  • 61. Data: 2019-07-22 17:59:31
    Temat: Re: Potrzebny Android do 700zł
    Od: Trybun <M...@j...ru>

    W dniu 22.07.2019 o 15:09, Liwiusz pisze:

    > Tu nic o ROM nie ma:
    > https://www.telepolis.pl/telefony/tp-link/neffos-x1-
    max

    > A że gdzieś ktoś wspomina o ROM w takiej sytuacji, cóż, młody, bo
    > widać że nigdy 8-bitowego komputera nie miał, bo by takich głupot nie
    > pisał (dawniej jak ludzie mieli 64kb RAM i 8kb ROM to jakoś bardziej
    > pamięć szanowali i wiedzieli co jest co:)

    Tu nie ma. Natomiast na samym telefonie jest naklejony taki foliowy
    rodzaj tabliczki znamionowej. W zasadzie do usunięcie po zakupie, ale u
    mnie nadal jest naklejona. I informację o telefonie mam pod ręką, a stoi
    tam jak byk o RAM i ROM odpowiednio 3 i 64GB. Jedno małe pytanie - gdzie
    producenci telefonów umieszczają ten "prawdziwy" ROM do którego odnosimy
    się mając na uwadze komputery?

  • 62. Data: 2019-07-22 18:04:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...

    >Tu nic o ROM nie ma:
    >https://www.telepolis.pl/telefony/tp-link/neffos-x1
    -max

    Bo sie nie znaja :-P
    Producent chyba lepiej wie, co do telefonu wsadza, a oni nawet
    przepisac nie potrafia :-P
    http://www.neffos.pl/product#x-series

> [...]
    >pisał (dawniej jak ludzie mieli 64kb RAM i 8kb ROM to jakoś bardziej
    >pamięć szanowali i wiedzieli co jest co:)

    ROM to wtedy raczej nie szanowali.
    Choc to byl ostatni prawdziwy ROM ... no, jeszcze w starych pecetach
    byl czesto prawdziwy, a potem juz flash.

    J.

  • 63. Data: 2019-07-22 20:02:11
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-07-22 o 17:59, Trybun pisze:

> [...]
    > mnie nadal jest naklejona. I informację o telefonie mam pod ręką, a stoi
    > tam jak byk o RAM i ROM odpowiednio 3 i 64GB. Jedno małe pytanie - gdzie

    Firma mało znana, może po prostu Chińczyk projektujący naklejkę też ma
    12 lat i nie bardzo rozumie? :)

    > producenci telefonów umieszczają ten "prawdziwy" ROM do którego odnosimy
    > się mając na uwadze komputery?

    Pytanie, czy współczesne telefony mają ten ROM. Podobnie jak PCty - tu
    najbliżej ROMowi byłoby chyba pamięci BIOSu, bo system to już jest
    zapisany na twardym dysku, którego analogią w telefonie jest pamięć
    wewnętrzna.

    --
    Liwiusz

  • 64. Data: 2019-07-22 20:07:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2019-07-22 o 18:04, J.F. pisze:
> [...]
    max

    > Bo sie nie znaja :-P
    > Producent chyba lepiej wie, co do telefonu wsadza, a oni nawet przepisac

    Jako osoba pamiętająca jeszcze genezę i etymologię nazwy ROM trudno mi
    uznać to nowe znaczenie tego terminu. Tego się nie da w żaden sposób
    obronić. Jedyny powód, jaki mi przychodzi do głowy, uzasadniający użycie
    tego terminu, jest chęć odróżnienia tej pamięci od pamięci RAM, ale samo
    użycia określenia ROM w tym znaczeniu świadczy co najwyżej o
    nieznajomości znaczenia tego terminu.

