    From: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Partycjonowanie dysku
    Date: Mon, 12 Jun 2017 20:00:16 +0200

    "Jan Stożek" 1...@p...stozek.waw.pl

    > Dowolną.

    > Klon, to nie kopia, tylko coś w rodzaju kopii wirtualnej
    > powiązanej z oryginałem. Technicznie rzecz biorąc tworzy się migawkę
    > zawierającą aktualny stan maszyny klonowanej i zapisuje pliki
    > konfiguracyjne nowej maszyny - i rzeczywiście trwa to kilkadziesiąt
    > sekund łącznie z wyklikaniem wszystkiego. Nowa maszyna wirtualna
    > odwołuje się do starej, a na swoich "dyskach" zapisuje tylko zmiany w
    > stosunku do oryginału.

    Typowe starcie słabego praktyka (czyli mnie) z teoretykiem?...

    > A to był klon czy migawka?

    Migawki w VBoxie to faktycznie ;) sekundy.
    Czy Ty jesteś prowokatorem, czy czystym
    teoretykiem, który VK zna ze słyszenia?...

    > Tak.

    Jako migawkę?

    > Wirtualizacja ma bardzo dużo zalet. Na przykład dzięki
    > całkowitemu odklejeniu konfiguracji wirtualnego sprzętu od sprzętu
    > fizycznego możesz w dowolnym momencie przenieść maszynę wirtualną z
    > jednego komputera fizycznego na inny - także w czasie pracy.

    W czasie pracy czego? -- gospodarza czy virtualnego?

    > Na
    > fizycznych maszynach tego nie zrobisz jeżeli nie masz identycznej
    > konfiguracji, albo przynajmniej jest to bardziej skomplikowane i
    > czasochłonne - bo trzeba potem przeinstalować bazylion driverów, a
    > niektóre systemy (np. Windows) potrafią w ogóle nie wstać w takiej
    > sytuacji. W przypadku VM nie ma to znaczenia, bo komunikacją ze
    > sprzętem zajmuje się oprogramowanie hosta, natomiast VM "widzi"
    > konfigurację sprzętu określoną w jej konfiguracji, a nie przez
    > fizyczny sprzęt.

    Czyli jesteś czystym teoretykiem. :)
    (choć niżej zapewniasz o tym, że praktykujesz jako profesjonalista)

    > Ergo: kupujesz dowolny serwer dowolnej firmy,
    > uruchamiasz platformę wirtualizacji i możesz przenieść wszystkie
    > działające maszyny wirtualne bez żadnych zmian.

    Wymieniłeś na razie jedną zaletę.

    > VM mają wbudowane mechanizmy migawek - można zapisać aktualny
    > stan maszyny, coś wypróbować, a w razie potrzeby - jednym kliknięciem
    > się wycofać.

    Chyba nigdy tego nie przerabiałeś w praktyce. :)

    > Mogę też zawiesić działanie maszyny wirtualnej (z
    > dokładnością do cyklu zegara maszynowego i stanu rejestrów procesora),
    > zapisać go na później i wznowić wtedy, kiedy jest mi potrzebna.

    To można także z rzeczywistą.

    > W przypadku maszyn fizycznych jest to możliwe tylko wtedy, kiedy taka
    > możliwość jest zawarta w systemie operacyjnym. Mogę łatwo przestawić
    > zegar udając, że jest inna pora albo spowolnić czy przyspieszyć upływ
    > czasu w stosunku do rzeczywistości.

    To był mój pierwszy program ;) dotykający nizin -- pertraktacje z czasem.
    (przykładowo -- nakłonienie czasu do (jakże pożądanego) cofania się)

    > Na komputerze domowym używam maszyn wirtualnych do testowania

    Czego używasz? (jakiego virtualnego komputera?)
    Jakiegoś znanego powszechnie, czy specjalistycznego?

    > oprogramowania przed instalacją (jeżeli mi się nie spodoba - to po co
    > mam sobie zaśmiecać dysk albo ryzykować uszkodzenie systemu), ale
    > także do odpalania aplikacji z innych systemów operacyjnych.

