    From: "w...@g...com" <w...@g...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Pękające szyny - siła natury, czy niedbalstwo ?
    Date: Thu, 8 Jan 2009 06:37:42 -0800 (PST)

    Konrad Anikiel napisał(a):

    > A czy wie kto?, czy to p?kanie jest zm?czeniowe, czy kruche?
    > Konrad

    Pan Kopnrad pyta :
    1. O naprężenia spowodowane zmarznięciem szyn.

    Oszacowanie to około 1/4 , może 1/3 Re, (bo w temperaturze ujemnej a
    nie mam dostępu do karty materiałowej stali na szyny), granicy
    plastyczności, licząc od zera do tych 35 st.mrozu.

    2. O rodzaj przełomu, doraźne urwanie czy zmęczeniowe.

    Doraźne pęknięcie jest przy takich naprężeniach [(1/4 -1/3) Re] mało
    prawdopodobne.
    Stawiałbym na szybki rozwój pęknicia już tam obecnego, najpewniej w
    główce szyny, w jej środku. Choć rozwój pęknięcia może w takim
    przypadku zachodzić od powierzchni jezdnej, gdzie mikropęknięcia są
    zawsze. Nie byłbym zaskoczony tym, że szyna pęka w trakcie przejazdu
    po niej wagonów. I wtedy końcowe w składzie wykolejają się najeżdżając
    na tę "dziurę" .
    Twardość, umocnienie przez zgniot może być w tym przypadku, kiedy
    takie mikropęknięcia zaszły, niesympatycznym zjawiskiem,
    intensyfikującym proces rozwoju szczliny.
    W.Kr.
    PS. Też bym taki przełom chciał oglądnąć. Wnioski mogą być
    interesujące.