    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Odbieranie wiadomości na mikrokontrolerze
    Date: Wed, 22 May 2019 11:06:59 +0200

    dyskusyjnych:qc31va$mve$1$P...@n...chmurka.ne
    t...
    W dniu 2019-05-22 o 07:40, Luke pisze:

    >Nie znam szczegółów SSL. Wyprowadźcie mnie jeśli jestem w błędzie.
    >Jak się loguję do banku po SSL to:

    SSL sprawdza certyfikaty, czy to jest dodatkowa funkcja ?
    Wydaje mi sie, ze nie sprawdza.

    >- ja ufam, że to jest właściwa strona dzięki mojemu zaufaniu do
    >'strony trzeciej' potwierdzającej certyfikat banku. Daje to duży
    >poziom zaufania, że po drugiej stronie jest faktycznie mój bank pod
    >warunkiem, że ktoś mi nie podrzucił wcześniej na komputer certyfikatu
    >jakiejś innej trzeciej strony tak, że mój komputer uznał go za
    >zaufany (nie jest łatwe, ale czy wykluczone).

    A tych stron jest chyba wiecej niz trzy - tzn przegladarka, a moze juz
    system ma zaszyte certyfikaty kilku organizacji, ktore moga sprawdzic
    nastepne organizacje, ktore dopiero certyfikuja bank, albo kolejna
    organizacje.

    >- dużo gorzej jest w drugą stronę. Jedynym potwierdzeniem dla banku,
    >że ja to ja jest hasło.
    >Hasło 10 znakowe ma podobno siłę rzędu 55 bitów (występujące
    >korelacje

    Ba - w takim Millenium sa 4 znaki plus pesel.
    Przy maskowanym hasle mozesz podajesz 4-5 znakow.

    >między znakami powodują, że jeden znak typowo wnosi (o ile się nie
    >mylę) coś między 5 a 6 bitów). Podczas, gdy obecnie algorytmy o sile
    >poniżej 128 bitów uważane są za słabe.

    Ale czego sie obawiasz - ze ktos wykradnie z banku plik z
    zaszyfrowanymi haslami i zacznie rozkodowywac ?
    Czy, ze ktos zacznie sie logowac na losowe hasla ?

    Tu sa kolejne zabezpieczenia - np trzy podania zlego hasla blokuja
    dostep.
    I mam nadzieje, ze ktos w banku monitoruje, ze np z tego adresu IP
    ktos probuje zgadnac haslo.

    Tym niemniej ... majac opanowane tysiace komputerow w terenie (jakis
    wirus), mozna by probowac losowych hasel.
    Tylko - jesli szansa trafienia jest np 1:100 mln, to tysiace
    komputerow nie pomoga, trzeba by miliony, zeby bank sie nie
    zorientowal ...
    no chyba, ze haslo krotsze i mamy szanse np 1:100 tys ... w pare dni
    mozna cos trafic, bez wzbudzania podejrzen.

    >Hasło powinno być wydłużane (ale nie wiem czy w SSL jest i czy to
    >wynika z samego SSL, czy zależy od implementacji).

    Ale haslo do banku podajesz juz przez SSL.
    Sama sesja SSL ma jakis klucz szyfrowania, losowy,

    >W książce "Kryptografia w Praktyce" (polskie wydanie 2004)
    >wyczytałem, że kryptografia asymetryczna ma sens wtedy, gdy
    >komunikujący się ze sobą nie mogą się wcześniej ze sobą spotkać w
    >celu wymiany wspólnej tajemnicy a mają wspólnego kogoś komu ufają.

    >Jeśli user implementujący komunikację między sobą a mikrokontrolerem
    >jest w stanie spotkać się w tajemnicy z tym mikrokontrolerem i
    >wymienić się kluczami to nie ma powodu opierać komunikacji z nim na
    >zaufaniu do trzeciej strony. Tak przynajmniej mi się wydaje.

    No i gdzies tam sa przewidziane pliki certyfikatow, rozsylane inna
    droga.
    Ale w wielu przypadkach dzialalnosci bankowej bedzie to nadmierne
    utrudnienie.
    A jak klient cos zgubi daleko od domu ?

    No i zauwaz, ze teraz stawiaja na apki w telefonie - tu juz mozna
    identyfikowac konkretna instalacje/telefon.
    Pytanie tylko, czy tego sie nie da latwo wykrasc z telefonu.

    J.