  • 11. Data: 2017-05-26 16:40:32
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 26.05.2017 o 15:39, Adam Wysocki pisze:

    > A jak mierzy obciazenie silnika? Pomiar napiecia na drenie?

    Nie tylko, także spadku napięcia zasilającego, jest to opisane w pdf'ie.

    > Ja mam silnik 18V, mocy nie znam ale pewnie ok. 100W (jest z wkretarki).
    > Nie potrzebuje az tyle, zasilam go na razie z 12V i PWM na 555, ale chce
    > zrobic sterownik ze stabilizacja obrotow - czyli jak obroty spadna, to ma
    > tak podbic wypelnienie, zeby zachowac ustawione (i odwrotnie).

    I to jest bardzo dobrze zrealizowane w tej kostce. Problem polega na
    tym, że kostka wyłącza się przy wzroście napięcia zasilania powyżej 18V.
    Ominąłem to podłączając zasilanie przez zenerkę 10V, przy pinie
    zasilania kostki jest 100nF ceramik i 4.7uF elektrolit. Za czujnik prądu
    robi kawałek przewodu, trochę to partackie, ale działa.

    > Na razie mam w glowie uklad z hallotronem.

    Stracisz dwa tygodnie na dobieranie parametrów regulacji, a i tak nie
    uzyskasz tego, co daje ta kostka.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 12. Data: 2017-05-26 16:55:57
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-05-24 o 22:37, Marek S pisze:
> [...]
    > elektryczne o mocach rzędu pralki by móc wyrzeźbić coś np. w miękkim
    > aluminium. Zastanawia mnie słuszność podejścia bez stosowania sprzężenia
    > zwrotnego. Otóż im mniejsze obroty regulowane za pomocą PWM tym mniejszy
    > jest również moment obrotowy silnika. Jeśli potrzebujemy frezować z
    > niską prędkością obrotową, a silnik małej mocy docelowo ma np. 12000
    > obr/min, to dajemy niskie wypełnienie sygnału. Przy takim podejściu
    > silnik zatrzymuje się od samego patrzenia na niego. Nadrabia się tą
    > utratę podnosząc moc silników do kilowatów.

    Chyba nie rozumiesz problemu. Jeśli potrzebujesz taktować silnik wysoką
    częstotliwością, żeby uzyskać 12 kRPM, to musi mieć on odpowiednio małą
    indukcyjność uzwojeń, bo inaczej indukcyjność zadziała jak filtr
    dolnoprzepustowy i będziesz mieć prąd stały a nie szybkozmiennny :)

    Natomiast mała indukcyjność = duża moc przy 50 Hz. Chyba o to chodzi z
    tym "podnoszeniem mocy"?

    Teraz robię przy silnikach SRHT (Slow Revolution High Torque) i tam jest
    ten sam problem, tylko że w drugą stronę.

  • 13. Data: 2017-05-26 17:53:58
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-26 o 12:54, Janusz pisze:

    > Jężeli masz na myśli typowe falowniki to mylisz pojęcia, PWM służy do
    > kluczowania tranzystorów mocy po to aby zminimalizować straty na nich,
    > silnik dostaje sinusa o amplitudzie i fazie proporcjonalnej do momentu i
    > obrotów.

    Hej,

    Być może nie do końca ogarniam temat. Sam w swojej CNC mam PWM, które
    bezpośrednio wychodzi na silnik. W zasadzie tylko ta obserwacja
    spowodowała niewłaściwą interpretację działania falownika. Tak czy owak
    pozostaje kwestia sprzężenia zwrotnego. Obojętne czy sinus, czy kwadrat
    trafia na silnik (dodam dla innych, że mam silnik 48V i 200W, zamierzam
    zastosować 500W) to i tak oczekiwałbym jakiejś kompensacji obrotów w
    takt oporów pracy wrzeciona CNC.

    > aluminium. Zastanawia mnie słuszność podejścia bez stosowania sprzężenia
    > zwrotnego. Otóż im mniejsze obroty regulowane za pomocą PWM tym mniejszy
    > Już od dawna falowniki nie sterują silników w sposób prosty, falownik
    > oblicza położenie wirnika, mimo że nie widać sprzężenia to doskonale wie
    > jakie ma obroty i steruje momentem, to tzw sterowanie polem.

    Serio? Nie spodziewałem się tego. Jak jest zatem realizowany feedback?

