  • 1. Data: 2009-01-04 10:48:08
    Temat: Prośba o poradę. Zakup aparatu (mały+fotki+filmy)
    Od: "frank drebin" <b...@w...pl>

    Witam
    Ostatni raz pisałem na grupę z 5 lat temu i dzięki temu, jestem *bardzo*
    zadowolonym użytkownikiem Canona A75.
    Niestety czas leci i z powodu wielkości aparatu oraz faktu kręcenia filmików
    max. 30 sekundowych (dla jako tako sensownej jakości) szukam czegoś na
    zamianę.
    Jestem laikiem i kompletnie nie śledzę rynku foto a parametry podawane przez
    producentów to wiadomo.
    Wyjeżdżam w góry (za 3 tyg) i młodsze dziecko będzie się uczyło jeździć na
    nartach

    Nie chcę kupować kamery, bo to kolejny klamot do kieszeni (oprócz komórki i
    aparatu) i nie za często będzie używana, ale film to czasami by się przydało
    nakręcić.
    Nie noszę żadnych toreb i futerałów z aparatami i dalej nie chcę nosić.

    Stąd moja prośba o poradę w kwestii zakupu.
    Wymagania:

    - ładne fotki (canon A75 jest dla mnie naprawdę dobrym aparatem), także bez
    lampy (w słabszym oświetleniu)

    -matryca żeby się dała ustawiać na 2(3) mpixele.
    99,9% fotek wywołuję w formacie 10x15cm, ale wszystkie zdjęcia
    archiwizuję na kompie i z tego powodu wielkość fotki ma dla mnie znaczenie.

    - zoom optyczny x4 w zupełności wystarcza (+jakaś stabilizacja programowa
    dla dużych przybliżeń)

    - aparat żeby nie był duży ale mozliwie płaski i wytrzymały

    - duży wyświetlacz o dobrej jakości, żebym po zrobieniu fotki od razu
    widział błędy i mógł zrobic poprawkę

    - kręcenie filmików w dobrej jakości, w popularnym formacie i bez ograniczeń
    czasowych.
    Mój A75 nie dość, że film 640pix może mieć max. 30 sekund i tylko 15
    klatek /s, to plik ma ~25MB.
    Filmiki łączę bez problemu VirtualDubem, ale nagrywanie rozmowy w ten
    sposób to jakaś masakra jest.

    - dobra, wytrzymała i szybko ładująca się bateria

    -cena powiedzmy do 500-600zł ale może być tańszy ;-)

    no i oczywiście bezproblemowy i bezawaryjny ;-)

    Moje wymagania nie są chyba zbyt wygórowane i mam nadzieję, że coś
    podpowiecie.

    Za wszystkie sugestie z góry dziękuję

  • 2. Data: 2009-01-04 10:58:54
    Temat: Re: Prośba o poradę. Zakup aparatu (mały+fotki+filmy)
    Od: MariuszF <f...@f...pl>

    frank drebin wrote:
> [...]
    > przez producentów to wiadomo.
    > Wyjeżdżam w góry (za 3 tyg) i młodsze dziecko będzie się uczyło jeździć

    zerknij na Sony T500
    chyba kreci najlepsze filmy z kompaktow - rozdz 1280 o niezlej jakosci,
    jedno ujecie ponad 10 minut (nawet 15 sie udalo), mikrofon stereo
    rejestrujacy dzwiek bardzo przyzwoicie, bardzo zgrabny, maly, wytrzymala
    obudowa, bardzo prosta obsluga, tylko troche drozszy jest i slaba
    oryginalna bateria, ale male aparaty tak maja.

    pzdr, m

  • 3. Data: 2009-01-04 16:29:02
    Od: "frank drebin" <b...@w...pl>

    MariuszF wrote:

> [...]
    > wytrzymala obudowa, bardzo prosta obsluga, tylko troche drozszy jest
    > i slaba oryginalna bateria, ale male aparaty tak maja.

