    From: AMX <r...@b...cy>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Oszacowanie naprężenia w zbrojeniu stropu
    Date: Sun, 14 Sep 2014 19:03:47 +0000 (UTC)

    On Sun, 7 Sep 2014 17:48:46 +0200, KS <b...@b...pl> wrote:
    > Witam,
    >
    > Chcę sprawdzić jakiego rzędu zapas wytrzymałości ma strop.
    > Zaznaczam że mechanikiem nie jestem a tym bardziej budowlańcem.
    > Zaznaczam że nic nie projektuję ani na swoje potrzeby ani tym pbardziej
    > innych, chodzi tylko o oszacowanie.

    > Dla uproszczenia będę się posługiwał kg a nie N (wiem ze to nie jest
    > poprawne)

    Jest to poprawne ale raczej nielegalne. Tam gdzie biurokracja
    jest mniej rozwinięta i jest to legalne używają oznaczenia kgf
    dla siły oraz kg dla masy.

    > Załóżmy że mamy metrowej szerokości płytę o rozpiętosci między podporami 5m,
    > grubości 22cm.
    > Na tym leży oddylatowana wylewka powiedzmy dla równego rachunku 8cm gruba.

    > [..]

    > Dzieląc to przez taki parametr As który mam na rysunku stropu a jest to
    > zdaje się powierzchnia zborjenia na metr szerokości stropu otrzymuję
    > 24671kg/5cm2=4181kg/cm2 zbrojenia.

    W budownictwie a w szczególności w żelbecie raczej nie korzysta
    się z naprężeń przy projektowaniu, gdyż zarówno beton jak i stal
    często pracują w zakresie plastycznym (dla betonu to dość umowne
    pojęcie).

    Podejście jest takie, że obliczamy maksymalną nośność przekroju i
    jeśli siły wewnętrzne wywołane obciązeniem są mniejsze od
    nośności to uważamy, że konstrukcja będzie bezpieczna.

    Wedle moich szacunków nośność tego przekroju na zginanie (przy
    założeniach dotyczących klasy stali i betonu) jest około 38 kNm.
    Natomiast maksymalny moment zginający od ciężaru własnego wynosi
    23 kNm (środek przekroju).

    Nie ma tu sprawdzenia nośności na ścinanie, rozwarcia rys ani
    ugięcia.

    AMX

    --
    adres w rot13