    > Ale to tylko wynika z tego że moment silnika wynika z uzwojeń i
    > wielkości stojana i wirnika, a że w nowych maszynach nie stosuje się
    > przekładni to rośnie wielkość silnika.

    Szczególnie w wysokoobrotowych, które są potrzebne w naszej branży...
    Ale logicznie nie za bardzo mogę pogodzić się z taką interpretacją. Otóż
    jeśli np. chcemy uzyskać przykładowo 500 obr/min z silnika 12000 obr/min
    to danie silnikowi "kopa" gdy osiąga on np. 490 obr/min pod narastającym
    obciążeniem jest bezcelowe?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 14. Data: 2017-05-26 19:49:45
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-05-26 o 17:53, Marek S pisze:

> [...]
    > trafia na silnik (dodam dla innych, że mam silnik 48V i 200W, zamierzam
    > zastosować 500W) to i tak oczekiwałbym jakiejś kompensacji obrotów w
    No tak ja pisałem o silnikach 3 fazowych i 230/400V a ty masz silnik
    bocznikowy albo coś koło tego. Dla takich silników trzeba tacho.

    > Serio? Nie spodziewałem się tego. Jak jest zatem realizowany feedback?

    Dla bocznikowych tacho dla 3F falownik mierzy sobie prądy w gałęziach i
    wg tego i dość skomplikowanego algorytmu steruje.

    > Szczególnie w wysokoobrotowych, które są potrzebne w naszej branży...
    Wysokoobrotowe mają bardziej zwartą budowę, specjalne łozyska i wtedy
    nominalna częstotliwość ich zamiast 50hz jest np 400hz albo i więcej.

> [...]
    > jeśli np. chcemy uzyskać przykładowo 500 obr/min z silnika 12000 obr/min
    > to danie silnikowi "kopa" gdy osiąga on np. 490 obr/min pod narastającym

    Falownika nie zmusisz do większego kopa.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 15. Data: 2017-05-26 20:06:58
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-26 o 16:55, SnCu pisze:

> [...]
    > indukcyjność uzwojeń, bo inaczej indukcyjność zadziała jak filtr
    > dolnoprzepustowy i będziesz mieć prąd stały a nie szybkozmiennny :)

    Hmmm, zgodzę się z Tobą, że nie analizowałem problemu pod tym kątem. Ale
    to nie rozwiązuje moich wątpliwości szczególnie, że PWM przy pełnej mocy
    zamienia się w DC. Wyjaśnię, że obecnie mam właśnie silnik DC. Rozważam
    w wątku użycie AC oczywiście.

    Tak więc nie bardzo qmam dlaczego silnik DC (nominalnie 12k obr)
    pracujący pod obciążeniem przy jakimś wypełnieniu PWM daje obroty
    powiedzmy 490 (żądamy przykładowo 500), zmieniając wypełnienie PWM do
    100%, czyli DC, nie dostarczy mu mocy do podniesienia obrotów do żądanej
    wartości...

    Właśnie też przeczytałem, że kolega Janusz zastosował specjalizowany
    układ TPIC2101 do stabilizacji obrotów. Skoro produkuje się takowe, to
    chyba jednak coś uzasadnia ich istnienie na rynku?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 16. Data: 2017-05-26 20:18:25
    Od: Marek S <p...@s...com>

    W dniu 2017-05-26 o 19:49, Janusz pisze:

    > No tak ja pisałem o silnikach 3 fazowych i 230/400V a ty masz silnik
    > bocznikowy albo coś koło tego. Dla takich silników trzeba tacho.

    Tak, mam silnik DC, choć niekoniecznie chciałem się w wątku ograniczać
    do niego. Ale z tego co czytam z Waszych wypowiedzi robi to jednak
    zasadniczą różnicę.

    Tak więc właśnie myślałem o zastosowaniu "tacho" do stabilizacji obrotów
    silnika DC. Jednakże ponieważ nikt(?) tak nie robi, pomyślałem, że
    jakaś przyczyna takiego stanu rzeczy więc nie ma co się porywać z motyką
    na słońce.

    > Dla bocznikowych tacho dla 3F falownik mierzy sobie prądy w gałęziach i
    > wg tego i dość skomplikowanego algorytmu steruje.

    Dzięki za wyjaśnienie. Przy AC faktycznie to da się zrobić :-)

    > Falownika nie zmusisz do większego kopa.

    A w przypadku silnika DC sterowanego PWM?

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 17. Data: 2017-05-26 21:45:55
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

    > Akurat w przypadku silnika asynchronicznego to jest kiepska rada.