    Dzięki za poradę, wszystko wygląda ładnie oprócz ceny :-)
    Trochę mi żal prawie 1000zł +karta za coś, co używam naprawdę sporadycznie.

    Odpaliłem Skąpca i patrzę co się dzieje w przedziale od 400zł. z dużą
    ilością pozytywnych opinii.
    Mam ze 20 okien do przejrzenia ale dalej liczę na pomoc grupy.
    No chyba że grupa nie używa kompaktów ;-)

  • 4. Data: 2009-01-04 17:54:00
    Od: PawelM <p...@o...pl>

    ...ja też miałem taki dylemat...najlepszy kompakt za daną kasę...no i
    kupiłem canon a720is i jestem bardzo zadowolony. wszystko OK, zero
    problemów i w dodatku też full manual. a filmiki robi aż zapełni całą
    kartę;)
    Pzdr.

  • 5. Data: 2009-01-04 21:40:30
    Od: sdsyc <s...@y...com>

    On 4 Sty, 11:48, "frank drebin" <b...@w...pl> wrote:
    [...]
    > zadowolonym użytkownikiem Canona A75.
    [...]
    > -cena powiedzmy do 500-600zł ale może być tańszy ;-)

    [...]

    Cześć.

    Proponuję Tobie pozostać przy Canon-ie.
    Ja zrobiłem przejście z A70 na A720, z tym że A720 chyba już wychodzi
    z oferty. Twoje kryteria spełnia A590IS, ale zerknij może na SX110IS.
    Za ok. 700PLN masz 10x zoom w kompaktowych rozmiarach

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2009-01-05 11:27:53
    Od: "frank drebin" <b...@w...pl>

    PawelM wrote:
> [...]
    > kupiłem canon a720is i jestem bardzo zadowolony. wszystko OK, zero
    > problemów i w dodatku też full manual. a filmiki robi aż zapełni całą

    Tak, ale ten aparat niewiele się różni wizualnie od mojego A75 (oprócz
    funkcji z których i tak nie (s)korzystam). Teraz wolę coś cieńszego.
    Jedynie te filmy, ale cena 700zł +karta to za dużo za samą możliwość
    kręcenia filmików.

    Trochę się boję wysuwanych obiektywów canona przez problemy z nimi.
    Bratu padł kompakt Canona (droższy od mojego), ja też miałem 3 lata temu ten
    słynny "error 18". Kilka minut pstrykania przełącznikami nie pomogło, w
    desperacji aparat dostał mocnego klapsa w łeb i ruszył :-)
    Wizualnie i parametrowo pasuje mi sony seria W, ale opinie mają skrajne i
    dosyć awaryjne się wydają.

    No i tak z chwili na chwilę głupieję.

    pozdr.

  • 7. Data: 2009-01-05 16:08:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 4 Jan 2009, frank drebin wrote:

> [...]
    > czasowych.
    > Mój A75 nie dość, że film 640pix może mieć max. 30 sekund i tylko 15 klatek

    Sorry sir, ale postawiłeś warunek który zwyczajowo kończy się odesłaniem
    do słynnego operatora GSM ;)

    Zasada jest prosta, dla filmików 640x480 30 fps możesz mieć:
    - rewelacyjną jakość, którą mają np. Canony serii S* (wiem że Cię nie
    interesują z przyczyny rozmiaru, ale akurat mam dobrze zakodowane
    bo grupowicze opisywali), z zapisem rzędu 7 minut na 1 GB
    Czyli 2,5 MB/s
    Czyli 5x tyle co Twój aparat.
    - znośną jakość dla 15 min na 1 GB, czyli ok. 1,25 MB/s
    Sam mam taki aparat, acz przyznaję że starszy. Nie wiem na ile mogą
    być lepsze najnowsze konstrukcje, raczej DRASTYCZNEJ różnicy bym
    się nie spodziewał
    - "jakoś" dla kolejnej połowy z tego, czyli 30 min na 1 GB
    albo jak kto woli 700kB/s
    Daj się przekonać, że szkoda sobie psuć nerwy ;) - to się oczywiście
    *da* oglądać, ale artefakty *widać*. I nie trzeba żadnej wprawy
    w krytykowaniu obrazu.
    Jak mi napiszesz że swój obraz "znosisz", a on własnie jest w tej
    kategorii, to zauważę że masz 15 fps ;)

