  • Data: 2015-08-18 12:32:29
    Temat: Re: Przezroczyste aluminium
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu wtorek, 18 sierpnia 2015 12:05:36 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    oglegroups.com...

    > Teraz wyjezdzam, ale jak znajde kawal szyby, to postaram sie
    > sprawdzic.

    Dużo nie zobaczysz. Proponuję eksperyment myślowy. Zamiast jednej szyby 10mm, weź
    dwie po 5. Połóż jedną na drugiej, wyobraź sobie że jedna jest podgrzana w jakiś
    sposób. Rozszerza się, robi się większa od tej niepodgrzanej. Teraz, gdybyś chciał
    żeby nie zrobiła się większa, musiałbyś jedną do drugiej przykleić, tak żeby ta
    gorąca trochę rozciągnęła tę zimną, a ta zimna trochę ścisnęła tę gorącą. Jedna jest
    rozciągana, druga ściskana, to się nazywa naprężenie. Oczywiście skupione na jakimś
    malutkim obszarze wokół tego sklejenia, w praktyce nie ma takiego kleju co by to
    utrzymał. Ale teraz zamiast dwóch warstw 5+5, weź dziesięć warstw po milimetrze. A
    potem dziesięć tysięcy warstw po mikronie. Naprężenie rozkłada się równo na całej
    grubości szyby, o ile gradient tmperatury jest równy.

    > naprezenia przy zginaniu chca rozciagnac jedne wartswy, a scisnac
    > drugie.
    > A nam material sam sie rozciaga.
    > Trzeba tylko staly gradient temperatury - wizjer do pieca powinien
    > taki miec.

    Aha, czyli tak żeby coś rozciągnąć albo ścisnąć, to trzeba wywołać naprężenie, ale
    żeby zgiąć, to już nie trzeba, tak?

    > Cegla na rozciaganie to ma chyba kiepska ...

    Ma taką jaką ma, wcale niemałą. Murowane kominy wytrzymują wiatr.

    > To byl moj tekst ! :-)

    > Szyna lezaca w magazynie naprezenia ma, jak sie temperatura zmienia
    > z -30 na +40 ?

    Podczas zmiany temperatury, kiedy w środku jest jeszcze -30, a na powierzchni już
    +40? Oczywiście że tak.

    > Te wygibasy dylatacyjne na rurociagach to chyba widziales, po cos je
    > daja ...

    Widziałem, a czego to ma dowodzić?
    A Ty widziałeś wzierniki zintegrowane z obudową? Szkło wtopione w otwór w płycie
    stalowej. Stal ma wyższą rozszerzalność cieplną, więc po wtopieniu, podczas
    stygnięcia, metal kurczy się bardziej niż szkło, wywołując w szkle naprężenie. To
    naprężenie powoduje że taki krążek szkła ma potem bardzo wysoką wytrzymałość na
    ciśnienie.