    Dlaczego? Falowniki mają problem z popędzeniem silnika znacznie powyżej
    znamionowych prędkości obrotowych właśnie z powodu niewystarczających
    napięć. Tutaj bierzesz silnik pracujący w gwieździe i pędzisz go do
    znamionowej (tak naprawdę to przełączenie warto zrobić niżej), a później
    przełączasz w trójkąt i znów masz zapas w napięciu zasilania, możesz
    kręcić jeszcze wyżej. :)
    Gdybyś chciał to zrobić od razu w trójkącie - da się, ale na dzień dobry
    jesteś na wyższych prądach w uzwojeniach, a to kosztuje mocniejszy falownik.

    > A od silnika trzeba zaczac - co to za typ ?

    Zwykłe klatkowce z enkoderami na osi. To rozwiązanie udaje takie
    budżetowe serwo.

    > Chodzi mi po glowie przekladnia elektryczna.
    > Cewki wielosekcyjne i przelaczane rownolegle/szeregowo.

    No patrz, a wyżej piszesz, że nie rozumiesz g-t.

    > Ale to raczej pomysl na silniki DC z komutatorem - i musialby
    > przelacznik byc na wirniku.
    > Ciekawe, czy to by bylo lepsze niz PWM.
    > No i ciagle spelnia zasade stalego momentu, a wiec spadajacej mocy.

    Wiesz, tutaj nie chodzi o żadną moc. Ma być moment jak się da największy
    i jak to możliwe najdalej na osi prędkości. Tylko tyle. To że przy
    okazji wychodzą napędy po 22kW na wrzecionach, to już nie ma znaczenia.
    Każdy taki napęd i tak przegrywa z układem z przekładnią. Nie możesz dać
    zbyt dużej masy wirującej, aby uzyskać w miarę stałą prędkość (koło
    zamachowe), bo będziesz długo rozpędzał i jeszcze dłużej hamował, a przy
    małych prędkościach obrotowych "zamach" i tak nie będzie działał.

    > ... frezowaniu, jak chcial OP ?

    Też, jak masz małe prędkości obrotowe, to frezowanie dużą głowiczką o
    małej ilości zębów znacząco może modulować prędkość skrawania.
    To zapewne nie ten przypadek, ale ogólnie...tak właśnie jest.

    Tak przy okazji, największe serwo jakie instalowałem miało 130Nm.
    Na wrzeciono się kompletnie nie nadawało. Obroty znamionowe 2500rpm,
    waga 99kg.
    We frezarce za to klatkowiec kręci do 12000rpm i moment maksymalny ma
    122Nm. Waga...nie wiem...40kg?

    Miłego.
    Irek.N.

  • 18. Data: 2017-05-26 21:46:33
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest.pl>

  • 19. Data: 2017-05-26 22:38:10
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-05-26 o 20:18, Marek S pisze:

    > Tak, mam silnik DC, choć niekoniecznie chciałem się w wątku ograniczać
    > do niego. Ale z tego co czytam z Waszych wypowiedzi robi to jednak
    > zasadniczą różnicę.
    Dokładnie.

> [...]
    > na słońce.

    > Dzięki za wyjaśnienie. Przy AC faktycznie to da się zrobić :-)

    > A w przypadku silnika DC sterowanego PWM?

    Da się, ale trzeba sprawdzić jak teraz on pracuje np czy się grzeje
    i jak mocno, jeżeli się nie grzeje to można próbować podnieść napięcie
    zasilania sterownika ale trzeba zwracać uwagę ile sterownik wytrzyma.
    Podnosimy i sprawdzamy czy silnik się nie pali, czy za mocno grzeje.
    Ale wg mojej wiedzy więcej niż 20-40% nie wydusisz, a jak on się już
    teraz mocno grzeje to nic nie zrobisz.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 20. Data: 2017-05-26 22:52:32
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-05-26 o 20:06, Marek S pisze:

> [...]
    > powiedzmy 490 (żądamy przykładowo 500), zmieniając wypełnienie PWM do
    > 100%, czyli DC, nie dostarczy mu mocy do podniesienia obrotów do żądanej
    Bo mu momentu i mocy brakuje, dawanie większego napięcia i prądu
    zwiększa tylko jego grzanie.

    > Właśnie też przeczytałem, że kolega Janusz zastosował specjalizowany
    > układ TPIC2101 do stabilizacji obrotów.
    To nie ja :)

    --
    Pozdr