    I nie pisz mi ile kompresji wyciągasz z MPEG 4 bo wiem ;) - tyle że
    na propozycję przełożenia swojego procka do aparatu *razem z zasilaczem*
    nie znajdziesz wykonawcy :D

    Popatrz na to inaczej: karty teraz są relatywnie tanie, kupisz sobie
    8 GB i masz godzinkę filmu. Dobrej jakości.

    BTW: jakby akurat aparat miał tylko .MOV to się nie przejmuj.
    Hasło brzmi "Rad video tools" albo "Bink & Smacker" :D

    > Moje wymagania nie są chyba zbyt wygórowane i mam nadzieję, że coś
    > podpowiecie.

    Próbuję utemperować ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2009-01-05 19:17:57
    Od: "frank drebin" <b...@w...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > *da* oglądać, ale artefakty *widać*. I nie trzeba żadnej wprawy
    > w krytykowaniu obrazu.
    > Jak mi napiszesz że swój obraz "znosisz", a on własnie jest w tej
    > kategorii, to zauważę że masz 15 fps ;)

    Wiesz, jedyne co mnie ciągnie do zmiany, to właśnie okazjonalne filmiki. Nie
    musi być jakość dvd, byle nie było jakichś dużysz szumów.
    Nie jestem zwolennikiem kilkugodzinnych filmów z jednego wyjazdu, których
    nigdy nie obejrzę.
    Byłem teraz kilka dni w Paryżu i całość moich filmów miała po złączeniu 10
    minut. Może jeszcze z 10 min. bym dokręcił, więc extra kamera do noszenia
    jest mi zbędna.

    Wkurza mnie te przymusowe 30 sekund (kręcenie wypowiedzi czy występu mija
    się z celem) i te 15 klatek /s. Dla w miarę nieruchomych obiektów wystarcza,
    ale szybszy ruch powoduje skoki.
    Przykładowo, z wieży Ajfla ;-) robiłem panoramę i do momentu zatrzymania
    ręki obraz był skokowy i prawie nieczytelny.

    > Popatrz na to inaczej: karty teraz są relatywnie tanie, kupisz sobie
    > 8 GB i masz godzinkę filmu. Dobrej jakości.
    Karty to małe piwo, większym problemem są baterie.

    Po odrzuceniu (z bólem) soniaków W, wpadły mi w oko Canony ixus80 i
    powershot A2000.
    Pozostałe odrzucam z powodu wyglądu jak mój A75 lub grubości.

    Ixus 80 mniejszy, opinie ma dobre, bateria podróbka na zamianę niedroga, ale
    zoom tylko x3.
    A2000 opinie też dobre, wygląd ujdzie, baterie paluchy czyli dobrze.

    Jedyne co mnie wstrzymuje przed kupnem czegokolwiek to fakt, że podczas
    kręcenia filmu nowe kompakty też nie mają zoomu.
    Niby pikuś, ale za 3 tyg. jedziemy na narty i np. żony śmigającej z góry w
    moją stronę nie nakręcę.
    Zoom x6 przed nagrywaniem zjazdu da się nastawić, ale potem co?
    Takie rzeczy to tylko w Erze ;-)
    Jak nie urok, to sraczka.

  • 9. Data: 2009-01-05 20:10:30
    Od: "frank drebin" <b...@w...pl>

    sdsyc wrote:
> [...]
    > z oferty. Twoje kryteria spełnia A590IS, ale zerknij może na SX110IS.
    > Za ok. 700PLN masz 10x zoom w kompaktowych rozmiarach

    Tak, chyba zostanę przy canonie, ale te podane przez Ciebie są trochę duże.
    Chcialbym zmienić na coś mniejszego.
    Przyglądam się A 2000 i ixus 80. Oba mają plusy i minusy.

