    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: POpularno?? j?zyk?w programowania ??
    Date: Sat, 12 Oct 2019 16:34:20 +0200
    <5d86b148$0$520$65785112@news.neostrada.pl> <qm7c3j$pl6$1@dont-email.me>
    <5d87968d$0$503$65785112@news.neostrada.pl> <qm875f$g8o$1@dont-email.me>
    <5d87b31a$0$522$65785112@news.neostrada.pl> <qm8e0j$s55$1@dont-email.me>
    <qmgven$som$1@z-news.wcss.wroc.pl>
    <f...@g...com>
    <qmnls7$tml$2@news.icm.edu.pl>
    <b...@g...com>
    <qmtap2$kfe$1@dont-email.me>
    <4...@g...com>
    <qn5dj9$qh9$3@dont-email.me>
    <b...@g...com>
    <qn82tb$4uq$1@dont-email.me> <qn85ev$ml7$1@news.icm.edu.pl>
    <qn85qb$lth$1@dont-email.me> <qn87hu$qnt$1@news.icm.edu.pl>
    <qn87ok$ca$2@dont-email.me> <qn9ac8$81m$1@news.icm.edu.pl>
    <qn9ip9$r44$1@dont-email.me> <qnc33g$19p7$3@gioia.aioe.org>
    <qncc7j$umu$4@dont-email.me> <qnhbgh$16fg$1@gioia.aioe.org>
    <qno26k$90o$1@dont-email.me> <qno6jm$u1s$1@gioia.aioe.org>

    On 10/10/2019 23:08, AK wrote:
    > Ktos kto mieni sie informatykiem i mowi o Windows, ze to jakas nisza,

    Możesz udowodnć tezę odwrotną. Zacznij np. od ilosci systemów
    operacyjnych w ogóle na świecie w użytku.

    Zacznij tutaj:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_operati
    ng_systems

    Ale nic o buz nie wiadomo. Tako rzecze szaman który to zadanie postawił.

    > Niby dlaczego. (Prawie) zawsze sie da.

    Nie, możez sobie pisać *jakieś* unit testy. To zawsze można, choćby po
    to żeby zadowolić jakiegoś speca i komisje za zielonym suknem.

    > Gdy naprawde ciezko, to mock buza() tez jest pewnym wyjsciem.

    Żeby napisać mocka buza musiz wiedzieć jakie przyjmuje stany dozwolone.
    Inaczej możesz ten mock wydłubać na return 4; tylko że to co najwyżej
    przetesuje nerwy grupy na codereview.

    > Mock chocby wylacznie po tp aby prze-unit-testowac funa()

    Nie a się go przetestować, szaman Sławek wyjaśnił że wiedza o buz() jest
    niezbędna do testowania fun().

    > To sobie zgromadz te dane buz()-a dla tychze wspolczynnikow.

    Nie ma buz(). Nie ma współczynników. Nic o niej nie wiadomo.

    > Te "tajemnicze" funkcje sa _takimi samymi_ jak kazde inne.

    Nie. Jesli to funkcja która liczy sin() to chwilowo nie znamy kątów dla
    których jest większa niż 1 wiec istnieje nikła szansa że nalezy testować
    fun() na inne wartości. Albo inaczej: można, tylko po h...

    Nie, nie każda funkcja jest taka sama.

    > Identycznie jak te jawne (z source kodem itp) podlegaja unittestowaniu.

    I ich nie ma. Nie ma więc uni testowania, co nie przeszkadza testować
    inaczej, jak choćby uzywając jakiś wyssanych z palca constrains, które w
    tym przykładzie i tak nie zadziałają bo przykład zakłada jakiś buz() i dupa.

    > Baju baju...
    > Inne warstwy sluza zupelnie czemu innemu, a nie testowaniu pojedynczych
    > funkcji.

    To są dwie funkcjie, jedna znany drugą nie. Nie ma jak testować na
    poziomie programisty piszącego fun(). Być może jest możliwośc testowania
    na poziomie kogoś kto zna buz(), być może to będzie programista, ale to
    nie będzie unit test.

    Zapewne kiedyś, w dalekkiej przyszłości linkowania kodu, buz() się
    ujawni albo może go ktoś załaduje w runtime. To wtedy bedzie testowanie
    po integracji.

    > Ze niby fun() nie jest normalna funkcja?
    > Chyba sobie kpisz.

    Ależ normalna, ale niestety nie jest kompletna.

    > Juz lepiej zmock-uj tego buz() /fakt, nie zawsze sie da/ gdy nie chce ci
    > sie przygotowac _faktycznych_ danych.

    Żeby napisać mocka muszę coś wiedzieć. Tutaj nic nie wiemy. Sławek
    pewnie niecierpliwie przebiera nogami żeby dowiedzieć się w jakiej
    szklanej kuli mam wyczytać co to jest buz(). Chwilowo nawet a Algolu
    takiej nie wymyślili.

    Więc tak, możesz sobie cośtam potestować unitestami ściemniając że niby
    działa bo dla 3,7 i 50000 działa. Ale to nie jest testowanie, to tylko
    taki wyścig na ilośc kkloc-ów.

    > To juz jest horrendum :)
    > Ze niby musi byc znany kod fukcji, aby ja prze-unittestowac?

    Musisz znać jej odpowiedzi na dane wejściowe, opisane w jakimś specu.
    Tutaj buz() jest nieznany. Czy to będzie kod czy specyfikacja, nie ma
    znaczenia. Pokaż buz() to go uzyje, albo pokaż speca to sobie mocka napiszę.

    > Chopie, nie blamuj sie calkiem.

    Patrzysz czasem w lustro jak dajesz innym rady?