    --
    Liwiusz

  • 65. Data: 2019-07-22 20:20:09
    Od: mrvtktjv <m...@m...ct8.pl>

    On 22.07.2019 20:07, Liwiusz wrote:
> [...]
    > tego terminu, jest chęć odróżnienia tej pamięci od pamięci RAM, ale samo
    > użycia określenia ROM w tym znaczeniu świadczy co najwyżej o
    Co do określania pamięci wbudowanej/wewnętrznej/Flash ROM-em, to też się
    z czymś takim spotkałem, ale nie widzę w takim określaniu tej pamięci
    sensu poza tym, że "ROM" jest krótsze nawet od "Flash" (a'la reklamy
    laptopów pokroju "dysk tysiąc cztery giga full hd"). To chyba jedyne
    wytłumaczenie. :)

    W środowisku twórców nieoficjalnego oprogramowania na smartfony z
    Androidem mianem ROM-u określa się dane "wydanie" systemu operacyjnego
    Android. I tak system dostarczany przez producenta urządzenia jest
    nazywany stock ROM-ami, a taki od osób trzecich (niezależnych
    deweloperów) custom ROM-ami.
    W systemie Android partycja /system zawierająca sam system jest
    montowana w trybie tylko do odczytu (Read Only), co miało uczynić system
    bezpieczniejszym. Może więc taka jest tego określenia geneza? Trudno
    powiedzieć, to tylko moje przypuszczenie.

    W przypadku Symbiana zamiast określenia "custom ROM" używa(ło) się
    określenia "custom firmware". Nie wiem jak sytuacja wyglądała z Windows
    Mobile do wersji 6.5, bo chyba też były tam dostępne jakieś niezależne
    modyfikacje systemu.

  • 66. Data: 2019-07-22 21:59:58
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik ANTI junta EUdSSR
    A...@N...MURDER.PARASITES.info.invalid ...

    > to mam
    > niemal hifi w mono!!!

    obawiam sie ze jedyne co masz to patyk w dupie.
    MSPANC

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Jakość wewnętrznego monologu przez całe życie to jest charakter"

  • 67. Data: 2019-07-23 00:48:39
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-07-22, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > ROM to wtedy raczej nie szanowali.
    > Choc to byl ostatni prawdziwy ROM ... no, jeszcze w starych pecetach
    > byl czesto prawdziwy, a potem juz flash.

    Prawie 100% komercyjnie nagranych* płyt CD/BD/DVD (i wiele innych) to
    przecież czysty i prawdziwy ROM :)

    *) tłoczone, warunek niemodyfikowalnosci po stronie użytkownika
    końcowego.

    --
    Marcin

  • 68. Data: 2019-07-23 00:57:52
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-07-22, mrvtktjv <m...@m...ct8.pl> wrote:
> [...]
    > określenia "custom firmware". Nie wiem jak sytuacja wyglądała z Windows
    > Mobile do wersji 6.5, bo chyba też były tam dostępne jakieś niezależne

    Myślę, że nie ma co być semantycznym purystą bo ROM jest używany
    pokrętnie praktycznie od samego początku. Pierwsze ROMy to pewnie i były
    ROMy, ale bardzo bardzo szybko to się zrobiły a to PROMy w tym
    write-once, a to epromy, eepromy i w końcu flash. Generalnie można
    przyjąć, że ROM to taka pamięć, która zwykle służy tylko do odczytu co
    nie oznacza, że jest niemodyfikowalna.

    --
    Marcin

  • 69. Data: 2019-07-23 01:04:48
    Od: FCK EUdSSR - FCK banana union <a...@i...invalid>

    Budzik wrote:

    > obawiam sie ze jedyne co masz to patyk w dupie.
    > MSPANC

    Co to za jeden skrajny *ZBOK* co po DUPACH węszy?!

    --
    http://bit.ly/2VUKoyZ

  • 70. Data: 2019-07-23 01:14:50
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-07-22, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:
> [...]
    > najbliżej ROMowi byłoby chyba pamięci BIOSu, bo system to już jest
    > zapisany na twardym dysku, którego analogią w telefonie jest pamięć

    BIOS siedzi w ROMie, czyli współczesnie, w pamięci typu flash. Jak
    znajdziesz jakiś podzespół, który ma w środku niemodyfikowalny firmware,
    to może tam od biedy, ale wątpie abyś znalazł. Technologia producji
    takiej (klasycznej) pamięci jest obecnie dużo bardziej kosztowna niż
    flash/eeprom wiec łatwiej i taniej użyć te ostatnie.

    --
    Marcin