    Innym niż ten, który masz na komputerze rzeczywistym?
    To druga zaleta VK.

    > Mam na
    > przykład aplikację, którą uruchamiam w VM z Windows XP z praktycznie
    > minimalnym przydziałem RAM (nawet mniejszym, niż był potrzebny do
    > instalacji)- ale równocześnie mam dostęp do systemu-gospodarza i
    > odpowiadam na newsy.

    Niezwykłe! [niemal jak ja obecnie -- na WXP mam OE; pod spodem mam W10]

    > No i jej prawie nigdy nie wyłączam - zawieszam do
    > następnego razu.

    Migawką?

    > Za to w pracy mam VM z potrzebnym, ale rzadko
    > używanym oprogramowaniem. Zamiast instalować software na fizycznym
    > komputerze i marnować miejsce pracy albo instalować wszystkim i
    > marnować pieniądze, mamy je na VM; jeżeli ktoś potrzebuje, może się
    > połączyć ze swojego komputera i skorzystać. A jak nikt nie potrzebuje,
    > VM nie zużywa praktycznie żadnych zasobów serwera.

    Piszesz o praktyce, ale jak czysty teoretyk. :)

    >>> Szybkością.

    > W dobie tanich serwerów, tanich dysków większe znaczenie ma
    > komfort, wygoda i koszty zarządzania, a nie liczba taktów zegara
    > traconych na obsłudze VM.

    ?????

    > Z drugiej strony, dużo się oszczędza na nadsubskrypcji. Na
    > przykład jak masz 10 komputerów, na których jest wolne po 100 GB,
    > bezsensownie marnujesz 1 TB miejsca. Jeżeli masz 10 komputerów, które
    > mają identyczną konfigurację systemu operacyjnego (@ 20 GB), marnujesz
    > kolejne 200 GB. W przypadku stosowania VM używasz tylko tyle miejsca,
    > ile rzeczywiście potrzebujesz. Dzięki temu rzeczywistą powierzchnię
    > kupuje się w innym rytmie, niż by to wynikało z teoretycznego wzrostu
    > zapotrzebowania, co w firmach obniża koszty zakupów.

    Bardzo ciekawe_inaczej wywody...

    Przepraszam za szczerość...

    > Urządzenia. To takie zielone albo niebieskie pudełko
    > zawierające wyłącznie dyski (magnetyczne albo SSD).

    Innymi słowy -- urządzenia to dyski... ;)

    > Po to, żeby można było uruchomić chodzący system w maszynie wirtualnej.

    Zmrużyłem oko w emotce.

    > To taki rodzaj terminal . Swego rodzaju powrót do początków. ;)

    Jesteś jednym z praktyków praktykujących teoretycznie?

    > A co konkretnie masz na myśli?
    > * VirtualBox nie komunikuje się bezpośrednio ze sprzętem, bo
    > tym zajmuje się system operacyjny gospodarza. W tym sensie Word czy
    > Excel też nie wspierają NVidii.

    Libre (taki wolny Word) wspiera. ;)

    > * Maszyny wirtualne działają w środowisku wirtualnym, które
    > jest całkowicie niezależne od środowiska fizycznego. Nie ta warstwa.

    Tak jest!!! ;) Niezależne od:

    CPU
    CDRWitd.
    USB
    RAMu

    Proponuję Ci, abyś na chwilę ;) przestał pisać, a zaczął na tym
    pracować. A jeśli na tym pracujesz -- byś zaczął pracować rozsądnie. :)

    Do tego radzę Ci zastanowienie się nad ,,sprzętowym wspieraniem
    wirtualnych maszyn'', Co ono daje itd...

    -=-

    VBox nie wykorzystuje NVidii.
    Przeglądarki netowe, soft do DVB-T, odtwarzacze filmów, CC itd. -- wykorzystują.
    (w pikach -- aż do 100%)