  • Data: 2016-09-28 11:32:04
    Temat: Re: Pascal - ankieta
    Od: Roman Tyczka <n...@b...no> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 28 Sep 2016 08:29:48 +0200, slawek wrote:

    > Na przykład:
    >
    > 1. Duże pieniądze (asembler, Cobol), bo trudno o dobrych
    > specjalistów.
    >
    > 2. Niszowe zastosowania (Mathematica, Prolog, LabView), bo nie ma nic
    > lepszego akurat do tego do czego dany język się stosuje.
    >
    > 3. Istniejący kod (Fortran), bo po co wynajdywać LAPACK na nowo.
    >
    > 4. Dostępność (VBA, BASCOM), bo akurat jest.
    >
    > 5. Udogodnienia (Ratfor, Coffee Script).
    >
    > Itd. Itp.
    >
    > Pascal nie spełnia powyższych.

    Myślę, że częściowo spełnia, spełnia też inne, ale o tym nie wiesz, bo go
    nie znasz i opierasz się na mitach. Ale faktem jest, że jest niszowy i
    główną winę za to ponosi Borland, który go utopił 10 lat temu, późniejsze
    nieporadne próby odkopania go przez nowych właścicieli są marne i jest jak
    jest. Niemniej jeśli chodzi o sam język (zarówno Delphi jak i open sourcowy
    Free Pascal) to są to nowoczesne i sprawne języki, łączące wysokopoziomową
    obiektwość z ficzerami typu generyki itd. z niskopopziomowością C czy ASMa.
    Ponadto sam język pomimo zarzutów typu "begin/end" (śmiesznych zarzutów, bo
    choćby samo IDE pisze te słowa automatycznie) ma kilka ciekawych cech
    jakich brakuje innym językom: moduły/unity pozwalające ładnie zarządzać
    kodem. konstrukcje try...except obsługującą wujątki czy try...except
    chroniącą zasoby, i inne rzadko spotykane w jednym pakiecie (bo w praktyce
    C nie ma obiektów, C++ brakuje try except, java czy .net nie kompilują
    natywnie i żrą mnóstwo zasobów, itd.)
    Ponadto Delphi umożliwia tworzenie jednego GUI na różne platformy z
    natywnym kompilatem, co nie jest powszechne w innych środowiskach.
    Zatem ma parę wartych uwagi cech, ale przez to, że jest stereotypowo
    postrzegany jako zabawka do nauki programowania, oraz przez dupiaty
    marketing przepadł w zawodach i choć się trochę ostatnio podnosi to raczej
    nigdy nie już będzie istotny.

    ps. co do szkół to mam znajomego nauczyciela w technikum informatycznym i
    od niego wiem, że z pascala wycofali się wiele lat temu, obecnie jadą na
    C++ i JS

    --
    pozdrawiam
    Roman Tyczka