    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: Przeciwdzialanie i usuwanie naprezen spawalniczych.
    Date: Sun, 6 Jun 2010 01:28:51 -0700 (PDT)

    On Jun 6, 12:16 am, "Plumpi" <p...@o...pl> wrote:
    > Użytkownik "kogutek" <k...@v...pl> napisał w
    wiadomościnews:60b5.00000761.4c0ac6b0@newsgate.onet.
    pl...

    > Mam MIG-a.
    > No to mnie zmartwiłeś.
    > Myślałem, że dzięki spawaniu punktowemu uda mi się rozłożyć naprężenia na
    > dużej ilości małych fragmentów blachy i w ten sposób nastąpi ściśnięcie oraz
    > rozciągnięcie materiału w niewielkich obszarach bez przenoszenia się tych
    > sił na całą krawędź.
    > W ostateczności po prostu kupię TIG-a, ale korci mnie wykonanie tego
    > MIG-iem.

    W takiej wannie z prostymi spawami wzdłuż krawędzi to jest dosyć
    proste. Odkształcenia biorą się z tego że stopiony metal stygnąc
    kurczy się liniowo, czemu reszta materiału nie jest w stanie się
    przeciwstawić. No więc trzeba mu pomóc. Wkładasz do środka coś co
    porządnie rozeprze kształt, jakąś belkę wzdłuż spoiny, albo dwie
    krótkie z podnośnikiem samochodowym w środku i rozpierasz go ile się
    da. Technika spawalnicza generalnie powinna dawać jak najmniejszą
    objętość spoiny. MIG z założenia podaje material dodatkowy, czyli
    najlepszy nigdy nie będzie. Chyba że w "spray mode", gdzie materiał
    rodzimy i tak topiony jest łukiem, a drutu dodaje się niewiele. Tylko
    żeby to zrobić ręcznie to trzeba umieć, no i gimnastykować się z
    konstrukcją, bo to tylko z góry da się robić.
    Konrad
    PS pomyśl o lutowaniu...
    PS2 obróbka cieplna po spawaniu nie będzie miała żadnego wpływu na
    odkształcenia spawalnicze. Najwyżej na naprężenia pozostające po
    spawaniu. Prawdę mówiąc, w ten sposób możesz najwyżej pogiąć to
    jeszcze bardziej. Byłoby to zalecane w sytuacji kiedy obawiasz się SCC
    ale coś czuję że nie o tym myślałeś.
    PS3 TIGiem też ci pognie. 2mm jest wiotkie, bez dodatkowych zabiegów
    za pierwszym razem nie mając wprawy nie masz wilkich szans zrobić tego
    dobrze.