    Subject: Re: Open Source czyli kolonializm intelektualny
    Newsgroups: pl.comp.programming
    From: Marcin <n...@n...com>
    Date: Fri, 16 Nov 2018 23:07:01 +0100

    Witam

    W dniu 2018-11-16 o 09:06, Maciej Sobczak pisze:

    > Zauważ też, że skoro emulator jest darmowy, to każdy mógł zrobić konsolę
    > z tym emulatorem w środku. Może nie mógłby jej nazwać "Sony PS1",
    > ale nie widzę problemu z opakowaniem emulatora w jakieś pudełko
    > z inną nazwą. Dlaczego nikt tego nie zrobił?

    Niekoniecznie. Nie wiem jak w przypadku PS1 ale np. w przypadku Amigi
    emulator komputera owszem jest na licencji OpenSource ale potrzebny
    jeszcze ROM komputera i tutaj zaczynaja sie schody. Jest wlasciciel praw
    do ROMu i on go nie daje za darmo, tylko sprzedaje. Wiec nie moze
    powstac legalnie odpowiednik Amigi bez zaplacenia oplat, chociaz
    emulator jest.

    > Dlaczego więc mamy się dziwić, że jego autorzy na nim
    > nie zarobią?

    Nie dziwie sie, ze autorzy nie zarobia na emulatorze ale dziwie sie, ze
    chcialo im sie go zrobic i oddac za darmo z kodem nie probujac nawet na
    nim zarobic.

    > Ogólnie: rynek nie płaci za wysiłek, tylko za wartość dodaną, którą
    > wycenia odbiorca - wyłącznie i subiektywnie. Dlatego wysiłek bez
    > wynagrodzenia nie jest dziwny, nie jest też dziwne zarabianie na
    > pozorach. W branży elektroniczno-programistycznej jest to widoczne
    > nawet bardziej, niż gdzie indziej.

    Tutaj pelna zgoda. Tylko czy poswiecajac swoj wolny czas na tworzenie
    otwartego oporgramowania (nie mowie o sytuacji, gdy firma z pewnych
    wzgledow decyduje sie udostepnic swoj kod na jednej z wolnych licencji)
    jakby od razu skazujemy sie na porazke (przynajmniej finansowa)?
    Ja nie widze poza IT zeby ktos poswiecal swoj czas na robienie za darmo
    czegos z czego glownie korzysta biznes. Rozumiem pomaganie za darmo
    biednym, schorowanym itp. ale nie bardzo ogarniam pomaganie biznesowi.

    Pozdrawiam,
    Marcin