    From: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Prośba o poradę. Zakup aparatu (mały+fotki+filmy)
    Date: Mon, 05 Jan 2009 22:26:32 +0100

    W niedziela 04 styczeń 2009 11:48, frank drebin wyraził następujacą opinię:

    > - ładne fotki

    To jest pojęcie dość względnie ;-)

    > (canon A75 jest dla mnie naprawdę dobrym aparatem), także
    > bez lampy (w słabszym oświetleniu)

    Obiektyw o jasności 2,8 i ISO 3200 {użyteczne 800-1600} daje spore
    możliwości robienia zdjęć bez lampy, poza tym tryb full manual umożliwia
    eksperymentowanie z naświetlaniem do woli. Lampa otwiera się tylko wtedy
    gdy jest potrzebna.

    > -matryca żeby się dała ustawiać na 2(3) mpixele.
    > 99,9% fotek wywołuję w formacie 10x15cm, ale wszystkie zdjęcia
    > archiwizuję na kompie i z tego powodu wielkość fotki ma dla mnie
    > znaczenie.

    8, 7, 5, 3 i 1Mpx w formacie 4x3, 7Mpx 3x2, 6Mpx 16x9.
    Zdjęcie robione w wyższych rozdzielczościach można przeskalować w aparacie
    na każdą mniejszą wielkość akceptowaną przez aparat, jest też PictBridge z
    możliwością drukowania zdjęć lub wglądówek wprost z aparatu.

    > - zoom optyczny x4 w zupełności wystarcza (+jakaś stabilizacja programowa
    > dla dużych przybliżeń)

    37-104mm {w przeliczeniu na klatkę 35mm}, stabilizacja programowa także przy
    filmowaniu.

    > - aparat żeby nie był duży ale mozliwie płaski i wytrzymały

    Mały, obudowa w pełni aluminiowa {czarna, ale chyba są też "srebrne"}
    gładka, żadnych wystających elementów, jedno pokrętło, włącznik w
    zagłębieniu i wygodny spust migawki.

    > - duży wyświetlacz o dobrej jakości, żebym po zrobieniu fotki od razu
    > widział błędy i mógł zrobic poprawkę

    Wyświetlacz IMHO bardzo dobry, minimalne opóźnienia, łatwo powiększyć
    zdjęcie i sprawdzić "podejrzane" szczegóły.

    > - kręcenie filmików w dobrej jakości, w popularnym formacie i bez
    > ograniczeń czasowych.

    640x480 albo 320x240, 30 lub 15 klatek - ograniczenie do 6 godzin nagrania w
    dowolnym trybie {jeśli tylko wystarczy pamięci a aparat jest na zewnętrznym
    zasilaniu}.

    > - dobra, wytrzymała i szybko ładująca się bateria

    Tego jeszcze nie oceniłem, ale ładowanie aparatu z komputera {drukarki?} w
    trakcie operacji przez USB jest dość praktycznym rozwiązaniem :-)

    > -cena powiedzmy do 500-600zł ale może być tańszy ;-)

    360-500 zł.

    > no i oczywiście bezproblemowy i bezawaryjny ;-)

    Nie wiem jak na dłuższą metę będzie sprawdzał się dość ciekawy system
    sterowania tym aparacikiem, ale po jednym dniu używania nie zmieniłbym go
    na żaden system joystikowo-pokrętłowo-przyciskowy :-)

    > Moje wymagania nie są chyba zbyt wygórowane i mam nadzieję, że coś
    > podpowiecie.

    Samsung NV8

    Są też o rok nowsze NV30, ale prawdę mówiąc różnią się głównie ceną, nowy
    jest prawie dwa razy droższy, są też wersje z matrycą 10-12Mpx - dla
    podatnych na wpływy marketingowe ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --