pomiarem stanu faktycznego" może teraz robić jedno
    chińskie urządzenie za kilkanaście usd.
    Gdybym miał robić ręcznie:
    "naładowanie go w kontrolnych warunkach do pełna i kontrolne. rozładowanie ....z
    użyciem amperomierza, woltomierza, opornika kontrolnego, teromostatu i stopera"
    to kliknął bym w allegro i za 200zł zamówił nowe aku i miał na kilka lat spokój
    A skoro mam chińska zabawkę to chętnie ja potestuje. Jeśli mi zabije aku to strata
    niewielka, pytam tylko czy elektroniki w aucie nie uszkodzi bo to trochę bardziej
    kłopotliwe by było.

    >Wszelkie powoływanie się na takie czy inne ładowarki nie ma sensu bo >nie znamy
    algorytmu jakm się one posługują. Oraz oczywiście, znajomość >właściwych
    charakterystyk publikowanych przez producenta.

    Jedyny "algorytm" jaki mi potrzebny to:
    -przed podłączeniem takiej czy innej ładowarki aku działało źle/nie działało wcale
    -po zastosowaniu trybu "repair" aku odżył/działa lepiej/ padł całkowicie

    > Więc nie >młóćcie plew po próżnicy bo przykro was czytać.

    Zauważam nieśmiało że nie ma obowiązku czytania.

  • 58. Data: 2019-01-29 14:03:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 29 Jan 2019 04:28:12 -0800 (PST), Kris napisał(a):

> [...]
    kłopotliwe by było.
    > aku odżył/działa lepiej/ padł całkowicie
    Jasne. Chcesz wiedzieć - weź przyrządy i zmierz. Chcesz mieć spokój -
    weź chińską ładowarkę :) Albo kryształową kulę :)

    > Zauważam nieśmiało że nie ma obowiązku czytania.
    Jasne. Przecież się nie skarżę na głupoty jakie czytam :) Zauważam
    jedynie że są bolesne i w miarę swoich skromnych możliwości edukuję
    glupich żeby ich czytanie mniej bolało :) Taka charytatywna,
    bezinteresowna, iście Owsiakowa inicjatywa.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 59. Data: 2019-01-29 14:09:53
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    glupich żeby ich czytanie mniej bolało :) Taka charytatywna,
    bezinteresowna, iście Owsiakowa inicjatywa.

    PS. Już po napisaniu powyższego, przeczytałem na innej grupie co
    następuje:
    "Nie wkręcaj się. Zauważyłem, że Kris ma tendencję do konfabulowania. "
    Kris, tu wciąż są ludzie dosyć rozgarnięci, do których i ja się
    zaliczam. Byle bzdet nie przejdzie. Dwa razy przeczytaj co napisałeś
    zanim klepniesz w enter, bo podlegasz ocenie.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 60. Data: 2019-01-29 14:19:06
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 29 stycznia 2019 14:09:54 UTC+1 użytkownik Jacek Maciejewski napisał:
    "
    > Kris, tu wciąż są ludzie dosyć rozgarnięci, do których i ja się
    > zaliczam. Byle bzdet nie przejdzie.

    Gdzie bzdety pisałem?
    Zacytujesz?

    > Dwa razy przeczytaj co napisałeś
    > zanim klepniesz w enter, bo podlegasz ocenie.

    To oceniaj.
    Tyle tylko że nie bardzo co masz oceniać bo ja tu do niczego nie przekonywałem
    Zadałem proste mam nadzieje pytanie: czy można ładowarkę foxtur w trybie "repair"
    używać do aku podłączonego w samochodzie.
    Wtrąciłeś się do dyskusji z tekstami nie na temat
    No chyba że masz taką ładowarkę i pokudłączałeś i masz jakąkolwiek wiedzę w tym
    temacie.
    Jak nie masz to poprzestań na czytaniu a może ktoś, kto używa tego typu ładowarek
    odpowie na pytanie.