  • Data: 2016-08-05 07:58:01
    Temat: Re: Obiektyw makro M42 do statycznych obrazów
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Daruj sobie. Bo albo jest tak jak napisałem, czyli wyssane z Wiki bzdury powtarzasz
    je , w nie wierząc, albo dobrze wiesz że to idiotyzmy i żarty sobie robisz z
    pytającego.

    nie powinenes udzielac porad , nie znajac podstawowych pojec.
    to nie tylko starcze poczucie humoru ale i starczy upor .

    tutaj masz bardzo powazne opracowanie firmy Zeiss , dr Nasse - wspolkonstruktora
    bodaj najlepszych aktualnie obiektywow lini otus itp .
    nie musisz znac jezyka . na stronie 12 podany jest wzor na hiperfocalna :

    http://www.zeiss.com/content/dam/Photography/new/pdf
    /de/cln_archiv/cln35_de_web_special_bokeh.pdf

    odczytaj wzor na hiperfoclana - strona 12

    dokladnie taki sam jak wskazana przeze mnie polskojezyczna wiki.
    ten wzor znajdziesz w wielu poradnikach i opracowaniach .
    Zaslanianie sie "nie bo to wiki ", traktuje nie tyle jako przejaw poczucia humoru co
    wyraz ignorancji i zamkniecia na doplyw wiedzy.

    Rada zeby do fotografii macro zalozyc mieszek i nastawic odleglosc hiperfocalna , a
    nastepnie przez zblizenie uzyskac odpowiednia skale odwzorowania jest zwyczajnie
    idiotyczna.

    natychmiast mozna wyprowadzic wzory na odpowiednie odleglosci

    rownianie soczewki ( jesli nie wierzycz wiki poszukaj w encyklopedii brytanica)

    (1) 1/x+1/y = 1/f

    y - odleglosc obrazowa
    x - odleglosc przedmiotowa
    f ogniskowa

    zdefiniujmy skale odzorowania S = y/x

    (2) x=y/s

    wstwmy do (1)

    (3) s/y+1/y=1/f czyli (s+1)/y=1/f czyli y=f*s+f czyli

    (4) y=f(1+s)

    taka odleglosc pomiedzy obiektywem a plaszczyzna matryca nalezy ustawic w zaleznosci
    od zadanej skali odwzorowani s.

    widac , ze dla skali odzworowania s=1 nalezy zastosowac w sumie odleglosc rowna
    podwojnej ogniskowej .
    odleglosc przedmiotowa w tym wypadku :

    1/x+1/2*f=1/f czyli 1/x= 2/2*f czyli

    (5) X= f

    odleglosc przedmiotowa = F

    a ty chcesz stosowac odleglosc hiperfoclana wynoszaca kilka - kilkadziesiat metrow
    !!!
    Nie da sie zrobic ostrego macro przy nastwie odleglosci obiektywu na hiperfocalna -
    to wykluczone.

    > Marcin
    > PS Nasadki Raynoxa to achromaty, nie apochromaty. Tymczasem soczewki prawdziwie
    apochromatyczne sprzedawali kiedyś sowieci, prawie wyłącznie fi 52 - i miały one
    średnicę tylko minimalnie mniejszą od gwintu filtrowego.

    raynox jest dokladnie mowiac semiapochromatem

    korekte dla barw R i B uzyskuje sie przez uklad dwusoczewkowy ze szkiel cron i flint.
    Na stronie raynoxa nawet podaja wspolczynniki zalamania uzytych szkiel - dwa rozne.
    Trzecia skladowa G koryguje sie przez zastosowania trzeciej soczewki
    nieskodyspersyjnej. W raynoxie zastosowanao trzecia soczewke ze szkla o normalnej
    dyspersji , co koryguje teoretycznie czesciowo ale nie calkowicie aberacje dla
    skladowaj barwy G , dlatego mowimy o semiapo. Aberacje chromatyczna ( i nie tylko )
    ograniczy sie przez zastosowanie szkiel o mniejszej srednicy. Takim jest raynox -
    srednica szkiel wynosi tylko ok 35 mm. Mimo tego mozna zalozyc na obiektywy ze
    szklami o wieszej srednicy pod warunkiem ich odpowiedniego kata widzenia. Raynox jest
    odpowiedni i nie winietuje dla obiektywow o ogniskowej > ok ekwiwalent 70 mm. Na
    krotszych ogniskowych bedzie vinietowal nawet w wiekszosci jasnych kompaktow.

    tyle w temacie.
    chce przeprosic autora watku za te dygresje , ale skoro wzialem juz udzial w tej
    dyskusji , to czuje sie zobowiazany ja rzeczowo zakonczyc.

    pzdr