  • 41. Data: 2012-10-25 18:57:38
    Temat: Re: [OT] lekkie - wycena instalacji elektr.
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dobry wieczór

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:1x2goqucc3bhl.1sf58j3yk9fm.dlg@40tude.net...

    > A jak rozumieć punkt? W/g moich informacji, za punkty należy
    > rozumieć
    > gniazdka, wyłączniki, puszki rozgałęźne i tablicę
    > licznikowo-bezpiecznikową. Prawidłowo?
    [...]

    Podana przeze mnie kwota to górna stawka, zawierająca robociznę, koszt
    materiałów, ZUSy srusy, podatek, transport itp.
    W przypadku ceny samej robocizny stawki oscylują od 20 do 30 zł za
    punkt. Czasem lepiej jest liczyć wg ceny samej robocizny - przy
    obecnych cenach miedzi mozna nie wyjść na swoje ;-)
    Zaś definicja punktu to gniazdo przyłączeniowe lub punkt oswietleniowy
    oraz rozdzielnica. Bez puszek ;-)

    Dobra rada - nawet w przypadku montażu "na fuchę" dobrze jest zrobić
    dokumentację powykonawczą. W przyszłości to znakomite źródło wiedzy o
    rozplanowaniu sieci, rozbiciu na podobwody itp. Zaś w przypadku
    ewentualnych zmian - rozbudowy taka "ściąga" może być świetną pomocą.

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 42. Data: 2012-10-25 19:18:29
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 25 Oct 2012 18:57:38 +0200, Krzysztof Kucharski napisał(a):

> [...]
    > obecnych cenach miedzi mozna nie wyjść na swoje ;-)
    > Zaś definicja punktu to gniazdo przyłączeniowe lub punkt oswietleniowy
    Acha :) bo już myślałem że chodzi o samą robociznę :)

> [...]
    > rozplanowaniu sieci, rozbiciu na podobwody itp. Zaś w przypadku
    > ewentualnych zmian - rozbudowy taka "ściąga" może być świetną pomocą.
    Jasne, rysunek powykonawczy będzie zrobiony.
    Dzięki za merytoryczną pomoc, czasem trudno o nią się doprosić, choć przy
    okazji zawsze się czegoś pożytecznego z rozpętanej dyskusji człowiek dowie
    :)

    --
    Jacek

  • 43. Data: 2012-10-25 19:45:48
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    Dobry wieczór

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

    [...]
    > Acha :) bo już myślałem że chodzi o samą robociznę :)
    [...]

    Tak dobrze to mają hydraulicy - 100 - 120 zł od punktu. Sama
    robocizna.

    [...]
    > Dzięki za merytoryczną pomoc, czasem trudno o nią się doprosić, choć
    > przy
    > okazji zawsze się czegoś pożytecznego z rozpętanej dyskusji człowiek
    > dowie
    [...]

    Miło mi, ze mogłem okazać się pomocny :-)

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 44. Data: 2012-10-25 19:49:34
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Waldemar Krzok wrote:

    > Poszukam, ale chyba stoi w drugiej warstwie, więc będzie przesuwanka ;-)

    Hau, hau. Odszczekuję niniejszym. W Polsce wolno lutować. Jedyne co jest
    zakazane, to lutowane (np. linki) podłączać pod śruby.

    Da się wygooglać. Na stronie SEPu jest fajny dokument na ten temat.

    Waldek

  • 45. Data: 2012-10-25 20:00:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 25 Oct 2012 19:49:34 +0200, Waldemar Krzok napisał(a):
    > Hau, hau. Odszczekuję niniejszym. W Polsce wolno lutować. Jedyne co jest
    > zakazane, to lutowane (np. linki) podłączać pod śruby.
    > Da się wygooglać. Na stronie SEPu jest fajny dokument na ten temat.

    A mozna prosic link ?

    Bo tego zakazu nie rozumiem - zalutowac koncowke linki i przykrecic - co w
    tym zlego ? Wrecz wydaje mi sie ze to bardzo dobrze, i tak sie powinno
    robic.

    J.

  • 46. Data: 2012-10-25 20:57:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Thursday, October 25, 2012, 8:00:03 PM, you wrote:

    > A mozna prosic link ?
    > Bo tego zakazu nie rozumiem - zalutowac koncowke linki i przykrecic - co w
    > tym zlego ? Wrecz wydaje mi sie ze to bardzo dobrze, i tak sie powinno
    > robic.

    Tak się kiedyś robiło we wtyczkach i się wtyczki wypalały. Od ładnych
    paru lat stosuję tulejki i nie ma problemu.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 47. Data: 2012-10-25 21:52:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 25 Oct 2012 20:57:16 +0200, RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello J.F.,
    >
    > Tak się kiedyś robiło we wtyczkach i się wtyczki wypalały.

    Na pewno od zalutowania ?

    >Od ładnych paru lat stosuję tulejki i nie ma problemu.

    Tulejki tansze, wiec ten argument mnie nie przekonuje :-)

    A jeszcze tansze bedzie przygrzanie przewodu do bolca :-)

    J.

  • 48. Data: 2012-10-25 22:50:40
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    > Podobnie jest z tzw. połączeniami owijanymi. Mam na myśli te czworokątne
    > kołki, wokół których specjalną owijarką ciasno owija się drut (używa się
    > jeszcze tego?). One mają wszystkie parametry lepsze od drucika lutowanego
    > do łączówki -- mniejsza oporność, mniejsza stopa źle wykonanych łączeń,
    > mniejsza awaryjność w czasie eksploatacji.

    Ale tam zwojów było kilka, o ile pamiętam. To nie to samo co wetknięcie
    przewodu w płytkę i kropla cyny.
    Odra miała takie połączenia, raczej nie było z tym problemów.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 49. Data: 2012-10-25 22:51:01
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J.F. wrote:

> [...]

    http://www.sep.com.pl/opracowania/opracowania_system
    y_rozw_instal_el_bud.doc

    > Na pewno od zalutowania ?

    > Tulejki tansze, wiec ten argument mnie nie przekonuje :-)
    >
    > A jeszcze tansze bedzie przygrzanie przewodu do bolca :-)

    I tak się też robi komercyjnie. A cyna pod ciśnieniem pływa i kontakt się
    psuje, potem się grzeje i bardziej pogarsza.

    Waldek

  • 50. Data: 2012-10-25 22:52:24
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    wrote:

    > Ha ha, znowu coś źe przeczytałeś, bo żeby linkę przykręcić do śruby to
    > obowiązkowo musisz ją albo polutować, albo za tulejkować:)

    Obowiązkowo zatulejkować, lutowanie zakazane.