  • 10. Data: 2009-01-05 21:26:32
    Od: Dariusz Zygmunt <d...@c...homelinux.net>

    W niedziela 04 styczeń 2009 11:48, frank drebin wyraził następujacą opinię:

    > - ładne fotki

    To jest pojęcie dość względnie ;-)

    > (canon A75 jest dla mnie naprawdę dobrym aparatem), także
    > bez lampy (w słabszym oświetleniu)

    Obiektyw o jasności 2,8 i ISO 3200 {użyteczne 800-1600} daje spore
    możliwości robienia zdjęć bez lampy, poza tym tryb full manual umożliwia
    eksperymentowanie z naświetlaniem do woli. Lampa otwiera się tylko wtedy
    gdy jest potrzebna.

    > -matryca żeby się dała ustawiać na 2(3) mpixele.
    > 99,9% fotek wywołuję w formacie 10x15cm, ale wszystkie zdjęcia
    > archiwizuję na kompie i z tego powodu wielkość fotki ma dla mnie
    > znaczenie.

    8, 7, 5, 3 i 1Mpx w formacie 4x3, 7Mpx 3x2, 6Mpx 16x9.
    Zdjęcie robione w wyższych rozdzielczościach można przeskalować w aparacie
    na każdą mniejszą wielkość akceptowaną przez aparat, jest też PictBridge z
    możliwością drukowania zdjęć lub wglądówek wprost z aparatu.

    > - zoom optyczny x4 w zupełności wystarcza (+jakaś stabilizacja programowa
    > dla dużych przybliżeń)

    37-104mm {w przeliczeniu na klatkę 35mm}, stabilizacja programowa także przy
    filmowaniu.

    > - aparat żeby nie był duży ale mozliwie płaski i wytrzymały

    Mały, obudowa w pełni aluminiowa {czarna, ale chyba są też "srebrne"}
    gładka, żadnych wystających elementów, jedno pokrętło, włącznik w
    zagłębieniu i wygodny spust migawki.

    > - duży wyświetlacz o dobrej jakości, żebym po zrobieniu fotki od razu
    > widział błędy i mógł zrobic poprawkę

    Wyświetlacz IMHO bardzo dobry, minimalne opóźnienia, łatwo powiększyć
    zdjęcie i sprawdzić "podejrzane" szczegóły.

    > - kręcenie filmików w dobrej jakości, w popularnym formacie i bez
    > ograniczeń czasowych.

    640x480 albo 320x240, 30 lub 15 klatek - ograniczenie do 6 godzin nagrania w
    dowolnym trybie {jeśli tylko wystarczy pamięci a aparat jest na zewnętrznym
    zasilaniu}.

    > - dobra, wytrzymała i szybko ładująca się bateria

    Tego jeszcze nie oceniłem, ale ładowanie aparatu z komputera {drukarki?} w
    trakcie operacji przez USB jest dość praktycznym rozwiązaniem :-)

    > -cena powiedzmy do 500-600zł ale może być tańszy ;-)

    360-500 zł.

    > no i oczywiście bezproblemowy i bezawaryjny ;-)

    Nie wiem jak na dłuższą metę będzie sprawdzał się dość ciekawy system
    sterowania tym aparacikiem, ale po jednym dniu używania nie zmieniłbym go
    na żaden system joystikowo-pokrętłowo-przyciskowy :-)

    > Moje wymagania nie są chyba zbyt wygórowane i mam nadzieję, że coś
    > podpowiecie.

    Samsung NV8

    Są też o rok nowsze NV30, ale prawdę mówiąc różnią się głównie ceną, nowy
    jest prawie dwa razy droższy, są też wersje z matrycą 10-12Mpx - dla
    podatnych na wpływy marketingowe ;-)

    Z pozdrowieniami
    Dariusz Zygmunt

    --